Gå til innhold

Falsk lærdom i barndommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om å lære barn ting som ikke er sanne?

Jeg lærte bl a at skar jeg grimaser, ville jeg bli sånn.

Er det bestemte vranglærer dere har funnet ut at ikke stemmer i ettertid, og fortsetter dere i voksen alder å lure deres egne barn?

Skrevet

Julenissen og tannfeen lyger vi en del om. Men utover det sier jeg det som (jeg tror) sant er.

Skrevet

Nøkken i elva som tok unger som var alene.

Hadde jeg hatt unger på samme plass som jeg vokste opp, hadde jeg videreført den løgnen. Den fungerte etter hensikt. Å hindre meg fra å gå til elva alene.

Skrevet

Tja... heime med oss heitte det at dersom du leiker med lyset så tissar du deg ut i natt.

Eg seier heller at ungane ikkje får leike med lys fordi dei kan skade seg og det kan bli brann.

Skrevet

Jeg lærte at hvis jeg ikke tørket meg godt nok mellom tærne ville jeg få sopp. Har bestandig vært nøye med å tørke meg skikkelig, hehe.

Jeg har sagt det samme til ungene mine. De vet jo ikke hva fotsopp er, og tror det vil vokse store vanlige sopp. Jeg tror de tørker seg skikkelig:-)

Skrevet

At vist man vinket til nordlyset med en hvit klut el. lignende kom det å tok oss..

skumle greier...

Skrevet

At du får makk i magen av å spise snø... Det er vel en sannhet med modifikasjoner..

Mine unger tror også på dette ;-)

Skrevet

At alt i magen ble visket vekk om man spiste viskelær.

Skrevet

At alt i magen ble visket vekk om man spiste viskelær.

Og at hvis man spiste på håret sitt, så ville det tilsutt danne seg en diiiger, dødelig(?), hårball i magen!!!

Skrevet

Og at hvis man spiste på håret sitt, så ville det tilsutt danne seg en diiiger, dødelig(?), hårball i magen!!!

Hehe, det fikk jeg aldri høre. Men utrolig hva voksne kan få seg til å si. :-O

Skrevet

Det er faktisk ikke tull, det da:-) En sånn hårball heter Bezoar, og det kan i sjeldne tilfeller være farlig.

Skrevet

Det er faktisk ikke tull, det da:-) En sånn hårball heter Bezoar, og det kan i sjeldne tilfeller være farlig.

Jøss, jeg som trodde jeg hadde blitt holdt for narr ;-)

Gjest Printerikke
Skrevet

At du får makk i magen av å spise snø... Det er vel en sannhet med modifikasjoner..

Mine unger tror også på dette ;-)

Det driver de å tyter unga full med i barnehagene enda........

Gjest realist med fantasi og lekenhet
Skrevet

Julenissen og tannfeen er to ting jeg aldri har villet at mine barn skulle tro er sant. Vi snakker/leker om dem, men vi vet godt at det er en fantasi og "bare på lat"!

Skrevet

At vist man vinket til nordlyset med en hvit klut el. lignende kom det å tok oss..

skumle greier...

Det lærte vi også! Så jeg var jo sikker på at mamma ville bli kvitt meg den dagen hun kom hjem med en HVIT vinterjakke til meg... hehe

Skrevet

Det driver de å tyter unga full med i barnehagene enda........

Jeg tyter også unga mine fulle om det ;-)

Skrevet

hehe jeg fikk høre bl.a. at dersom man skrudde på en lampe om dagen, så brant man hull i dagen - så det måtte man ikke gjøre.

Dessuten fikk man firkanta øyne og ble seende ut som E.T. dersom man så mye på tv.

Og det med grimasene fikk jeg og høre ja.

Og at man fikk mark i magen av å spise snø.

Jeg har ikke pleid å si sånt til datteren min, med mindre jeg har sagt det på tull, så hun skjønner at det bare er for moro skyld. :-)

Skrevet

Det vosker epler i magen hvis man spiser eplefrø :P

Skrevet

Den bløffen om at godteri bare kunne kjøpes i butikken på lørdager, og ikke på andre dager, holdt ikke vann så mange dager.

Ei bestemor som i gamle dager lærte unga om nisser og troll, fikk ikke så mye god kritikk for det da unga ble store. De ble skremt av det.

Barnetroen om "Hvis du er slem, kommer djevelen og stikker deg med gaffel!" var heller ikke så lett å se tilbake på for en tass som faktisk trodde på det. På småskolen ble han mildt sagt ledd ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...