Gå til innhold

Hundene på Grønland får ikke mat om sommeren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å grine da jeg leste den artikkelen i lunsjen i dag. Riktignok er jeg gravid og en smule hormonell, men jeg tror den historien hadde fått fram tårene hos meg uansett.

Jeg klarer ikke å fatte hvordan mennesker kan være så grusomme...

Skrevet

Jeg begynte å grine da jeg leste den artikkelen i lunsjen i dag. Riktignok er jeg gravid og en smule hormonell, men jeg tror den historien hadde fått fram tårene hos meg uansett.

Jeg klarer ikke å fatte hvordan mennesker kan være så grusomme...

SKjønner jeg godt.

Det jeg syns er så ille når noen behandler dyr, og barn, dårlig, er at de er forsvarsløse og ikke kan beskytte seg eller forsvare seg.

Dyr og barn er så uskyldige, de må bare ta imot når mennesker er grusomme mot dem. Og når jeg tenker på det så snufser jeg også, det er gale.

Skrevet

-"De ser lik ut, men der stopper også stort sett likheten ja"

Det stemmer ikke! Sledehunder er også dyr med behov for menneskekontakt, omsorg og kos.

Disse dyra, imotsetning til kjæledyr, er ikke lært opp til å bli kjæledyr og vil oppføre seg som fx geiter, og det andre man har i en fjøs. Disse dyrenes oppgave og virkelige lyst er å løpe. Ikke kan man ha alle inne å sosialisere de med mennesker når man som hundekjørere flest har en hel drøss av dem. Dette gjør at de ikke kjenner kodene som en kjælehund gjør, de er rett og slett bare DYR, et verktøy, uansett hvor dedikert hundevenn er et spann sledehunder for mange til å gjøre kjæledyr av alle, bare 1-2 ledere. Og et dyr som ikke er kjæledyr er rett og slett bare et dyr, som man ikke kan stole på, som sosialiserer seg bedre med andre i sitt slag enn mennesker, og som man skal være mye mer forsiktig med.

Ofte er behovet for menneskekontakt du mener du set hos sledehunder(det engasjementet du ser når de står klar til å kjøre eller om du kommer ruslende med ei sele), mer pur glede over at de skjønner/tror de skal løpe. De er overseg glad og hopper og spretter og slikker og hyler, ikke fordi de vil ha kontakt med DEG, men fordet de gleder seg sånn innisvartefaen til å løpe. Så lenge du ikke er lederen deres(kjøreren), er det ikke sikkert de gidder å lee et øye om du kommer ruslende engang, bortsett om de føler seg truet.

Skrevet

Joda, du har rett i at den sammenligningen jeg tok der var litt feil. Så jeg tar korreksjon på det. :-)

Ser ut til at vi egentlig mener det samme, når jeg ser det du skriver om behandlingen. :-)

Two minds, same opinion!

Jepp, ser sånn ut. Dyr skal man respektere og være grei med.

Skrevet

SKjønner jeg godt.

Det jeg syns er så ille når noen behandler dyr, og barn, dårlig, er at de er forsvarsløse og ikke kan beskytte seg eller forsvare seg.

Dyr og barn er så uskyldige, de må bare ta imot når mennesker er grusomme mot dem. Og når jeg tenker på det så snufser jeg også, det er gale.

Sånn tenker jeg også.

Skrevet

"Noen banker også tennene ut på dem for at de ikke skal gnage av båndet." Det skjer vel ikke? :(

Huff så fælt å høre..... Jeg håper noe blir gjort.

Hunder har vel ikke mer enn to tannsett de heller? Så om de kakker ut tennene på dem så vil de vel ikke være i stand til å få i seg mat og dermed daue ganske fort?

Gjest Aimabel
Skrevet

Disse dyra, imotsetning til kjæledyr, er ikke lært opp til å bli kjæledyr og vil oppføre seg som fx geiter, og det andre man har i en fjøs. Disse dyrenes oppgave og virkelige lyst er å løpe. Ikke kan man ha alle inne å sosialisere de med mennesker når man som hundekjørere flest har en hel drøss av dem. Dette gjør at de ikke kjenner kodene som en kjælehund gjør, de er rett og slett bare DYR, et verktøy, uansett hvor dedikert hundevenn er et spann sledehunder for mange til å gjøre kjæledyr av alle, bare 1-2 ledere. Og et dyr som ikke er kjæledyr er rett og slett bare et dyr, som man ikke kan stole på, som sosialiserer seg bedre med andre i sitt slag enn mennesker, og som man skal være mye mer forsiktig med.

Ofte er behovet for menneskekontakt du mener du set hos sledehunder(det engasjementet du ser når de står klar til å kjøre eller om du kommer ruslende med ei sele), mer pur glede over at de skjønner/tror de skal løpe. De er overseg glad og hopper og spretter og slikker og hyler, ikke fordi de vil ha kontakt med DEG, men fordet de gleder seg sånn innisvartefaen til å løpe. Så lenge du ikke er lederen deres(kjøreren), er det ikke sikkert de gidder å lee et øye om du kommer ruslende engang, bortsett om de føler seg truet.

Jeg har bare hatt nærkontakt med sledehunder en gang, da jeg var på Svalbard. Da hundene sto klare til å løpe var de kun opptatt av løpingen. Men etter turen var over, var hundene helt rolige og veldig kosete, akkurat som familiehunder :-)

Dyr skal ikke vanskjøtes enten de er kosedyr eller arbeidsdyr! Mat, vann, stell og mosjon er noe alle dyr bør ha tilgang på. Hele året!

Skrevet

Jeg har bare hatt nærkontakt med sledehunder en gang, da jeg var på Svalbard. Da hundene sto klare til å løpe var de kun opptatt av løpingen. Men etter turen var over, var hundene helt rolige og veldig kosete, akkurat som familiehunder :-)

Dyr skal ikke vanskjøtes enten de er kosedyr eller arbeidsdyr! Mat, vann, stell og mosjon er noe alle dyr bør ha tilgang på. Hele året!

*sukk* Siterer megselv enda engang: "Det er forferdelig om er sant det som står i artikelen, det er ikke sånn man behandler dyr."

Har kjørt litt hund, og det kan være trivelige dyr, alt ettersom hvor mye sosialisert de er. Men de har ikke lært de sosiale kodene overfor mennesker et kjæledyr har. De bor ute hele året og lever i flokk og er sosialiert mest o flokk, akkurat som i vill tilstand. Og de skal man ha respekt for og ikke stole på, så lenge det ikke er ens egne. De har feks lavere terkel for å bite enn et kjæledyr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...