Gå til innhold

Hvordan kan apotekene ha lov?

Anbefalte innlegg

Gjest naturlig sjenanse
Skrevet

...til å selge ting ved åpne disker, hvor alle kan se og høre alt? Jeg syns det burde være et krav til apoteker at de SKAL ha egne båser med feks lukkede "bobler" rundt, eller små dører, eller annet som holder nysjerrige ører langt nok unna.

Det er da like viktig der som det er på en legekontor?! De medisinene noen kjøper på apoteket, røper jo masse om personen.

Jeg vet at man de fleste steder kan be spesielt om å få en diskre disk - men dette mener jeg burde være standard for alle. Er jammen ikke gøy for de som kommer og skal kjøpe graviditetstest, anti-depressive midler eller klyster...

Det verste er at de ansatte ofte viser ingen diskresjon heller, men leser opp fra pakken hva det heter for å sjekke at man har fått riktig.

Taushetsbrudd, syns jeg dette er.

Hvem er det egentlig som tar seg av slike saker, hvem burde man sette igang en aksjon mot?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

10

• puttelull

10

• tzatziki1365380058

5

• Sør

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skriv en mail tl Datatilsynet og hør hva de mener om saken. Du får svar fort.

Skrevet

Skriv en mail tl Datatilsynet og hør hva de mener om saken. Du får svar fort.

Det må da heller være Fylkeslegen; dette går ikke på data.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Hva med å snakke med apoteket først?

Hvis ikke det fører frem, så kan du gå til Fylkeslegen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ærlig talt. Du er selvopptatt. Alle andre på apoteket har nok med seg selv, ingen andre bryr seg om hva du kjøper.

Skrevet

Er faktisk litt enig med deg... Apoteket "mitt" har skranke rett ved ventestolene, og alle hører hva som blir sagt. De som jobber på apoteket pleier alltid å si hvordan man skal ta det og mer info om medisinen. Nå kjøper ikke jeg noe "flaut" på apoteket, men hadde sikkert følt meg utilpass hvis jeg måtte kjøpe noe som var veldig "privat".

Skrevet

Hei!

Jeg er av dem som kjøper "flaue" ting ofte på apoteket, men jeg har ALDRI tenkt over at det er noe "farlig"!

De andre (kundene) på apoteket har da sikkert mer enn nok med sitt, de, også!

Med "flaue" ting mener jeg Canesten, Scheriproct, graviditetstester osv.

Skal verden bli slik at alle skal beskyttes mot alt, nei, det tør jeg ikke tenke på.

Skrevet

Det må da heller være Fylkeslegen; dette går ikke på data.

Med vennlig hilsen

Er du SÅÅ kunnskapsløs? At du tror Datatilsynet kun beskjeftiger seg med "data"??

Datatilsynet overvåker/kontrollerer faktisk alt som har med brudd på personvern å gjøre.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! :) - på den ,måten hadde man selv også turt å spørre -og ikke bare stått der og vills skynde seg...

Jeg blir stressa av sånne apotek - selv om det er mange fine i Moss - hvor man nettopp får sitte litt diskre unna andre.

Ikke bry deg om de i tråden som ikke bryr seg om at alle hører om hva som feiler dem - noen syns det er pinlig og kan ikke gjøre noe med det. Det kan jo ikke plage NOEN å få bedre "avlukker" enn det er i dag.

Skriv leserbrev i lokalavisen!

Gjest Shira12
Skrevet

På mitt lokale apotek er det noen halvhøye vegger. Jeg får aldri med meg hva de som står ved de andre kassene kjøper pga disse veggene.

Men jeg kan høre da, om jeg hører etter, noe jeg aldri gjør.

Apotek skal ha private rom, så skal man ha informasjon om noe privat, kan du og den ansatte gå inn der.

Men jeg har enda tilgode og se at dette rommet er opplyst om. Jeg vet at det er der, men de har aldri tilbudt meg å bruke rommet.

Men jeg blir ikke flau lengre, sukk har blitt alt for herdet, både på godt og vondt.

sammfunnskritiker
Skrevet

Slike tilbakemedlinger syns jeg du burdegi til det aktuelle apoteket. for meg har ikke dette vært noen utfordring.

tzatziki1365380058
Skrevet

Hei!

Jeg er av dem som kjøper "flaue" ting ofte på apoteket, men jeg har ALDRI tenkt over at det er noe "farlig"!

De andre (kundene) på apoteket har da sikkert mer enn nok med sitt, de, også!

Med "flaue" ting mener jeg Canesten, Scheriproct, graviditetstester osv.

Skal verden bli slik at alle skal beskyttes mot alt, nei, det tør jeg ikke tenke på.

De tingene du nevner oppfattes muligens som flaue, men det dreier seg ikke om medisiner mot alvorlige, og noen ganger stigmatiserte sykdommer.

Jeg liker for eksempel ikke at alle hører det når jeg henter Vival til flyturen, og det er for så vidt også en bagatell.

Det er en rekke sykdommer folk ikke ønsker å offentliggjøre - kjønnssykdommer, kreft, psykisk sykdom.

Nå er jo slike medisiner stort sett reseptbelagt, og de fleste apotek har egne, mer skjermede disker for resepter. Men det gjelder heller ikke alle apotek, og det synes jeg faktisk er en uting.

Jeg var forresten glad det var tomt på apoteket da jeg kjøpte lusemiddel for noen uker siden :) Enda det definitivt var en bagatell.

Skrevet

De tingene du nevner oppfattes muligens som flaue, men det dreier seg ikke om medisiner mot alvorlige, og noen ganger stigmatiserte sykdommer.

Jeg liker for eksempel ikke at alle hører det når jeg henter Vival til flyturen, og det er for så vidt også en bagatell.

Det er en rekke sykdommer folk ikke ønsker å offentliggjøre - kjønnssykdommer, kreft, psykisk sykdom.

Nå er jo slike medisiner stort sett reseptbelagt, og de fleste apotek har egne, mer skjermede disker for resepter. Men det gjelder heller ikke alle apotek, og det synes jeg faktisk er en uting.

Jeg var forresten glad det var tomt på apoteket da jeg kjøpte lusemiddel for noen uker siden :) Enda det definitivt var en bagatell.

Helt enig med deg. Og bor man på et lite sted -så går brødsaksa villig vekk.

Skrevet

Jeg har også hentet vival, jeg har hentet langt heftigere medisiner, også, både mot psykiske lidelser, og andre heavy saker.

Men- de som jobber på apotek har taushetsplikt, og de som er der for å hente Vival sjøl har ikke interesse av hva jeg henter!

Nå må folk slutte å vare paranoide! Det er da ingen som løfter et øyebryn når jeg leverer resepten på Vival'en min! Og om apotekerdama skulle komme til å fortelle hvordan og hvor ofte jeg skal ta den,m ja WHO CARES!

Skrevet

Jeg har også hentet vival, jeg har hentet langt heftigere medisiner, også, både mot psykiske lidelser, og andre heavy saker.

Men- de som jobber på apotek har taushetsplikt, og de som er der for å hente Vival sjøl har ikke interesse av hva jeg henter!

Nå må folk slutte å vare paranoide! Det er da ingen som løfter et øyebryn når jeg leverer resepten på Vival'en min! Og om apotekerdama skulle komme til å fortelle hvordan og hvor ofte jeg skal ta den,m ja WHO CARES!

Noen mennesker syns faktisk det er flaut å hente en hormonspiral f.eks - den pakka er SVÆR.

Ikke alle er like frigjorte.

Skrevet

Noen mennesker syns faktisk det er flaut å hente en hormonspiral f.eks - den pakka er SVÆR.

Ikke alle er like frigjorte.

Nei, men en pakke hormonspiral kan man kjøpe der man går til gynekologisk undersøkelse, og trenger slett ikke hente den på apoteket!

Men å kreve egne avlukker, med lydisolering på et apotek synes jeg faktisk er å gå laaaangt over streken!

Gjest Påskekjerring
Skrevet

Nei, men en pakke hormonspiral kan man kjøpe der man går til gynekologisk undersøkelse, og trenger slett ikke hente den på apoteket!

Men å kreve egne avlukker, med lydisolering på et apotek synes jeg faktisk er å gå laaaangt over streken!

Enig. Og det er dessuten bare å iføre seg hatt og frakk og briller hvis man er redd for å bli gjenkjent når man er ute og handler pinlige saker.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, så plages ikke du av at andre vet at du er syk. Men det er faktisk en hel del andre som gjør det.

Nå er ikke min reisevival det som plager meg veldig , som sagt. Men om jeg hadde brukt heftige antidepressiva eller angsthemmere,og bodd på et lite sted, så hadde jeg neppe syntes det var festlig at alle kunne høre hva jeg hentet.

Der jeg kommer fra, på et lite tettsted, fantes bare ett apotek, og det var ALLTID noen jeg kjente der. Ikke så kult å hente p-piller som 16 åring eller antidepressiva som 30-åring, tenker jeg. Ikke så kult å kjøpe grav test også, også fikk svigermor vite om det av naboen før du i det hele tatt fikk sjans til å vente de 12 ukene selv. Slapp heldigvis sånne problemstillinger da jeg bodde der, men jeg kjenner til et par lite festlige tilfeller av sladder basert på apotekbesøk.

For skravla går, som flisa ganske riktig sier. Det burde være en menneskerett å få beholde de hemmelighetene man vil. Det har absolutt ikke noe med å være paranoid å gjøre. Å tro at nabokjerringa til mora di ikke følger med på hva du kjøper, er i alle fall en illusjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...