Gå til innhold

Hjelp til spørsmålsformulering

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg skriver en oppgave, og som en del av oppgaven skal vi intervjue objekter om 'positiv indre dialog'.

Kort fortalt går det ut på at man fokuserer på muligheter fremfor problemer når man møter på hindre. Når det dukker opp et problem ser man hvilke muligheter man har, hvilke muligheter det gir, fremfor å fokusere på hvilket hinder det problemet er.

Altså - fokusere på det positive.

Men, vi vil jo at objektene våre skal svære ærlig, og vi ønsker å finne ut om de _faktisk_ gjør det - eller bare sier de gjør det. Da kan man ikke si "fokuserer du på det positive når du møter uventede hindringer?".

Kan jeg f.eks si - hva tenker du når du møter uventede hindringer i en oppgaveløsning? Har størrelsen på hindringen noe å si for hva du tenker?

Eller?

Håper noen skjønner hva jeg mener og kan bidra med noen spørsmål her, føler jeg har kjørt meg helt fast. Selv om jeg fokuserer på det positive :)

Skrevet

Hmm...

Hva med: Hva tenker du når det oppstår et problem, - skaper det muligheter for deg, eller tenker du på problemet som et hinder?

Bare et forslag sånn umiddelbart...!

Gjest Persille
Skrevet

Hmm...

Hva med: Hva tenker du når det oppstår et problem, - skaper det muligheter for deg, eller tenker du på problemet som et hinder?

Bare et forslag sånn umiddelbart...!

Men tror du ikke alle da vil svare at de ser muligheter?

Da blir så tydelig hva fasitsvaret er når man stiller sånne spørsmål...

PÅ de andre temaene er det enklere, "i hvilken grad har du et avklart forhold til dine verdier" f.eks, eller "har du presise og målbare mål". Enkle ting (de må nevne eksempler også, så da ser man det jo raskt) - men på dette med indre dialog, så vil jo alle se at de ser det som en utfording, mulighet osv - vil de ikke?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Skrevet

Men tror du ikke alle da vil svare at de ser muligheter?

Da blir så tydelig hva fasitsvaret er når man stiller sånne spørsmål...

PÅ de andre temaene er det enklere, "i hvilken grad har du et avklart forhold til dine verdier" f.eks, eller "har du presise og målbare mål". Enkle ting (de må nevne eksempler også, så da ser man det jo raskt) - men på dette med indre dialog, så vil jo alle se at de ser det som en utfording, mulighet osv - vil de ikke?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Jeg vet ikke riktig.. Tror du at alle nødvendigvis ville svare "positivt"?

I forhold til det første spørsmålet du lurte på: hva tenker du når du møter uventede hindringer i en oppgaveløsning? Har størrelsen på hindringen noe å si for hva du tenker?

... der syntes jeg nok at spørsmålet var litt for "vanskelig"..

Så: hvordan si det på en litt enklere måte, men ikke legge ordene i munnen på de som skal svare...........?

*tenke*

Gjest Persille
Skrevet

Jeg vet ikke riktig.. Tror du at alle nødvendigvis ville svare "positivt"?

I forhold til det første spørsmålet du lurte på: hva tenker du når du møter uventede hindringer i en oppgaveløsning? Har størrelsen på hindringen noe å si for hva du tenker?

... der syntes jeg nok at spørsmålet var litt for "vanskelig"..

Så: hvordan si det på en litt enklere måte, men ikke legge ordene i munnen på de som skal svare...........?

*tenke*

I know - det er ikke lett :)

Men takk for at du gidder!!

Skrevet

Hva med...hva er det første som slår deg når du ser et problem? Da legger du ikke opp til et fasitsvar.

Skrevet

I know - det er ikke lett :)

Men takk for at du gidder!!

Bare gøy det :-)

Synd jeg ikke kunne være til mer hjelp, men du har kanskje kommet på noe nå?

Gjest Persille
Skrevet

Hva med...hva er det første som slår deg når du ser et problem? Da legger du ikke opp til et fasitsvar.

Ja, den hva bra - takk :)

Gjest Persille
Skrevet

Bare gøy det :-)

Synd jeg ikke kunne være til mer hjelp, men du har kanskje kommet på noe nå?

Fikk en bra av 'mista nicket', ellers er jeg ikke så mye lenger... Får overlate det til han jeg skriver med :)

Skrevet

Ja, den hva bra - takk :)

Når du da fortsetter spørsmålene, ikke begynn spørsmålene med "hvorfor" for da er det lett å gå i forsvarsposisjon. Begynn heller med "hva er grunnen til.."

Gjest Persille
Skrevet

Når du da fortsetter spørsmålene, ikke begynn spørsmålene med "hvorfor" for da er det lett å gå i forsvarsposisjon. Begynn heller med "hva er grunnen til.."

Men egentlig skal svarene inn i et skjema gradert fra 1 til 7, så spørsmålene må være av typen "i hvilken grad..." - og det er det som gjør det så vanskelig.

Skrevet

Men egentlig skal svarene inn i et skjema gradert fra 1 til 7, så spørsmålene må være av typen "i hvilken grad..." - og det er det som gjør det så vanskelig.

Da var forslaget helt ubrukelig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...