Gå til innhold

Hva bør en syk spise?

Anbefalte innlegg

Gjest Tacomix
Skrevet

Først nå begynner jeg å bli sulten. Har ikke spist siden 8 i går kveld og det var et eple!

Er ikke syk jeg, bare føles sånn ut:P! Ligger fortsatt og føler synd på meg selv!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Spis det du har lyst på, men prøv å få i deg noe drikke og saltmat.

Jeg er happy, har endelig fått igjen smakssansen. Kjedelig å spise mat man vet er god, så smaker det ingenting!

Gjest Tacomix
Skrevet

Spis det du har lyst på, men prøv å få i deg noe drikke og saltmat.

Jeg er happy, har endelig fått igjen smakssansen. Kjedelig å spise mat man vet er god, så smaker det ingenting!

Det er godt at du har fått tilbake smakssansen, er ikke værst bare det;)! Så da smaker kanskje ikke "medisinen" du tar noe godt lenger:P!

Heldigvis har jeg fortsatt smaksansen i behold. Men litt vansklig når jeg ikke er sulten og få i meg noe! Men takk for tips!

Nå begynner jeg å bli slapp og så trøtt igjen. Så får vel først ta meg en liten mat bit før jeg sover litt!

Skrevet

Det er godt at du har fått tilbake smakssansen, er ikke værst bare det;)! Så da smaker kanskje ikke "medisinen" du tar noe godt lenger:P!

Heldigvis har jeg fortsatt smaksansen i behold. Men litt vansklig når jeg ikke er sulten og få i meg noe! Men takk for tips!

Nå begynner jeg å bli slapp og så trøtt igjen. Så får vel først ta meg en liten mat bit før jeg sover litt!

Klementiner som har ligget i kjøleskapet og blitt kalde er knallgodt når man har feber, synes jeg. :o)

Gjest Tacomix
Skrevet

Klementiner som har ligget i kjøleskapet og blitt kalde er knallgodt når man har feber, synes jeg. :o)

Takk:)! Tilfeldigvis har jeg noen av det i skapet nå!

Tester det nå før jeg sover!

*zzzz*

Gjest mandolina
Skrevet

Det er ikke så farlig om du ikke spiser noe på et par dager, bare du husker å drikke mye væske, helst to liter i døgnet.

God bedring!

Hilsen

Skrevet

Frukt og grønt. Og så kan du spise yoghurt som er både betennelse og bakteriedrepende. Aller viktigst er vann. God bedring!!

Gjest ferskentre
Skrevet

Det som smaker. Og er lett å spise. Banan feks. Sjokolade. Iskrem. Saftis hvis du har tendens til å kaste opp. Da er cola også bra, men rør ut kullsyra. Sjokoladepudding med vaniljesaus. hehe... Kommer an på hvordan du er syk. Har sjuklinger i huset selv, og her fikk de i seg litt havregrøt. Og den satt også.

Skrevet

Det som smaker. Og er lett å spise. Banan feks. Sjokolade. Iskrem. Saftis hvis du har tendens til å kaste opp. Da er cola også bra, men rør ut kullsyra. Sjokoladepudding med vaniljesaus. hehe... Kommer an på hvordan du er syk. Har sjuklinger i huset selv, og her fikk de i seg litt havregrøt. Og den satt også.

Neineinei...

Bakterier eelsker sukker!

Det verste du kan fôre kroppen med under sykdom, er godteri, vafler og snop.

Store doser vitaminer og mineraler, frukt og grønt, pluss melkesyrebakterier og betennelseshemmende er knall.

Ingefær, hvitløk, chili, biola. Ellers drikke som inneholder salter, som f.eks. farris.

Om du holder på å dehydreres, er det så klart greit med en lollipop, fremfor ingefær. Evt. om vekten går nedover. Er det snakk om total mangel på energi og behov for litt hurtig blodsukkerstigning, er det også ok med sukker. Men generelt er det ingen god ide.

Ved oppkast er det viktig å få i seg salter, så eplemost og farris er en grei drikke.

Gjest Tacomix
Skrevet

Det er ikke så farlig om du ikke spiser noe på et par dager, bare du husker å drikke mye væske, helst to liter i døgnet.

God bedring!

Hilsen

Takk for det:)!

Jeg var syk i høst også, men da var det temmelig verre enn dette! Da greide jeg å ikke spise på 5 dager før jeg nesten besvimte! Men må nesten få i meg litt mat selv om jeg ikke er så sulten! Orker ikke tilbake til der jeg var i høst.

Gjest Tacomix
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169992969' post='3498888]

Taco ;)

Ja, taco hadde vært noe! Bare synd at jeg ikke kan spise det for ofte etter min infeksjon!

Gjest Tacomix
Skrevet

Hadde vært godt med så mye sukker nå som en er syk. Men det er ikke bra heller!

Men det er noe jeg ikke kan ha for mye av til vanlig er melk, så det passer dårlig med mye melkeprodukter da desverre!

Gjest ferskentre
Skrevet

Neineinei...

Store doser vitaminer og mineraler, frukt og grønt, pluss melkesyrebakterier og betennelseshemmende er knall.

Ingefær, hvitløk, chili, biola. Ellers drikke som inneholder salter, som f.eks. farris.

Om du holder på å dehydreres, er det så klart greit med en lollipop, fremfor ingefær. Evt. om vekten går nedover. Er det snakk om total mangel på energi og behov for litt hurtig blodsukkerstigning, er det også ok med sukker. Men generelt er det ingen god ide.

Ved oppkast er det viktig å få i seg salter, så eplemost og farris er en grei drikke.

Ja, huff, får vel legge om da. Det hørtes jo veldig fornuftig ut det du skrev. Selvfølgelig. Det her er en overligger fra den tiden jeg hadde små barn. Da var det viktig å få i dem NOE. Og frukt og grønt og andre sunne ting var vanskelig nok å få i dem når de var friske. Og Farris var jo heller ikke mulig å få lurt i dem. Rart med vaner... De er vonde å vende.

Gjest Tacomix
Skrevet

Neineinei...

Tusen takk for langt og godt svar! Jeg har bare muskelvondt og feber! Ikke andre plager helt enda! Men er helt sløv! Håper jeg blir frisk til i morgen!

Skrevet

Ja, huff, får vel legge om da. Det hørtes jo veldig fornuftig ut det du skrev. Selvfølgelig. Det her er en overligger fra den tiden jeg hadde små barn. Da var det viktig å få i dem NOE. Og frukt og grønt og andre sunne ting var vanskelig nok å få i dem når de var friske. Og Farris var jo heller ikke mulig å få lurt i dem. Rart med vaner... De er vonde å vende.

Hehe. Sånn er det. Jeg har unger selv og hadde sikkert om ikke jeg hadde peiling, gjort det samme. Eh... Jeg HAR gjort det samme. Men vet bedre nå. Ikke greit å vite for alle. ;-)

Gjest Tacomix
Skrevet

Frukt og grønt. Og så kan du spise yoghurt som er både betennelse og bakteriedrepende. Aller viktigst er vann. God bedring!!

Litt frukt har det blitt på meg. Har fult av det i kjøleskapet! Men noe annet bør jeg vel også få i meg. Litt variert selv om jeg ikke orker store mengder!

Hvordan yogurt anbefaller du? Jeg kan ikke ha "vanlig" yogurt. Da vil jeg si vanlig tine yogurt om du forstår hva jeg mener! Jeg har ikke helt melke allergi, men det er noe av melkeprodukter som jeg ikke tåler og som jeg blir kvalm av. Største fiende er vanlig tine melk hvertfall!

Håper at jeg snart blir bra nå! Har ligget nå i to dager og bare sløva.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hehe. Sånn er det. Jeg har unger selv og hadde sikkert om ikke jeg hadde peiling, gjort det samme. Eh... Jeg HAR gjort det samme. Men vet bedre nå. Ikke greit å vite for alle. ;-)

Folk for se ting litt an.

Er også mor. Og jeg er opptatt av sunn kosthold.

Men med febersykt barn som verken vil ha tørt eller vått... vel, da BLÅSER jeg hva som er sunt. Da tenker jeg det viktigste er å få i barnet væske. Om det er saft, vann, eller brus er ikke så nøye.

Samme med maten. Når barnet er slapt og IKKE har spist på en dag eller to- vel, da tilbyr jeg gjerne is eller kjeks.

:-)

Skrevet

Folk for se ting litt an.

Er også mor. Og jeg er opptatt av sunn kosthold.

Men med febersykt barn som verken vil ha tørt eller vått... vel, da BLÅSER jeg hva som er sunt. Da tenker jeg det viktigste er å få i barnet væske. Om det er saft, vann, eller brus er ikke så nøye.

Samme med maten. Når barnet er slapt og IKKE har spist på en dag eller to- vel, da tilbyr jeg gjerne is eller kjeks.

:-)

Klart det. Det er forskjell på barn og voksne. Barn blir fortere dehydrert og kritisk syke enn voksne.

Men på den annen side, blir man fortere frisk om man spiser sunt og mat som hjelper immunforsvaret, snarere enn å jobbe imot det.

Mine barn har også fått is på en mandag for å si det sånn. Jeg er ikke akkurat hysterisk.

Bare en liten historie:

Min sønn ble lagt inn på sykehus for litt siden. Han spiste bra, men vi hadde problemer med å få ned en infeksjon.

Det første han ble tilbudt, var is.

Jeg sa at han godt kunne få det, siden han var syk: Ungen åt is og var storfornøyd.

Vi måtte ligge over til observasjon. Klokken 8 morgenen etter ble vi vekket og mitt barn ble igjen spurt (som det første han hørte) om han ville ha en is...

Meg spurte de om ville ha frokost.

Jeg spurte om ikke min sønn også skulle få frokost, det var da tross alt han som var syk her...

Da så hun helt paff ut og sa "vi pleier å gi barna is, vi. Sånn at de skal få i seg væske".

"Ja, det skjønner jeg", sa jeg... "Men er ikke dette et SYKEhus da? Bør ikke syke folk ha i seg næring nok til å kunne bekjempe sykdom? Er det ikke en idè å se om han spiser først"?

Så barnet ble servert frokost med skinke, salat og masse godt og spiste hele tre brødskiver, i tillegg drakk han to glass vann.

Etterpå orket han en kvart is og vi kunne dra hjem.

Skrevet

Litt frukt har det blitt på meg. Har fult av det i kjøleskapet! Men noe annet bør jeg vel også få i meg. Litt variert selv om jeg ikke orker store mengder!

Hvordan yogurt anbefaller du? Jeg kan ikke ha "vanlig" yogurt. Da vil jeg si vanlig tine yogurt om du forstår hva jeg mener! Jeg har ikke helt melke allergi, men det er noe av melkeprodukter som jeg ikke tåler og som jeg blir kvalm av. Største fiende er vanlig tine melk hvertfall!

Håper at jeg snart blir bra nå! Har ligget nå i to dager og bare sløva.

Er usikker på hvilken type yoghurt du kan tåle da, kanskje best å la være?

Tar du noe vitaminer? Det er jo bra til enhver i disse vinter tider. Jeg tar multivitaminer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...