Gå til innhold

Hundene på Grønland får ikke mat om sommeren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=160132

Hundene på Grønland får ikke mat om sommeren, og forklaringen er at de ikke trenger mat når de ikke jobber. Om vinteren trekker de sleden, om sommeren reiser mange eiere vekk og lar hundene gå for lut og kaldt vann i uker.

Noen banker også tennene ut på dem for at de ikke skal gnage av båndet.

Hvordan de kan behandle dyrene sine på den måten, forstår jeg ikke. men de må ha et helt annet syn på hunder og dyr generelt enn det vi har.

Jeg har hund, og jeg kunne aldri i verden behandlet den skjønne mini-samojeden min på en sånn måte.

hare1365380455
Skrevet

"Noen banker også tennene ut på dem for at de ikke skal gnage av båndet." Det skjer vel ikke? :(

Huff så fælt å høre..... Jeg håper noe blir gjort.

Skrevet

"Noen banker også tennene ut på dem for at de ikke skal gnage av båndet." Det skjer vel ikke? :(

Huff så fælt å høre..... Jeg håper noe blir gjort.

Det sto i artikkelen, jeg syns det var fælt. :-(

Sikkert ikke alle som gjør det der da, men ...

Økt fokus på det vil kanskje hjelpe.

hare1365380455
Skrevet

Håper nå det!

Gjest abrahamsen
Skrevet

Vet du, jeg tror ikke på dette jeg. Har opplevd at menneskene fra feks Færøyene har blitt fremstilt som barbarer og sammenlignet med folk på steinaldernivå. Men det stemmer overhodet ikke. Det tror jeg ikke dette gjør heller.

Folket på Grønland fremstilles som idioter. De finnes sikkert, også på Grønland, men...

Gjest mandolina
Skrevet

Grønlenderne har håndtert hundene sine på sin egen måte i mange hundre år.

Å sette fokus på problemet i Norge har ingen hensikt, for det er grønlenderne som må endre praksis.

Hilsen

Skrevet

Din minisamojed er noe -helt- annet enn de hundene der. Din hund er et kjæledyr, og disse sledehundene er et verktøy på lik linje med en scooter eller en traktor.

Det er forferdelig om er sant det som står i artikelen, det er ikke sånn man behandler dyr. Men man kan ikke forveksle dette med kjæledyr.

Skrevet

Din minisamojed er noe -helt- annet enn de hundene der. Din hund er et kjæledyr, og disse sledehundene er et verktøy på lik linje med en scooter eller en traktor.

Det er forferdelig om er sant det som står i artikelen, det er ikke sånn man behandler dyr. Men man kan ikke forveksle dette med kjæledyr.

"Men man kan ikke forveksle dette med kjæledyr."

Kuer og griser er ikke kjæledyr, det heller, men man behandler ikke dem sånn.

Skrevet

"Men man kan ikke forveksle dette med kjæledyr."

Kuer og griser er ikke kjæledyr, det heller, men man behandler ikke dem sånn.

Sitat megselv: "Det er forferdelig om er sant det som står i artikelen, det er ikke sånn man behandler dyr."

Skrevet

Enig i det, men de er likevel levende dyr. De brukes som arbeidsverktøy ja, men de lever jo. Og da trenger de mat.

Men klart det er noe annet enn et kjæledyr som vi har.

Skrevet

Enig i det, men de er likevel levende dyr. De brukes som arbeidsverktøy ja, men de lever jo. Og da trenger de mat.

Men klart det er noe annet enn et kjæledyr som vi har.

Siterer megselv i fra forrige innlegg som jeg gjør til Katt-ja: "Det er forferdelig om er sant det som står i artikelen, det er ikke sånn man behandler dyr."

Mener bare det er feil, som trådstarter gjør, å sammenlikne disse hundene med familiemedlemmet som ligger i kroken i stua i hundekurven sin. De ser lik ut, men der stopper også stort sett likheten ja.

Gjest Aimabel
Skrevet

Siterer megselv i fra forrige innlegg som jeg gjør til Katt-ja: "Det er forferdelig om er sant det som står i artikelen, det er ikke sånn man behandler dyr."

Mener bare det er feil, som trådstarter gjør, å sammenlikne disse hundene med familiemedlemmet som ligger i kroken i stua i hundekurven sin. De ser lik ut, men der stopper også stort sett likheten ja.

-"De ser lik ut, men der stopper også stort sett likheten ja"

Det stemmer ikke! Sledehunder er også dyr med behov for menneskekontakt, omsorg og kos.

Skrevet

Joda, du har rett i at den sammenligningen jeg tok der var litt feil. Så jeg tar korreksjon på det. :-)

Ser ut til at vi egentlig mener det samme, når jeg ser det du skriver om behandlingen. :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

Joda, du har rett i at den sammenligningen jeg tok der var litt feil. Så jeg tar korreksjon på det. :-)

Ser ut til at vi egentlig mener det samme, når jeg ser det du skriver om behandlingen. :-)

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan sammenlikne familiehunder med trekkhunder. De fleste som driver med trekkhunder er da like glade i sine hunder, som vi er i våre familiehunder. De gir gjerne hundene mat først, og steller hundene først, og legger egne behov til side.

Skrevet

Huff! Jeg orket ikke engang lese artikkelen etter å ha sett det øverste bildet. Jeg fatter og begriper ikke hvordan man kan behandle dyr på denne måten. De må da se at de lider. Forhåpentligvis er det ikke sånn alle gjør.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan sammenlikne familiehunder med trekkhunder. De fleste som driver med trekkhunder er da like glade i sine hunder, som vi er i våre familiehunder. De gir gjerne hundene mat først, og steller hundene først, og legger egne behov til side.

Jeg tenker at dyrene der er bruksdyr, på linje med hester og kuer og sånn. Derfor sammenligningen nok ble litt feil.

MEN - man skal uansett behandle hundene bra! Det mener jeg jo og, og det var derfor jeg skrev innlegget i utgangspunktet.

Skrevet

Huff! Jeg orket ikke engang lese artikkelen etter å ha sett det øverste bildet. Jeg fatter og begriper ikke hvordan man kan behandle dyr på denne måten. De må da se at de lider. Forhåpentligvis er det ikke sånn alle gjør.

Bildene var ille ja. :-(

Skrevet

Vet du, jeg tror ikke på dette jeg. Har opplevd at menneskene fra feks Færøyene har blitt fremstilt som barbarer og sammenlignet med folk på steinaldernivå. Men det stemmer overhodet ikke. Det tror jeg ikke dette gjør heller.

Folket på Grønland fremstilles som idioter. De finnes sikkert, også på Grønland, men...

Men selv om bare en hundeeier gjør det, er det fortsatt grusomt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg tenker at dyrene der er bruksdyr, på linje med hester og kuer og sånn. Derfor sammenligningen nok ble litt feil.

MEN - man skal uansett behandle hundene bra! Det mener jeg jo og, og det var derfor jeg skrev innlegget i utgangspunktet.

Jeg trodde også at trekkhunder var noe helt annet enn andre hunder. Helt til jeg kom til Svalbard og fikk prøve hundekjøring. Da hundene hadde fått turen sin, ble jeg overfalt av kosete hunder! De var jo akkurat som hunden vi har hjemme :-)

Skrevet

Jeg trodde også at trekkhunder var noe helt annet enn andre hunder. Helt til jeg kom til Svalbard og fikk prøve hundekjøring. Da hundene hadde fått turen sin, ble jeg overfalt av kosete hunder! De var jo akkurat som hunden vi har hjemme :-)

Åå det hørtes herlig ut. :-)

Jeg skjønner ikke at de bare kan reise fra dem heller jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...