Gå til innhold

Trøtt hele dagen, får ikke gjort noe særlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å holde meg våken om dagene, det er helt uutholdelig.

Heldigvis (kan en vel si) har jeg ikke jobb, siden jeg studerer hjemme.

Jeg har lavt stoffskifte, og tar medisin for det. Sist jeg målte nivået, var det alt for lavt, så nå er jeg i en periode der jeg øker dosen. Skal sjekke det igjen om et par måneder.

Jeg kan sove 10-12 timer og ikke være uthvilt, det er så ille at jeg ikke får opp øynene, det er som om de "setter seg fast" i øyelokkene og det gjør fysisk vondt å åpne de. I tillegg er hele kroppen utrolig tung og slapp, jeg vil bare sove videre.

Men (heldigvis), pga en hund jeg har, er jeg nødt til å stå opp for å lufte den etc, så jeg sover aldri seinere enn til kl 11-12.

Nå nylig har jeg kjøpt meg en dagslyslampe som jeg har tatt i en halvtime hver dag nå i snart en uke. Kan ikke si jeg har merka noe som helst, men jeg skal fortsette med den siden det sto en skal bruke den i ca 14 dager.

Hele dagen går jeg hjemme og prøver å lese (som ikke er noe problem når det kommer til selvdisiplin), men er så trøtt at jeg oppdager at jeg har lest samme sida om og om igjen.

Jeg sykler hver dag og går turer, spiser normalt og legger meg ca 23 om kvelden.

Så hvorfor er jeg så uopplagt og trøtt? Jeg har folk jeg må besøke snart og ting som skal gjøres. Men etter å ha gjort dagens gjøremål er jeg så utslitt at jeg må bare sette meg ned og prøve å holde meg våken, evt lese litt. Trist, men sitter egentlig og venter på at det skal bli kveld sånn at jeg kan legge meg (vet at hvis jeg sover 1-2 timer midt på dagen får jeg ikke sove til natta igjen).

Skrevet

En ting til...

ser at dette oppleves som fryktelig klaging, men jeg skriver ikke for å få "stakkars deg"-innlegg altså. Vil bare få ordna opp i dette sånn at jeg får gjort ting om dagene!

Uansett skal jeg jo til lege om et par måneder, så jeg skal selvsagt legge fram dette igjen til han, men i mellomtida hører jeg litt her

Gjest nyah_lita84
Skrevet

En ting til...

ser at dette oppleves som fryktelig klaging, men jeg skriver ikke for å få "stakkars deg"-innlegg altså. Vil bare få ordna opp i dette sånn at jeg får gjort ting om dagene!

Uansett skal jeg jo til lege om et par måneder, så jeg skal selvsagt legge fram dette igjen til han, men i mellomtida hører jeg litt her

Jeg og er trøtt hele dagen! Uansett hvor mye/lite jeg sover- uansett hva jeg spiser og drikker og uansett om jeg trener eller ser på tv....

Helsemessig ingen årsak til dette, var til lege forrige mandag- han sykemeldte meg i 3 dager!! Takk for hjelpen liksom!

Så jeg vet ikke... Ville bare si at du ikke er alene, selv om mitt tilfelle er noe annerledes...

Gjest MiaMariaa
Skrevet

Kanskje problemet er at du faktisk ikke gjør nok? Skulle jeg bare vært hjemme hele dagen, hadde jeg nok vært like slapp selv.

Begynn og tren (ikke bare turer med hunden) og vær mer fysisk aktiv.

Skrevet

Kanskje du får for lite impulser utenfra, hvis du ikke jobber og bare leser hjemme?

Hva med å komme seg mer ut blant folk, og bli "utfordret" både sosialt og fysisk?

Kanskje har du rett og slett for rolige dager, blir ikke sliten nok, ikke trøtt nok og ikke uthvilt nok?

Ellers bruker jeg å si for kødd til alle som klager over noe, at de får for lite sex.

Gjest Den sorte enke
Skrevet

Jeg selv hadde det slik for noen år siden...

Etter altfor lang tid kom jeg meg til legen...det visste sg at jernlageret mitt var på bånn...

Jernlageret hadde gått gradvis ned over lang tid...derfor holdt jeg ennå hodet oppe =)

Legen sa det var absolutt ikke noe rart at jeg var slapp med så lavt jernlager...

Så jeg anbefaler deg å sjekke jernlageret ditt...

Gjest Den sorte enke
Skrevet

Kanskje du får for lite impulser utenfra, hvis du ikke jobber og bare leser hjemme?

Hva med å komme seg mer ut blant folk, og bli "utfordret" både sosialt og fysisk?

Kanskje har du rett og slett for rolige dager, blir ikke sliten nok, ikke trøtt nok og ikke uthvilt nok?

Ellers bruker jeg å si for kødd til alle som klager over noe, at de får for lite sex.

hmmmmfffff....

Skrevet

En kan bli for trøtt av for mye søvn. Dessuten kan du be legen sjekke hvordan det står til med B-12 lageret ditt. Vet at en kan bli utrolig trøtt når det er for lavt.

Skrevet

hmmmmfffff....

Nåja, jeg sier det mest til de som lever i parforhold. Ikke til nyskilte, enker eller folk over 80.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Vil bare si at det lave stoffskiftet ditt er årsaken til at du er så trøtt og uopplagt. Sånn er den sykdommen. Du må nok bare belage deg på å vente til doseøkningen gjør deg bedre. Men selv om du går på medisiner er det ikke sikkert du vil bli helt bra.

Ser at noen andre skrev at du må få sjekket jernlager/B12 - og det må du. Veldig mange med lavt stoffskifte utvikler jernmangel.

Og en siste ting: husk at de fleste med lavt stoffskifte bør ligge i øverste normalområde av FT4 og FT3.

God bedring:)

Skrevet

Det med jern etc...Sist jeg var til legen var ikke bare stoffskiftenivået gått ned. Både B12, folat og jernnivåene mine var ganske lave.

Kan nevnes at jeg tar kalsiumtabletter, Möller's dobbel og Bvitamintabletter.

Kankje det er jernmangelen som gjør det ja.. Det tenkte jeg ikke på

Dessuten er det som nyah_lita84 skriver; at jeg er like trøtt uansett om jeg sover 8, 10 eller 12 timer.

Jeg sykler 2 mil hver dag nå, i tillegg til turer med hunden, så jeg føler meg ganske oppbrukt etter en dag. Tror ikke jeg skal trene mer enn det før jeg vet mer angående det jern-greiene/vitamin-greiene.

Ellers takk for alle svar!! =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...