Gå til innhold

sykdom

Gjest Nydelige Josefine

Anbefalte innlegg

Gjest Nydelige Josefine
Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan det blir med meg hvis jeg blir langtidssykmeldt???

*Jeg jobber i klesbutikk, og jobber man-lør omtrent hver uke.ca 32 timer i uka.

*I kontrakten min så står min stillingsandel som ekstrahjelp.

Det vil jo si at jeg ikke har noe krav på et vist antall timer i uka/mnd.

Så hva skjer vis jeg blir sykmeldt over flere uker??

Jeg behøver jo ikke å bli satt opp hver dag som jeg ellers blir.

Kanskje sjefen ikke setter meg opp noen dager på de nye arbeidslistene...

Eller er det slik at jeg får lønn for full uke??

Noen som forstår hva jeg skal fram til...??

Litt klønete framstilling!!!

Men jeg vet jo at arbedisgiver betaler første 14 dagene ved sykmelding, men hvordan vil det bli etter det???

Hjelp!!!

Gjest mandolina
Skrevet

Sykepengenes størrelse

Som arbeidstaker har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Fra og med 17. sykedag er det folketrygden som betaler sykepengene. Utbetaling skjer direkte til deg eller arbeidsgiver kan fortsette lønnsutbetalingen og kreve refusjon i sykepenger fra folketrygden.

Sykepenger fra arbeidsgiveren.

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Iflg. NAV sine sider:

http://www.nav.no/page?id=671

Hilsen

Skrevet

Er du fast ansatt eller blir du kontaktet når de har behov for hjelp?

Vil tro at hvis du er det siste så har du ikke rett på sykelønn fra arbeidsgiver.

Gjest Nydelige Josefine
Skrevet

Sykepengenes størrelse

Som arbeidstaker har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Fra og med 17. sykedag er det folketrygden som betaler sykepengene. Utbetaling skjer direkte til deg eller arbeidsgiver kan fortsette lønnsutbetalingen og kreve refusjon i sykepenger fra folketrygden.

Sykepenger fra arbeidsgiveren.

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Iflg. NAV sine sider:

http://www.nav.no/page?id=671

Hilsen

Så det vil si at de regner ut i fra hva jeg har tjent tidligere??

For jeg har ikke annet enn ekstrahjelp som stilling i min kontrakt, men har jobbet hver dag siden sommer.

Hvordan er det når min kontrakt straks går ut?

Den skal i følge sjefen iallefall forlenges til sommeren!

Tusen takk for all hjelp!!!

Gjest mandolina
Skrevet

Så det vil si at de regner ut i fra hva jeg har tjent tidligere??

For jeg har ikke annet enn ekstrahjelp som stilling i min kontrakt, men har jobbet hver dag siden sommer.

Hvordan er det når min kontrakt straks går ut?

Den skal i følge sjefen iallefall forlenges til sommeren!

Tusen takk for all hjelp!!!

Når du ikke får fornyet arbeidskontrakten din og hvis du ikke har fått ny jobb, kan du ha krav på arbeidsledighetstrygd.

Arbeidsledighetstrygd gir også rett til sykepenger.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...