Gjest Og eller å? Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 heter det f.eks egg å potet eller egg og potet? Hva er skrivereglene? 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Egg og potet. Og brukes ved oppramsinger og å er infinitivsmerke. 0 Siter
tula Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Ikke så god på å formidle regler, men det heter iallefall egg _og _ potet! 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Det heter egg og potet. Du bruker å i setninger hvis du kan bytte ut å med at, ellers skriver du og. Hilsen. 0 Siter
DarkPink Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Det kan være greit å tenke at ting som henger sammen skal ha "og". karius og baktus, egg og potet. Ved verb, skal det første ha å, og de neste og. Dvs: Jeg skal ut å gå tur, og så skal jeg legge meg og lese et blad. En annen god regel er at de man ville sagt "at" på svensk er det "å", og "och" "og". 0 Siter
NeaNoor Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 OG!! http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/ 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/ 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Det kan være greit å tenke at ting som henger sammen skal ha "og". karius og baktus, egg og potet. Ved verb, skal det første ha å, og de neste og. Dvs: Jeg skal ut å gå tur, og så skal jeg legge meg og lese et blad. En annen god regel er at de man ville sagt "at" på svensk er det "å", og "och" "og". For ei stund sidan etterlyste eg deg på Meldingar. *Hint, hint* 0 Siter
keinstein Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/ Mange bekker små, blir til en stor Å. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Å skal bare brukes foran verb (ting man kan gjøre som å gå / sykle / løpe / elske / spise...) i infinitivsform. Potet er definitivt ikke et verb, du kan ikke "å potete" noe. ) Ordet "og" binder sammen to ting, som f.eks. egg og poteter. 0 Siter
frøken rosanna Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Dette ble såpass avansert at jeg nok ville ha valgt å skrive egg/ potet. Eller skrevet om hele problemet.....egg åsså potet eller egg and poatoes eller egg & potet. Mange muligheter som du ser. 0 Siter
birdie Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Dette ble såpass avansert at jeg nok ville ha valgt å skrive egg/ potet. Eller skrevet om hele problemet.....egg åsså potet eller egg and poatoes eller egg & potet. Mange muligheter som du ser. Evt. pytt-i-panne. Men da blir det jo kanskje vrient med alle disse bindestrekene og hvorvidt de skal være der eller ikke. 0 Siter
Speak Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 OG er riktig her. Å kan bare brukes foran et verb. (ting du gjør - slik som å sykle, å svømme, å tenke....) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Nesten vanskelig å tro at en som stiller spørsmål uten skrivefeil ikke vet om det heter "epler å pærer" eller "epler og pærer"... 0 Siter
Babette Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 I tillegg til det som andre har svart: Å er også et utrop, slik som "oh" på engelsk. "Å, poteter nå igjen!" 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Nesten vanskelig å tro at en som stiller spørsmål uten skrivefeil ikke vet om det heter "epler å pærer" eller "epler og pærer"... Jeg ser flere skrivefeil i trådstarterens innlegg. Overskriften skal være Og/å-diskusjon. (Orddeling.) Det mangler også stor bokstav i første ord i innlegget. 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Du har sikkert fått svar, men det heter egg OG poteter. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Jeg ser flere skrivefeil i trådstarterens innlegg. Overskriften skal være Og/å-diskusjon. (Orddeling.) Det mangler også stor bokstav i første ord i innlegget. Du er flink! Synes som sagt det var litt for godt skrevet av en som ikke vet forskjell på "å" og "og". 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Du er flink! Synes som sagt det var litt for godt skrevet av en som ikke vet forskjell på "å" og "og". Skulle vært norsklærer jeg vøtt! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Skulle vært norsklærer jeg vøtt! Gid, ser nå at det også mangler et punktum etter "f.eks.". Skrekkelig! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.