Gå til innhold

Mye å snakke om hos legen

Anbefalte innlegg

Gjest Magda64
Skrevet

Jeg har så mye jeg skulle snakka om hos en lege nå, men det er endel problemer knyttet til dette.

For det første har jeg flyttet til et nytt sted, og jeg har ingen fastlege enda.

Da jeg gikk gravid fikk jeg en canali skade (nerve) i hendene mine. Jeg er tidligere opererert, og sjekket på nevrologisk, og der mente de at jeg skulle bli bedre. For meg er det bare blitt verre. Jeg sover ikke om nettene, fordi jeg konstant må ligge på venstre side med høyre hånd hengende ned fra senga. Gjør jeg ikke dette begynner hånda å sove og verke.

Dette er ganske slitsomt, når jeg må opp ganske mange ganger pr. natt å riste liv i hendene.

Jeg har vært mange ganger ut og inn arbeidslivet etter at denne skaden oppsto, og nå er jeg redd det går mot slutten.

For det tredje har jeg en mage som er hinsides, som henger etter keisersnitt. Jeg har forsøkt å slanke den bort, men det er nyttesløst. Kan jeg spørre om å få utredet denne også, for evt å få den strammet.

I tillegg har jeg vært omskolert pga denne skaden. Jeg har fått meg en god og grundig utdanning. I sommer startet jeg i ny jobb, men fikk beskjed tre mnd etter at de ikke ville ha meg allikevel. Så nå er jeg ute av arbeidslivet. Dette har gått veldig hardt innpå meg, men jeg har kanskje ikke vist det til noen. Jeg er alene med et barn, og har ikke så veldig mange å snakke med det om.

Den behandlingen jeg fikk, er kritikkverdig. De lyste ut stillingen min da jeg var sykemeldt, som et forsøk på å presse meg ut. Først nå ønsker de å si meg opp, men de vil først ha meg til å skrive under at jeg ikke vil gå til søksmål.

Huff, det er forferdelig mange ting nå - og det er litt problem å vite hvor jeg skal starte.

Hvordan skal jeg få kommet meg til en lege el. noen andre som har tid til å høre på alt dette, og som kan gi meg litt starthjelp videre.

Skrevet

Føler virkelig med deg, du har hatt og har mye å stri med nå.

Jeg ville så fort som mulig ha fått ordnet meg med en fastlege og bestilt time der. Notér ned alt du vil ta opp med legen og sørg for å få tatt opp alle punktene og at du får et svar på dem. Ikke la legen snakke dem bort! Si fra når du bestiller timen at du ønsker en dobbelttime, da du har mye å ta opp med legen.

Fastlegen vil kunne henvise deg videre til riktige instanser når det gjelder de tingene du nevner. Ikke gi deg, stå på og krev at disse tingene blir tatt tak i.

Skrevet

Jeg skjønner at dette tar på! Du bør få deg en dobbeltime hos legen, sånn som Mandolaika

også foreslår. Det er viktig at du tar tak i alle disse problemene, sånn at du kan komme deg videre i livet. Legen kan henvise deg til videre behandling/hjelp.

Jeg ønsker deg alt godt - og lykke til:)

Skrevet

Du går til denne siden https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

og finner en ledig fastlege der du bor. Bytter gjelder fra den 1. i neste måneder, så det rekker du i januar.

Så ringer du legekontoret og bestiller en dobbelttime.

Synes du det er vanskelig å legge fram alt, skriver du det i brevs form og enten tar med brevet til legen eller sender/leverer det på forhånd og ber om at det leses før timen.

Gjest Magda64
Skrevet

Føler virkelig med deg, du har hatt og har mye å stri med nå.

Jeg ville så fort som mulig ha fått ordnet meg med en fastlege og bestilt time der. Notér ned alt du vil ta opp med legen og sørg for å få tatt opp alle punktene og at du får et svar på dem. Ikke la legen snakke dem bort! Si fra når du bestiller timen at du ønsker en dobbelttime, da du har mye å ta opp med legen.

Fastlegen vil kunne henvise deg videre til riktige instanser når det gjelder de tingene du nevner. Ikke gi deg, stå på og krev at disse tingene blir tatt tak i.

Takk! Det skal jeg gjøre, snarest. Jeg ser at noe må gjøres, men jeg er litt flau for å gå til noen med alt dette nå. Vil ikke vise meg svak, om noen skjønner. Er sikker på at jeg begynner å grine, bare noen sier noe godt til meg.

Takker ellers for fine svar så langt. Dere er så snille!

Skrevet

Takk! Det skal jeg gjøre, snarest. Jeg ser at noe må gjøres, men jeg er litt flau for å gå til noen med alt dette nå. Vil ikke vise meg svak, om noen skjønner. Er sikker på at jeg begynner å grine, bare noen sier noe godt til meg.

Ikke vær redd for å grine. Jeg har også gjort det noen ganger hos legen. Det er flaut der og da, men jeg tenker som så at da ser legen hvor mye dette sliter, og at han da forhåpentligvis tar det alvorlig.

Og pga at jeg har lett for å ta til tårene pleier jeg å skrive ned hva det gjelder, sånn at jeg er sikker på at jeg får sagt det jeg skal.

Det er lett å få litt jernteppe i en sånn situasjon.

Og jeg forstår at det må være ekstra vanskelig for deg, som også har en ny lege å forholde deg til.

Lykke til!

Skrevet

Du trenger ikke å være flau for å ta opp dette med legen. Vi har alle våre problemer, og ingen skal føle seg flaue over å kontakte hjelp. Og om du føler for å gråte, så er det også helt greit:) Jeg jobber i helsevesenet, og jeg synes det er bedre at pasientene er ærlig om hvordan de har det, istedetfor å prøve å "holde maska".

Håper du finner deg en lege som du føler du kan snakke åpent med og som du føler tar deg på alvor. Det fortjener du!

Gjest Magda64
Skrevet

Du trenger ikke å være flau for å ta opp dette med legen. Vi har alle våre problemer, og ingen skal føle seg flaue over å kontakte hjelp. Og om du føler for å gråte, så er det også helt greit:) Jeg jobber i helsevesenet, og jeg synes det er bedre at pasientene er ærlig om hvordan de har det, istedetfor å prøve å "holde maska".

Håper du finner deg en lege som du føler du kan snakke åpent med og som du føler tar deg på alvor. Det fortjener du!

Takk!

Skrevet

"....Vil ikke vise meg svak..."

Synes tvert imot at du viser deg sterk ved at du tar tak i problemene dine og søker hjelp.

Ønsker deg lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...