Gå til innhold

Er man pliktig til å forsørge barn utover 18 år?


Gjest noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest noen som vet?

Er det noen regler for dette? eller skal de når de fyller 18 år stå på egne ben?

Barnet bor ikke hjemme, men har ingen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Barn over 18 år kan få hjelp på sosialkontoret.

Men først og fremst bør det få hjelp til å komme inn på arbeidsmarkedet.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn over 18 år kan få hjelp på sosialkontoret.

Men først og fremst bør det få hjelp til å komme inn på arbeidsmarkedet.

Hilsen

Nei, det gjør de ikke lenger. De får beskjed å flytte hjem og det kan sosialkontoret gjøre til de er 24 år og dersom foreldrene har dårlig råd så kan de få barnenorm for dem dvs rundt 900 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Nei, det gjør de ikke lenger. De får beskjed å flytte hjem og det kan sosialkontoret gjøre til de er 24 år og dersom foreldrene har dårlig råd så kan de få barnenorm for dem dvs rundt 900 i mnd.

Da er det forskjellig praksis.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør de ikke lenger. De får beskjed å flytte hjem og det kan sosialkontoret gjøre til de er 24 år og dersom foreldrene har dårlig råd så kan de få barnenorm for dem dvs rundt 900 i mnd.

Sosialkontoret kan selvsagt ikke tvinge noen til huse og forsørge sine myndige barn som ikke er under utdanning.

Om de prøver seg på det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det forskjellig praksis.

Hilsen

De er helt ville på Grünerløkka, slår seg helt vrange. Men jeg tror de har lov men det er en kjip praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialkontoret kan selvsagt ikke tvinge noen til huse og forsørge sine myndige barn som ikke er under utdanning.

Om de prøver seg på det er en annen sak.

Det hjelper ikke å anke heller for ingen kan pålegge dem å gjøre det. Det kom vel når regelen kom at ingen undre 24 år får attføring.

Jeg tror man må ha veldig spesielle grunner får å få det til, i hvert fall her.

Men nå er sosialkontoret her det sosialkontoret som får mest klager også og helse og sosialombudet er helt fortvilet for de kan ikke pålegge sosialkontoret noe, bare råde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Det hjelper ikke å anke heller for ingen kan pålegge dem å gjøre det. Det kom vel når regelen kom at ingen undre 24 år får attføring.

Jeg tror man må ha veldig spesielle grunner får å få det til, i hvert fall her.

Men nå er sosialkontoret her det sosialkontoret som får mest klager også og helse og sosialombudet er helt fortvilet for de kan ikke pålegge sosialkontoret noe, bare råde.

Fant dette på google:

RETNINGSLINJER FOR TILDELING AV ØKONOMISK SOSIALHJELP

http://mail1.kongsberg.kommune.no/intradok.nsf/0/19e06f635679265ac1256961002dca7d?OpenDocument&ExpandSection=1,5,8

1.4 Aldersgrense

Sosialhjelp kan ytes til personer som er fylt 18 år.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat nå

Nei, man har sikkert ikke noen juridisk plikt. Hva man selv føler er jo noe helt annet. Jeg har selv en datter på 22 gående hjemme og slenge og oppføre seg som en drittunge. Slenger fra seg tøy, rot og søppel, og yter ikke en dritt til gjengjeld. Eller jo, masse dritt.

Jeg er redd for at hun er et psykisk case og tør ikke ta henne i nakken og ræva og sparke henne i gang..

Lurer på hva som ville skjedd om hun kom til sos.ktr. eller aetat? Hvis hun ikke vil jobbe eller skikke seg slik at noen vil ha henne i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør de ikke lenger. De får beskjed å flytte hjem og det kan sosialkontoret gjøre til de er 24 år og dersom foreldrene har dårlig råd så kan de få barnenorm for dem dvs rundt 900 i mnd.

Nei -slik er det heldigvis ikke her! :)

Da tror jeg at jeg hadde daua-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å anke heller for ingen kan pålegge dem å gjøre det. Det kom vel når regelen kom at ingen undre 24 år får attføring.

Jeg tror man må ha veldig spesielle grunner får å få det til, i hvert fall her.

Men nå er sosialkontoret her det sosialkontoret som får mest klager også og helse og sosialombudet er helt fortvilet for de kan ikke pålegge sosialkontoret noe, bare råde.

Hvem skulle sosialkontoret si at ungdommen skulle flytte hjem til da? - moren eller faren? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på google:

RETNINGSLINJER FOR TILDELING AV ØKONOMISK SOSIALHJELP

http://mail1.kongsberg.kommune.no/intradok.nsf/0/19e06f635679265ac1256961002dca7d?OpenDocument&ExpandSection=1,5,8

1.4 Aldersgrense

Sosialhjelp kan ytes til personer som er fylt 18 år.

Hilsen

Men de reglene er fra 2000, det er blitt mye strengere etter det. Og de bruker det mot sosialmottagerne at det skal være en individuell vurdering. Unger over 18 år kan flytte hjem men foreldrene kan ikke få mer enn minstenormen for dem. Og som regel har foreldrene mer penger enn sosialnormen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er helt ville på Grünerløkka, slår seg helt vrange. Men jeg tror de har lov men det er en kjip praksis.

Det er kanskje en kjip praksis i noen tilfeller, men det er samtidig en måte å forhindre at unge mennesker ender opp som sosialklienter på mer varig basis. Sosialkontorene forsøker å lære unge mennesker at det skal være absolutt siste utvei å få penger fra sosialkontoret, det skal ikke være en lettvindt løsning når man ikke tar ansvar for sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei -slik er det heldigvis ikke her! :)

Da tror jeg at jeg hadde daua-

Jeg har bare forsøkt meg to ganger og det var helt umulig. Så derfor måtte ungene ut av huset når de var ferdig på videregående og studere slik at de fikk studielån. Jeg hadde ikke råd til å ha dem hjemme og ikke fikk de penger på sosialkontoret. Men jeg anket det til topps da. Og jeg har ikke plass engang til to store unger i leiligheten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skulle sosialkontoret si at ungdommen skulle flytte hjem til da? - moren eller faren? ;)

De sier alltid mora. Har aldri hørt de har bedt ungene flytte hjem til faren. Dattera til den ene venninna mi gjorde det altså fordi hun ikke fikk hjelp og mora hadde ikke penger til å ha henne hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en kjip praksis i noen tilfeller, men det er samtidig en måte å forhindre at unge mennesker ender opp som sosialklienter på mer varig basis. Sosialkontorene forsøker å lære unge mennesker at det skal være absolutt siste utvei å få penger fra sosialkontoret, det skal ikke være en lettvindt løsning når man ikke tar ansvar for sitt eget liv.

Som regel er det riktig å gjøre det men noen ganger synes jeg de kan være strenge.

Men det er ikke så lett som folk tror å få penger på sosialkontoret. Det heter seg at det skal være individuell vurdering men det er det ikke. Det går kun på kroner og øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å anke heller for ingen kan pålegge dem å gjøre det. Det kom vel når regelen kom at ingen undre 24 år får attføring.

Jeg tror man må ha veldig spesielle grunner får å få det til, i hvert fall her.

Men nå er sosialkontoret her det sosialkontoret som får mest klager også og helse og sosialombudet er helt fortvilet for de kan ikke pålegge sosialkontoret noe, bare råde.

Broren min er under 24 og han får attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min er under 24 og han får attføring.

Da hadde han det antagelig før regel kom ellers så er han alvorlig syk. Jeg har møtt folk som har brukket nakken og blitt nektet penger fordi de var under 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde han det antagelig før regel kom ellers så er han alvorlig syk. Jeg har møtt folk som har brukket nakken og blitt nektet penger fordi de var under 24 år.

Når kom den regelen? Han har ikke hatt det så lenge.

Han er ikke alvorlig syk, men har en mindre hjerneskade (ikke noe man legger merke til selv om man kjenner ham). Han jobber en dag i uka, men hadde jobbet fullt hvis han hadde fått jobb (det offentlige som ikke gjør jobben sin -han har nemlig krav på læreplass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...