Gå til innhold

Er det en lov?

Anbefalte innlegg

Gjest har noe rusk
Skrevet

Et familiemedlem som er gift med en politimann fortalte meg at noe det første en i politiet gjør er å sjekke rullebladet til sin evt framtidlige kjæreste. Hun fortalte at dette var vandlig prosedyre. Dette er riktig nok noen år siden.

Hvis vedkommende da evt har noe på rullebladet er det en lov som sier at de ikke kan ha et forhold, eller er det noe hver enkelt politimann/kvinne selv må ta stilling til?

sacco11365381061
Skrevet

Det blir opp til enhver politi mann/kvinne og vurdere. Men husk at dersom deres partner har gjort/gjør noe ulovlig, er de pliktige til å melde fra, men det gjelder egentlig alle i samfunnet. Alle er lovpålagt og melde fra om ulovligheter. Men selv politiet er faktisk mennesker, så til og med de kan se gjenom fingrene til en viss grad. Men som svar på spørsmålet ditt: Nei det er ingen lov som sier at politiet må sjekke rullebladet til sine venner/nærmeste/partnere.

Skrevet

Vil anta at de sjekker før de blir så involvert i den andre slik at de unngår i størst mulig grad store etiske problemstillinger.

Hadde jeg vært politi, så er det nok mulig jeg ville ha sjekket rullebladet, for å ikke sette meg selv i en evnt vanskelig situasjon senere,

Gjest har noe rusk
Skrevet

Det blir opp til enhver politi mann/kvinne og vurdere. Men husk at dersom deres partner har gjort/gjør noe ulovlig, er de pliktige til å melde fra, men det gjelder egentlig alle i samfunnet. Alle er lovpålagt og melde fra om ulovligheter. Men selv politiet er faktisk mennesker, så til og med de kan se gjenom fingrene til en viss grad. Men som svar på spørsmålet ditt: Nei det er ingen lov som sier at politiet må sjekke rullebladet til sine venner/nærmeste/partnere.

Takk for raske svar.

Har litt rusk fra en vill ungdomstid som jeg håper ikke vil komme i veien. Det var heller ikke svært alvorlig, men alvorlig nok til at det kom på rullebladet.

I dag er jeg voksen og driver ikke med tull og fanteri. Men det er godt å få avklart dette før det evt utvikler seg til noe mer.

Gjest godt mulig
Skrevet

Min bror har en jobb, som gjør at hele hans og hans kones familie er sjekket ..... rullebladene til alle hans nærmeste er sjekket .....

Mulig det er sånn med de politiansatte også ....

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen lov som kan stoppe et forhold, og jeg er litt usikker om de i det hele tatt har lov å sjekke opp rulleblad/journalen din. Jeg vet at på sykehus er det strenge regler for å sjekke opp journaler i tide og utide.

Skrevet

Jeg trodde ikke man uten videre kunne sjekke den type opplysninger om noen uten at vedkommende er informert, politi eller ikke politi.

Jeg har en kompis som jobber i et inkassobyrå, og han fortalte meg en gang at han sjekket de han kjente opp mot inkassoregisteret for morro skyld.

Nå har ikke jeg hatt noen inkassosaker på meg, men ble ganske sint likevel! Sånt syns jeg er utrolig frekt.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen lov som kan stoppe et forhold, og jeg er litt usikker om de i det hele tatt har lov å sjekke opp rulleblad/journalen din. Jeg vet at på sykehus er det strenge regler for å sjekke opp journaler i tide og utide.

"Jeg vet at på sykehus er det strenge regler for å sjekke opp journaler i tide og utide."

Visste du ikke at på mange sykehus flyter pasientinformasjon temmelig fritt?

Eksempel: min kone jobber på sykehuset. Etter mine blodprøver (som analyseres på en helt annen avdeling på sykehuset) hos fastlege, går hun bare inn på dataanlegget og finner resultatet, tar med utskrift til meg og det før fastlegen får sett resultatet!

Skrevet

Mulig årsak til slik kontroll er at politimannen ikke senere skal havne i ei klemme og av hensyn til sikkerhetsklarering. Noen politifolk skal jobbe med saker som har med rikets sikkerhet å gjøre. Finner de seg partner med udemokratisk innstilling eller krimminell fortid, kan det senere brukes til å presse politimannen til å gi fra seg informasjon han ikke skal.

sammfunnskritiker
Skrevet

"Jeg vet at på sykehus er det strenge regler for å sjekke opp journaler i tide og utide."

Visste du ikke at på mange sykehus flyter pasientinformasjon temmelig fritt?

Eksempel: min kone jobber på sykehuset. Etter mine blodprøver (som analyseres på en helt annen avdeling på sykehuset) hos fastlege, går hun bare inn på dataanlegget og finner resultatet, tar med utskrift til meg og det før fastlegen får sett resultatet!

Jeg kjenner egentlig bare til elktronisk pasientjornal, med egne arkivavdelinger/ansatte.

Der "behandlingsansvarlig lege" er den som har tilgang til journal og ikke andre. Dette er jo på en av de større sykehusene, men jeg regner med at alle drar i samme retning, men kanskje tar jeg så skammelig feil.

Gjest har noe rusk
Skrevet

Det er nok en del forhold som ikke er lovlig, ifølge en lege jeg kjenner. Han fortalte meg at en lege ikke kunne ha et forhold til en av sine pasienter, eller sine tidligere pasienter. Selv om denne pasienten feks hadde vært hos denne legen mange år tilbake med et sykt barn.

Jeg for min del syntes dette hørtes merkelig ut, men han var ganske påståelig i sin sak.

Når det gjelder å sjekke rullebladet, så har jeg forstått at nesten hvem som helst kan gå inn å sjekke det.

Jeg ringte politikammeret og pratet med en av de ansatte. Han er riktig nok en venn av familien, men som han sa "jeg kan gå inn å sjekke det nå med en gang".

Jeg kunne sikkert stilt han det samme spørsmålet som jeg har stilt her, men det blir litt åpenbart, da jeg synes det er en privatsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...