Gå til innhold

Fødselspermisjon når mor er syk

Anbefalte innlegg

Gjest lillyb.
Skrevet

Hva skal til for at far kan ta ut permisjon pga sykdom hos mor? Hos oss er den kommende mor 100% sykmeldt pga en kronisk sykdom, men vi har likevel fått signaler om at sykdommen ikke er alvorlig nok for at far skal få permisjon og være hjemme og hjelpe til med barnet.

Avgjør NAV dette ved skjønn??

Skrevet

"§ 14-13 Første ledd bokstav d - Mor er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade

Faren kan ha rett til foreldrepenger når moren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet. Dette gjelder også i tilfeller der moren er delvis syk. Det er krav til særskilt legeerklæring, se kommentarene til § 14‑11 tredje ledd.

Det er det samme sykdomsbegrepet som gjelder etter dette leddet som ved utsettelse på grunn av sykdom i § 14‑11 første ledd bokstav c). Det vises derfor i sin helhet til kommentarene § 14‑11 første ledd bokstav c).

Det er opp til foreldrene selv å bestemme om de ønsker å overføre perioden til far eller om mor ønsker å utsette perioden, jf kommentarene til § 14‑11 første ledd bokstav c)."

Hentet fra

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

14-13 første ledd bokstav d

(ikke klikk på paragraftallet, men teksten "Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger")

Gjest lillyb.
Skrevet

"§ 14-13 Første ledd bokstav d - Mor er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade

Faren kan ha rett til foreldrepenger når moren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet. Dette gjelder også i tilfeller der moren er delvis syk. Det er krav til særskilt legeerklæring, se kommentarene til § 14‑11 tredje ledd.

Det er det samme sykdomsbegrepet som gjelder etter dette leddet som ved utsettelse på grunn av sykdom i § 14‑11 første ledd bokstav c). Det vises derfor i sin helhet til kommentarene § 14‑11 første ledd bokstav c).

Det er opp til foreldrene selv å bestemme om de ønsker å overføre perioden til far eller om mor ønsker å utsette perioden, jf kommentarene til § 14‑11 første ledd bokstav c)."

Hentet fra

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

14-13 første ledd bokstav d

(ikke klikk på paragraftallet, men teksten "Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger")

Takk. Her burde jo egentlig svaret stå.

Legen min påstår at jeg ikke er syk NOK til at NAV vil gi samboeren min permisjon Selv om sykdommen gjør at jeg ofte ikke kommer meg ut av senga og ikke klarer å ta vare på meg selv engang....

*frustert*

Skrevet

Takk. Her burde jo egentlig svaret stå.

Legen min påstår at jeg ikke er syk NOK til at NAV vil gi samboeren min permisjon Selv om sykdommen gjør at jeg ofte ikke kommer meg ut av senga og ikke klarer å ta vare på meg selv engang....

*frustert*

Høres skikkelig frustrerende ut ja. Kanskje du kan gå til en annen lege og få en second opinion? Du har jo krav på det.

Ønsker deg all mulig lykke til!

• 3 måneder senere...
MissAnonym1365381081
Skrevet

Høres skikkelig frustrerende ut ja. Kanskje du kan gå til en annen lege og få en second opinion? Du har jo krav på det.

Ønsker deg all mulig lykke til!

Gå til en annen lege, og få ham/henne til å skrive erklæringen du trenger. Det er NAV som skal vurdere erklæringen, ikke legen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...