Gå til innhold

NHD: Catapresan dosering


liljensverden

Anbefalte innlegg

liljensverden

Hei!

Lurer på hvor høy dose man kan ta av denne? Jeg begynte med 25 mikrog. og gikk opp til 75. Gikk på den dose i et halvt år, men merket ikke no nevneverdig bedring. Økte dosen til 125 mikrog for en måned siden. Kan kanskje kjenne litt bedring, men legne på sykehuset sa at dosen godt kunne økes mer etterhvert. Dette må da min fastlege gjøre.

Fastlegen derimot skjønte ikke hvorfor jeg ble satt på den, men godtok det liksom. Jeg mener det er rett, siden hun er den eneste av de 50 jeg har spurt som mener den ikke er hensiktsmessig. Vel, hun skriver den nå ut, men spør hele tiden meg hvilken dose jeg skal ha. Burde ikke legen vite det?

Spørsmålet er om jeg ikke bør øke denne dosen, for å få bedre virkning. Jeg kjenner bedring, det gjør jeg. Og en periode økte jeg dosen litt på egenhånd. Da kjente jeg veldig bedring, men jeg gikk tilbake til normal dose da legen merket at jeg trengte resept oftere enn før. Og selvfølgelig skjønner jeg at man ikke skal øke dosen på egenhånd. Faktumet var faktisk at jeg hadde rota mye med denne medisinen. Glemte å ta den på riktige tidspunkt, så slengte jeg i meg alle på en gang om kvelden. Noen dager glemte jeg det og det ble bare surr. Så jeg bestemte meg for å legge i dosett, men ved en feil så har jeg lagt oppi flere pr dag. Merket ikke dette før legen kommenterte det. Turte ikke si no, i frykt for kjeft, så jeg slang inn en hvit løgn om at en resept var gått i vaskemaskinen...Det virker heller ikke som om hun bryr seg no særlig. Og hver gang jeg kommer spør hun meg om navnet mitt. Til og med resepsjonsdama husker det. Hun husket til og med fødselsnr mitt!!

Uansett; Hvor høy dose kan man ta av catapresan?

Jeg har vel ikke så høy dose nå?

Hadde satt pris på svar, for jeg må nemlig kontakte lege i morgen for å få fiksa det tullet med denne medisinen på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Du får den mot migrene?

Jeg har fått utskrevet catapresan på blå resept i snart et halv år. Jeg har PTSD, EUPF og migrene.

Legen, hvor jeg en gang var innlagt, skrev denne ut som en medisin for PTSD'en som jeg forsto det. Epikrisen ble sendt fastlegen min og hun skulle skrive ut reseptene etter utskrivning.

Hun skrev resepten på blå resept, men da jeg skulle hente den ut på apoteket på fredag ville ikke apoteket utlevere medisinen på blå resept fordi lege hadde skrev "punkt 18" som grunnlag. De så at jeg hadde fått den under "punkt 36" (tror jeg, hvis jeg ikke husker feil) tidligere, men kunne ikke gi meg medisinen. 18 er det migrene? 36 PTSD?

Hvilket punkt må den ev. skrives under for at jeg skal kunne få den på blå resept, slik jeg har hatt i et halvt år?

Nå har jeg plutselig fått et ufrivillig opphold med medisiner, fordi jeg var hlet tom og legen hadde gått for dagen da apoteket ringte. Jeg må gå uten medisiner hele helgen, noe som jeg fort merker er ugunstig.

Hvilket punkt må legen skrive som grunnlag for at catapresan ska lkunne gis ut på blå resept?

Ble klanskje mye rot her, og en del gjentagelser, men håper du kan svare meg?

MVH, Liljen

- liljensverden

Svar på dette innlegget Tips en venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har fått utskrevet catapresan på blå resept i snart et halv år. Jeg har PTSD, EUPF og migrene.

Legen, hvor jeg en gang var innlagt, skrev denne ut som en medisin for PTSD'en som jeg forsto det. Epikrisen ble sendt fastlegen min og hun skulle skrive ut reseptene etter utskrivning.

Hun skrev resepten på blå resept, men da jeg skulle hente den ut på apoteket på fredag ville ikke apoteket utlevere medisinen på blå resept fordi lege hadde skrev "punkt 18" som grunnlag. De så at jeg hadde fått den under "punkt 36" (tror jeg, hvis jeg ikke husker feil) tidligere, men kunne ikke gi meg medisinen. 18 er det migrene? 36 PTSD?

Hvilket punkt må den ev. skrives under for at jeg skal kunne få den på blå resept, slik jeg har hatt i et halvt år?

Nå har jeg plutselig fått et ufrivillig opphold med medisiner, fordi jeg var hlet tom og legen hadde gått for dagen da apoteket ringte. Jeg må gå uten medisiner hele helgen, noe som jeg fort merker er ugunstig.

Hvilket punkt må legen skrive som grunnlag for at catapresan ska lkunne gis ut på blå resept?

Ble klanskje mye rot her, og en del gjentagelser, men håper du kan svare meg?

MVH, Liljen

- liljensverden

Svar på dette innlegget Tips en venn!

1. Catapressan er et middel en skal ta med stor nøyaktighet. Både forglemmelser og oppstart på "gammel" dose etter en pause kan gi skikelige bivirkninger.

2. Jeg er ikke kjent med og har aldri gitt Catapresan på indikasjonen PTSD.

Ved vår avdeling bruker vi Catapresan kun ved svære abstinenser når vi avgifter opiatnarkomane, og kun på innlagte pasienter.

Catapresan kan skrives på punkt 36 dersom det er mot migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liljensverden

Nei, det gjør hun ikke.

Takk Hidi, the scorpion!

NHD: Jeg vet at denne medisinen brukes mot symptomlindring ved avrusning, men den brukes også mot PTSD. Det var hva jeg fikk vite mens jeg var innlagt på psykiatrisk. Flere pasienter har fått denne medisinen for å lindre flashbacks og mareritt, med god virkning. Også min venninnes mor, som er psykiatrisk sykepleier, sier at på avdelingen hun jobber blir denne flittig brukt mot denne problematikken.

Jeg sliter mye med migrene, grunnet flashbacks, minner og mareritt.

Men catapresan blir også brukt til andre ting enn hva deres avdeling bruker den til.

Men Hvor høy dose kan man eventuelt bruke ved migrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Takk Hidi, the scorpion!

NHD: Jeg vet at denne medisinen brukes mot symptomlindring ved avrusning, men den brukes også mot PTSD. Det var hva jeg fikk vite mens jeg var innlagt på psykiatrisk. Flere pasienter har fått denne medisinen for å lindre flashbacks og mareritt, med god virkning. Også min venninnes mor, som er psykiatrisk sykepleier, sier at på avdelingen hun jobber blir denne flittig brukt mot denne problematikken.

Jeg sliter mye med migrene, grunnet flashbacks, minner og mareritt.

Men catapresan blir også brukt til andre ting enn hva deres avdeling bruker den til.

Men Hvor høy dose kan man eventuelt bruke ved migrene?

!-2 tabletter to ganger daglig i følge felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Takk Hidi, the scorpion!

NHD: Jeg vet at denne medisinen brukes mot symptomlindring ved avrusning, men den brukes også mot PTSD. Det var hva jeg fikk vite mens jeg var innlagt på psykiatrisk. Flere pasienter har fått denne medisinen for å lindre flashbacks og mareritt, med god virkning. Også min venninnes mor, som er psykiatrisk sykepleier, sier at på avdelingen hun jobber blir denne flittig brukt mot denne problematikken.

Jeg sliter mye med migrene, grunnet flashbacks, minner og mareritt.

Men catapresan blir også brukt til andre ting enn hva deres avdeling bruker den til.

Men Hvor høy dose kan man eventuelt bruke ved migrene?

Skal være 1-3 tabletter to ganger daglig.

Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liljensverden

!-2 tabletter to ganger daglig i følge felleskatalogen.

Men er det av 25 mikrog-pillene? Eller finnes det en større døsepille?

Legen på psykiatrisk sa nemlig at det fantes pasienter som tok opptil 10 av 25'en om dagen. Derfor sa hun at dosen min kunne trygt økes om behovet var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men er det av 25 mikrog-pillene? Eller finnes det en større døsepille?

Legen på psykiatrisk sa nemlig at det fantes pasienter som tok opptil 10 av 25'en om dagen. Derfor sa hun at dosen min kunne trygt økes om behovet var der.

25-75 står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg sitter jo med felleskatalogen i hånda, men det står jo på gresk!!!

Det virker som at du forstår dette språket så det er derfor jeg spør deg. :P

Ta det som et kompliment! =)

Smisk fra Liljen =)

De står oppført kun som 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella - (tb)

1. Catapressan er et middel en skal ta med stor nøyaktighet. Både forglemmelser og oppstart på "gammel" dose etter en pause kan gi skikelige bivirkninger.

2. Jeg er ikke kjent med og har aldri gitt Catapresan på indikasjonen PTSD.

Ved vår avdeling bruker vi Catapresan kun ved svære abstinenser når vi avgifter opiatnarkomane, og kun på innlagte pasienter.

Catapresan kan skrives på punkt 36 dersom det er mot migrene.

Det er ikke uvanlig, men ikke videns kjent at den gis også for mareritt, i forbindelse med PTSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella - (tb)

Dette, dosering av catap., kan garantert ikke din fastlege noe særlig om, da ber du vedkommende ringe vakthavende lege på psyk. -vedkommende der vil trolig vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liljensverden

Dette, dosering av catap., kan garantert ikke din fastlege noe særlig om, da ber du vedkommende ringe vakthavende lege på psyk. -vedkommende der vil trolig vite det.

Takk! Skal gjøre det i morgen. Be henne ringe, eller så spør jeg psykologen min om det finnes en psykiater på DPS som vil hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella - (tb)

Takk! Skal gjøre det i morgen. Be henne ringe, eller så spør jeg psykologen min om det finnes en psykiater på DPS som vil hjelpe meg.

Ja det er et glitrende forslag. Du kunne f.eks hatt en psykiater ved dps som kunne tatt seg av det medisinske fast, langt større sjanse for at du ville fått riktig dosering/medikamenter der enn hos en forvirret fastlege som aldri seponerer noe som helst. Håper cata. kan hjelpe deg, bare husk at du må gå på det en stund for å se virkning så ikke gi opp om du føler det ikke fungerer for deg. Og husk å sjekke blodtrykket regelmessig i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljen - www.liljensverden.piczo.com

Ja det er et glitrende forslag. Du kunne f.eks hatt en psykiater ved dps som kunne tatt seg av det medisinske fast, langt større sjanse for at du ville fått riktig dosering/medikamenter der enn hos en forvirret fastlege som aldri seponerer noe som helst. Håper cata. kan hjelpe deg, bare husk at du må gå på det en stund for å se virkning så ikke gi opp om du føler det ikke fungerer for deg. Og husk å sjekke blodtrykket regelmessig i begynnelsen.

Jepp! Skal snakke med psykologen i morgen. =)

Tusen takk for svar!

KLem fra Liljen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...