Gå til innhold

"Gammel mor"


Gjest Mor og bestemor

Anbefalte innlegg

Gjest Mor og bestemor

Jeg er i midten av 40 årene og er gravid med 4.mann, og ønsker å høre andres erfaringer med å få barn så sent i livet.

Hvordan tok kroppen deres seg igjen? Var det vanskelig å bli kvitt hengemage, kiloer o.l. etter fødselen.

Hva med energien, greier dere å følge opp? Tålmoldigheten?

Jeg har lest at en kan komme tidligere i overgangsalderen om en får barn sent, er det noen som har opplevd det?

Hvordan tar barnet det i forhold til å ha så voksne foreldre? Da mener jeg når det har blitt så gammel at det har begynt i barnehage, skole.

Mannen min er tvilling, kan det være økt sjanse for tvillingfødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke økt sannsynlighet for tvilling når det er mannen din som er tvilling. Det som er arvelig er damens egenskap til å slippe to egg i samme syklus. Han kan føre den egenskapen videre til sine døtre, så de kan ha økt sannsynlighet for å få tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vel rundt 1,5 år før jeg hadde fått bort de ekstra 35 kg. Graviditeten var slitsom, tror ikke jeg synes småbarnsperioden var verre enn de andre gangene. Jeg er nok mer sliten av minstemann men jeg er mye mer tålmodig.

Dessuten begynte overgangsplagene rett etterat jeg var ferdig å amme. Og jeg er nok heldig, de fleste foreldrene til ungene i klassen til minstemann er rundt min alder eller kanskje litt yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn nr. 2 da jeg var nesten 40 (og den første da jeg var 31).

Jeg hadde ingen problemer med graviditet, fødsel, baby- eller småbarnsperiode. Men jeg har hatt lette svangerskap og var ikke utslitt eller i dårlig form etter fødselen.

Han er nå nesten 8 år og jeg er fremdeles ikke i overgangsalderen. Flere av mine jevnaldrende venninner, som ikke fikk barn sent, har flere symptomer på den enn jeg.

Junior har foreløpig ikke klaget over min alder eller evne til å følge opp. Jeg tror det der topper seg når de nærmer seg tenårene - og da er foreldrene håpløse uansett fysisk alder.

Det er økt sjanse for tvillinger når du er såpass voksen. Men det har ingenting med at mannen din er tvilling å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder overgangsalderen har jeg hørt det motsatte av deg. Har hørt at kvinner som får barn sent også kommer senere i overgangsalderen. Om dette har sammenheng med at nettopp derfor de klarer å bli gravide, vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaringer med å være "gammel" mor. Men jeg vet at sjansen for tvillingfødsel øker med alderen.

Dog er det mange som får barn etter fylte 40 som ikke får tvillinger :)

Gratulerer, forresten, og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rullestolbruker

Hei, jeg fikk sistemann da jeg var nær 39, og er nå 54 og har ennå regelmessig mens.

Tålmodigheten er større med minstemann enn det var med de eldste, tålmodigheten øker vel med høyere alder.

Fordelen med å ha tenåring i voksen alder er at økonomien er bedre enn da de største var små og vi var i etableringsfasen.

Det er hyggelig med barn/ungdom i huset også når vi er godt voksne.

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...