Gå til innhold

Elsker mat...

Anbefalte innlegg

Gjest biggirl
Skrevet

Lurer bare på hva som egentlig feiler meg. Jeg har nok en spiseforstyrrelse, men det er litt merkelig. Jeg kan for eks. over spise i tre-fem dager og legge på meg 5-6 kilo. Så har jeg kanskje to til tre dager uten noe mat, og så et par dager hvor jeg spiser sånn ca. 500 kcal. Og så er det pån igjen med overspisinga, og slik fortsetter det.

Jeg klarer som oftest å komme ned til den vekten jeg hadde eller lavere etter hver matorgi. For hver gang setter jeg meg lavere mål. Har en bmi på ca. 17 når jeg er "tynn".

Jeg er veldig opphengt i å bli tynn, selv om alle sier at jeg er det allerede, klarer bare ikke å tro dem.

Jeg lurer veldig på om det er noen andre som har det sånn? Lurer også på om det er dette som kalles tvangs- eller overspising?

Prøver forresten også ofte å kaste opp maten når jeg har overspist, men klarer det sjelden.

Håper det går fremover for alle dere som sliter med sf.

Skrevet

Heisann! Tror nok det er mange som har det slik. Det du beskriver vil nok mange kalle bulimi, dvs. overspisning med renselse. Tvangsspisning er mer at man overspiser uten å faste/kaste opp etterpå. (Mange faster også, men det er vanlig med overvekt.) Og du ER tynn. Klarer du å tro på meg? Og du vil fortsatt være tynn selv om du legger på deg til normalvekt!

Håper virkelig du klarer å komme deg ut av det spisemønsteret! Høres ikke ut som om du får hjelp noe sted. Det er viktig for deg å få, så du må ta kontakt med noen.

Lykke til!

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære biggirl! Det er ikke helt enkelt å si om du har en anoreksi av bulimisk type eller en bulimi, altså overspising med etterfølgende renselse. For det første setter vi ikke diagnoser her på nettet og for det andre sier du kanskje litt for lite om evt. andre metoder som du har for å kontrollere vekta. Uansett så sier vi at en har en spiseforstyrrelser dersom en blir overopptatt av mat, vekt, kropp og utseende. Tanker og følelser knyttet til dette preger hverdagen og er med på å forringe livskvaliteten. Det er flott at du våger å stille spørsmålet og jeg får inntrykk av at du selv kanskje innser at du har et problem. For mange har det vært til stor hjelp og nytte å søke hjelp. enten snakke med noen du stoler på, har tillit til som foreldre, søsken, tante, onkel, lærer, rådgiver eller oppsøke helseapparatet som helsesøster på skolen, helsestasjon for ungdom eller lege. Du ønskes lykke til på veien, kraft, mot, vilje til å søke hjelp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...