Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre?????


Serina

Anbefalte innlegg

Typen min på 20, har ADHD og har vært under psyken siden han var 3år(blitt medisinert i 5 år med ritalin frem til han var 15), i tillegg som han sliter med alvorlige bivirkninger etter flere år med bruk av stoff.(E,syre,amfetamin,kokain, heroin..kort sagt det meste)

Han er under barnevernet, noen han har vært siden han var 15, under frivillig tvang. Han har vært flyttet rundt på forsjellige instutisjoner, nå har han egen leilighet med tilpass hvor han skal trenes opp til å leve et "normalt" liv.

Han har kort lunte og kan bli hissig.Verbal utargering som er langt i fra normal. Veldig negativ og kritisk.Kan smelle ting i gulvet når han blir sint, skrike, kjefte og opptre truende.Når han har fått roet seg ned, ender det ikke sjeldent opp med tårer og beklagelser. Han blir oppriktig lei seg og fortvilet over egen oppførsel.

Han vil så gjerne styre seg, men får det bare ikke til.Han er en god gutt, det vet han..men han får det bare ikke alltid til slik han vil.

Han er sykelig sjalu og barneverns kontakten hans tror at han er i stand til å drepe.

En dråpe kan få begeret til å flyte over..alt sinnet alt hatet kan plutselig komme ut.

Han sier selv han er ustabil, og at han tenker på å legge seg inn. Men han er redd for at medisineringen der kan få han avhening av nerveberoligende e.l.(Nå bruker han valium i perioder)

Han sliter også med å bli rus fri etter 8 år med rus. Per dags dato bruker han ikke noe annet enn hasj og valium, noe han sier roer nervene.

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe, og hva bør han selv gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er uskikker på hva du kan gjøre bortsett fra å oppfordre han til å følge de råd behandlerne gir.

Medisiner han får om han legger seg inn, vil ikke gi avhengighet. Det er vel mer en unnskyldning han trenger for ikke å legge seg inn.

Selv kan han slutte med hasj samt søke profesjonell hjelp og følge de anbefalinger som blir gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvis du er redd å han ikke vill legge seg inn til behandling bør du kun tenke på deg selv å barna.

GÅ FRA HAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...