Gå til innhold

Og / Å diskusjon

Anbefalte innlegg

Gjest Og eller å?
Skrevet

heter det f.eks egg å potet eller egg og potet? Hva er skrivereglene?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Egg og potet. Og brukes ved oppramsinger og å er infinitivsmerke.

Skrevet

Ikke så god på å formidle regler, men det heter iallefall egg _og _ potet!

Gjest mandolina
Skrevet

Det heter egg og potet.

Du bruker å i setninger hvis du kan bytte ut å med at, ellers skriver du og.

Hilsen.

Skrevet

Det kan være greit å tenke at ting som henger sammen skal ha "og". karius og baktus, egg og potet.

Ved verb, skal det første ha å, og de neste og. Dvs: Jeg skal ut å gå tur, og så skal jeg legge meg og lese et blad.

En annen god regel er at de man ville sagt "at" på svensk er det "å", og "och" "og".

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det kan være greit å tenke at ting som henger sammen skal ha "og". karius og baktus, egg og potet.

Ved verb, skal det første ha å, og de neste og. Dvs: Jeg skal ut å gå tur, og så skal jeg legge meg og lese et blad.

En annen god regel er at de man ville sagt "at" på svensk er det "å", og "och" "og".

For ei stund sidan etterlyste eg deg på Meldingar.

*Hint, hint*

Skrevet

Å skal bare brukes foran verb (ting man kan gjøre som å gå / sykle / løpe / elske / spise...) i infinitivsform. Potet er definitivt ikke et verb, du kan ikke "å potete" noe. :o)

Ordet "og" binder sammen to ting, som f.eks. egg og poteter.

frøken rosanna
Skrevet

Dette ble såpass avansert at jeg nok ville ha valgt å skrive egg/ potet. Eller skrevet om hele problemet.....egg åsså potet eller egg and poatoes eller egg & potet. Mange muligheter som du ser.

Skrevet

Dette ble såpass avansert at jeg nok ville ha valgt å skrive egg/ potet. Eller skrevet om hele problemet.....egg åsså potet eller egg and poatoes eller egg & potet. Mange muligheter som du ser.

Evt. pytt-i-panne. Men da blir det jo kanskje vrient med alle disse bindestrekene og hvorvidt de skal være der eller ikke.

Skrevet

OG er riktig her. Å kan bare brukes foran et verb. (ting du gjør - slik som å sykle, å svømme, å tenke....)

Gjest Elextra
Skrevet

Nesten vanskelig å tro at en som stiller spørsmål uten skrivefeil ikke vet om det heter "epler å pærer" eller "epler og pærer"...

Skrevet

I tillegg til det som andre har svart:

Å er også et utrop, slik som "oh" på engelsk. "Å, poteter nå igjen!"

Gjest Princess Peach
Skrevet

Nesten vanskelig å tro at en som stiller spørsmål uten skrivefeil ikke vet om det heter "epler å pærer" eller "epler og pærer"...

Jeg ser flere skrivefeil i trådstarterens innlegg.

Overskriften skal være Og/å-diskusjon. (Orddeling.)

Det mangler også stor bokstav i første ord i innlegget.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Du har sikkert fått svar, men det heter egg OG poteter.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ser flere skrivefeil i trådstarterens innlegg.

Overskriften skal være Og/å-diskusjon. (Orddeling.)

Det mangler også stor bokstav i første ord i innlegget.

Du er flink! ;)

Synes som sagt det var litt for godt skrevet av en som ikke vet forskjell på "å" og "og".

Gjest Princess Peach
Skrevet

Du er flink! ;)

Synes som sagt det var litt for godt skrevet av en som ikke vet forskjell på "å" og "og".

Skulle vært norsklærer jeg vøtt! :D

Gjest Elextra
Skrevet

Skulle vært norsklærer jeg vøtt! :D

Gid, ser nå at det også mangler et punktum etter "f.eks.". Skrekkelig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...