Gå til innhold

gynekologi og p-piller *ANGST*

Anbefalte innlegg

Gjest dilemma

Jeg vet at man må til lege for å ta en helsesjekk og underlivssjekk og slikt for å få resept på p-piller, men jeg har totalt angst for gynekologer! Jeg har hatt sex flere ganger, men syns det er ubehagelig med kondom, det virker som den 'gnisser' .. Blir sår på en måte.. Noen forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26439-gynekologi-og-p-piller-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Emmijo

Så vidt jeg vet er det ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse for å få p-piller hvis du ellers er frisk. Jeg fikk min første resept på p-piller for 3 måneder siden, og var kun til en vanlig samtale med legen. Han sa at det ikke var nødvendig med underlivsundersøkelse.

Du kan jo ringe helsesenteret og spørre hvis du er usikker.

Jeg har forøvrig hatt gynekologisk undersøkelse i en annen sammenheng, og det var verken smertefullt eller "ekkelt". Jeg var omtrent vettskremt på forhånd, men oppdaget fort at det ikke hadde vært nødvendig å grue seg så fælt. Jeg forbannet mine medsøstre som bidrar til å spre denne til dels irrasjonelle gynekolog-angsten!

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til dilemma

Jeg vil råde deg til å snakke med en lege om dette temaet. Du kan kanskje trenge råd og veilledning vedr prevensjon, og dette kan gjerne almenlegen din gjøre. En underlivsprøve blir gjerne tatt for å sjekke opp vedr infeksjonerr- bl.a. chlamydia, samt taes det kreftprøve fra livmorhalsen ved ca 3 års intervaller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...