Gå til innhold

"hjemme lekse" ..skrive ned positive ting..

Anbefalte innlegg

Fått "lekese" med og skrive ned positive ting..men.. ser ikke noe positivt for tiden.

Kunne jeg kanskje bruke andre personer en meg selv? :o

Det er jo positivt at angsten har trukket seg litt tilbake og at jeg kan handle i dagligvare forettninger som oftest...

Men det virker så dumt på en måte....

"Idag var jeg i butikken.." Thjoo og heii liksom.. Det kan virke negativt på meg også det, at det og klare og være i en vanligbutikk skal være så bra.. det som alle andre kan, men jeg sliter med.. skjønner? Nei jeg vet ikke... det er jo bra,men likevel føles det dumt..

Ser ikke så mye possitivt rundt megselv nei..

Gjør dere det? Ser positive ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264500-hjemme-lekse-skrive-ned-positive-ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt bør du få med slike ting som at du har klart å gå i butikken, dersom det er noe du har slitt med tidligere.

Ikke mål deg opp mot alle andre, da blir du bare fortvilet, for på utsiden ser alle bare vellykkede ut.

Selv er jeg veldig overvektig, og da er det lett å tenke at "bare jeg var slank, da hadde alt vært bra". Og å tenke at slanke folk har det så lett og greit med ditt og datt. Folk har gjerne en "perfekt" maske utad, men svært mange "perfekte" er slett ikke så perfekte, og har det slett ikke så fantastisk i livene sine, hvis du kommer litt under huden på dem.

Ikke alle har DINE problemer å stri med, men de fleste har flere problemer enn de liker å vise fram, enten det er å mestre ting i hverdagen, elendig familierelasjoner, osv.

Så - mål deg selv opp mot deg selv. Ikke mot alle andre. Hva er bra at DU har fått til i dag, og denne uken. Hva får du til nå, som du syntes var uoverkommelig vanskelig for en måned siden?

Lykke til videre på veien! Du vil sikkert snuble og ta to skritt fram og ett tilbake. Men det gjør mange andre rundt deg også, selv om du kanskje ikke ser det (enten fordi du ser "alle" under ett, og da ser alle så perfekte ut, eller fordi de aller fleste skjuler sine vansker så godt de kan).

Stå på, så klarer du det, sakte men sikkert!

Klart det ikke er dumt å skrive at angsten har trukket seg tilbake og at du orker å gå i butikken!

De fleste har jo ikke mange kjempe-positive opplevelser i hverdagen, det er at alle de små tingene fungerer som gjør at man har det bra. Alle kan nok trenge å øve seg på å se de små positive tingene i hverdagen.

Gjest Ellipse

Hvis du har hatt en skikkelig elendig dag, kan jo bare det å ha klart seg gjennom den (uten kollaps) være en bragd..:)

Når du har slitt med å komme deg til butikken, er det absolutt en veldig bra ting å klare!

For meg kan bare det å spise frokost være en positiv ting..

Det er vanskelig å se små framskritt en gjør, men det er jo der en må starte. Den klisjéen om at du må lære å gå før du kan springe osv. Det er jo sant,da:)

Klem

Det er mye positivt rundt omkring.

Selvsagt er det positivt at du klarer å handle. Det er jo kjempebra. Ikke tenk på at andre synes det er normalt. For DEG er det en kjempebragd.

Det er positivt at du er i terapi og får hjelp.

Det er positivt at du har tilgang til internett og kan stille spørsmål på DOL ;)

Det er positivt at du er frisk ellers (?).

Det er positivt at du har mange som er glade i deg.

Annonse

Selvsagt bør du få med slike ting som at du har klart å gå i butikken, dersom det er noe du har slitt med tidligere.

Ikke mål deg opp mot alle andre, da blir du bare fortvilet, for på utsiden ser alle bare vellykkede ut.

Selv er jeg veldig overvektig, og da er det lett å tenke at "bare jeg var slank, da hadde alt vært bra". Og å tenke at slanke folk har det så lett og greit med ditt og datt. Folk har gjerne en "perfekt" maske utad, men svært mange "perfekte" er slett ikke så perfekte, og har det slett ikke så fantastisk i livene sine, hvis du kommer litt under huden på dem.

Ikke alle har DINE problemer å stri med, men de fleste har flere problemer enn de liker å vise fram, enten det er å mestre ting i hverdagen, elendig familierelasjoner, osv.

Så - mål deg selv opp mot deg selv. Ikke mot alle andre. Hva er bra at DU har fått til i dag, og denne uken. Hva får du til nå, som du syntes var uoverkommelig vanskelig for en måned siden?

Lykke til videre på veien! Du vil sikkert snuble og ta to skritt fram og ett tilbake. Men det gjør mange andre rundt deg også, selv om du kanskje ikke ser det (enten fordi du ser "alle" under ett, og da ser alle så perfekte ut, eller fordi de aller fleste skjuler sine vansker så godt de kan).

Det var et kjempegodt svar, Gemini :)

ikke possitivite ting om meg altså, men om dere selv..

Vil gjerne høre om hva dere synes er positivt.

Ok, da misforsto jeg.

Positivt i livet mitt nå:

Jeg har 3 flotte, friske barn.

Jeg har en mann jeg er glad i og som er glad i meg.

Vi er friske.

Vi har tak over hodet og mat i skapene.

Vi har nok klær, leker og utstyr.

Vi har mange å være glade i.

Vi bor i Norge :)

Jeg har gode venner som bryr seg om meg og mine.

Jeg skjønner alt for godt hva du mener. Hva er positivt med å klare noe som egentlig burde være en selvfølge? Ofte ender jeg med å bli sint på meg selv fordi det er vanskelig, i stedet for å være fornøyd med at jeg klarte det til tross for vanskelighetene. Men det å gå i en butikk har vært veldig vanskelig for deg, og nå kan du klare det (selv om det kanskje ikke går hver dag, da.) Men det er et stort skritt fremover, og jeg er sikker på at det har kostet deg masse. Så, der har du to positive ting med en gang; du står på selv om det er vanskelig, og du kommer videre.

Hvordan har det gått med den legetimen du ikke rakk? Har du fått en ny time, eller til og med vært hos legen?

Gjest synes det har funket

Tror du må gjøre det sånn. Sammenlign med deg selv og ingen andre. La det telle som noe positivt at du var i butikken, hvis dette er noe du har opplevd som vanskelig.

Hvis du har problemer med å se at noe overhodet er positivt slik du har det nå, skriv ned det som vanligvis ville vært positivt.

Tenker du på alt du ikke har fått gjort, så snu det og list opp det du faktisk _har_ gjort.

Gjest Psyk av alt

Massevis av positive ting!! Masse! Men det er utifra hva andre hadde syntes vært positivt. Problemet er jo nettopp at jeg ikke klarer å glede meg over dette.

Men det blir vel en slags "læring" å gjenta og omprogramere seg selv å gjenta og gjenta: jeg er glad, jeg har det bra. Hipphurra.

Gudbedre i dag er jeg jaggu i slaget.

Gjest havelar

Jeg som ikke sliter med angst eller annet tenker også slik som: "I dag var det bra jeg i hvertfall fikk satt på den klesvasken, selvom jeg ikke gjorde NOE annet fornuftig i dag" "I dag var jeg flink til å spise frokost". "bra jeg ringte veninna mi". Altså små ting som er helt selvfølgelige for mange, men som ikke alltid er det for meg. Det kan være ting som er mer eller mindre vanskelige alltid (som skikkelig husvask), eller i perioder (som frokost, trening), bagateller (bruke tanntråd, ta vitaminpille, rydde bort én ting).

Jeg syns ikke det er rart å tenke/skrive/si at det er posetivt at man gjør "vanlige" ting når man har angst! Det er jo posetivt man gjør noe så nødvendig og nyttig som å gå i butikken. Det er uhyre sjeldent jeg kan si til meg selv. "så posetiv at jeg fullførte det digre& vanskelige prosjektet på jobben" eller "gifta meg" eller "I dag har jeg løpt en maraton, det var posetiv". det er de små tingene som gjelder for alle.

Gjest Jente31

Hei ferri! forsøk å tenk på at ikke alle er like flinke i alt. Det som føles vanskelig for andre, kan være lett for deg og omvendt. Jeg nekter å tro at du ikke har noen fine egenskaper!

Og tenk hvor kjedelig det hadde vært om vi alle var likedan og like flinke i alt..

Det er positivt av deg å gå i butikken når angsten herjer.Du består med dette en "prøve", som for noen er en lett oppgave men som for andre igjen(bl.a deg) er en vanskelig oppgave. Er ikke det flott??! Vet du, jeg beundrer deg for dette. Det viser at du har mot og vilje. Klem:-)

.

Annonse

Ok, da misforsto jeg.

Positivt i livet mitt nå:

Jeg har 3 flotte, friske barn.

Jeg har en mann jeg er glad i og som er glad i meg.

Vi er friske.

Vi har tak over hodet og mat i skapene.

Vi har nok klær, leker og utstyr.

Vi har mange å være glade i.

Vi bor i Norge :)

Jeg har gode venner som bryr seg om meg og mine.

takk, må grubble litt på ting her ;)

Hei Gemini ! Tusen takk altså, mener det!

Alt må bare synke litt inn her..

Klart det ikke er dumt å skrive at angsten har trukket seg tilbake og at du orker å gå i butikken!

De fleste har jo ikke mange kjempe-positive opplevelser i hverdagen, det er at alle de små tingene fungerer som gjør at man har det bra. Alle kan nok trenge å øve seg på å se de små positive tingene i hverdagen.

Hai AV

Det er bare så merkelig at jeg ikke FØLER at det er så mye bedre at angsten ikke alltid viser seg når den "skulle".. iblandt så savner jeg den tilogmed. Det er vel en greie jeg ikke forstår her helt enda..

Hvis du har hatt en skikkelig elendig dag, kan jo bare det å ha klart seg gjennom den (uten kollaps) være en bragd..:)

Når du har slitt med å komme deg til butikken, er det absolutt en veldig bra ting å klare!

For meg kan bare det å spise frokost være en positiv ting..

Det er vanskelig å se små framskritt en gjør, men det er jo der en må starte. Den klisjéen om at du må lære å gå før du kan springe osv. Det er jo sant,da:)

Klem

Ellipse, tjena !

Det føles bare..hmm, nei jeg vet ikke..

uff.. Godklem tilbake :)

Det er mye positivt rundt omkring.

Selvsagt er det positivt at du klarer å handle. Det er jo kjempebra. Ikke tenk på at andre synes det er normalt. For DEG er det en kjempebragd.

Det er positivt at du er i terapi og får hjelp.

Det er positivt at du har tilgang til internett og kan stille spørsmål på DOL ;)

Det er positivt at du er frisk ellers (?).

Det er positivt at du har mange som er glade i deg.

Hei jubalong70 ;)

Takk, ja jeg er ellers frisk og rask ja, i think ;)

Men er alt dette VIRKELIG positive ting er det jeg lurer på, for alt ser ut som det har en bakside for meg. Skal prøve og dra deg inn i en eviglang sammtale altså, men jeg skjønner bare ikke dette helt, enda..

Takk IGJEN!!! ;)

Hai AV

Det er bare så merkelig at jeg ikke FØLER at det er så mye bedre at angsten ikke alltid viser seg når den "skulle".. iblandt så savner jeg den tilogmed. Det er vel en greie jeg ikke forstår her helt enda..

Kanskje det handler litt om at angst og de vanskene du har hatt, det er noe du kjenner til.

Og uansett hvor ille noe kjent kan være, så er det på en måte en trygghet i det allikevel, bare fordi det er kjent. Noe man er vant til å forholde seg til.

Mens det som er ukjent, som for deg å ikke få et angstanfall i en bestemt situasjon, det er fremmed, nytt, og dermed skummelt - for DEG - fordi du må lære deg å forholde deg til slike situasjoner på nytt.

Når ting ikke er som vi forventer, så må vi mentalt omstille oss. Og det er noe vi mennesker ikke alltid er så flinke til. Det kjente er tryggere, lettere, selv om det kanskje er vondere, hvor rart det enn er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...