Gå til innhold

Hjelp! Hva er det som skjer?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har hatt et vanskelig forhold til mat i ca. ett halvt år.

I det siste har jeg spist bedre, sikkert litt for lite ennå, men ihvertfall mer enn tidligere. Er så redd for å legge på meg...

Før kunne jeg kjenne en del ben i kroppen min ganske godt som. f.eks. hoftebena og skulderbena. Først skjedde det lite da jeg begynte å spise mer. Hadde god kontroll på hva jeg spiste. Så hadde jeg en periode på ca. 2 uker som jeg spiste mindre igjen (av praktiske årsaker, jeg var bortreist, og det var ofte vanskelig å få tid til å spise).

Spiste vanlig igjen da jeg kom hjem, og føler nå at jeg ikke kan kjenne bena i kroppen min så godt lenger. Føler liksom at jeg har lagt på meg.

Men da jeg veide meg hadde jeg gått ned ca. 2 kg...

Jeg har gått ned og likevel føler jeg at jeg har lagt på meg... Hva er det som skjer?

Har jeg mistet muskler eller hva er det? Isåfall, vil jeg få dem tilbake igjen?

Hjelp meg!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26633-hjelp-hva-er-det-som-skjer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hej!

Kjenner selv igjen endel av det du skriver. Har selv hatt et vanskelig forhold til mat så lenge jeg kan huske, og har hat mer eller mindre turbulente perioder.

Noe av det viktigste jeg har kommet frem til er: ikke stol på deg selv i forhold til vektøkning/tap. Vekten kan lyve, det kan være muskelmasse, eller bar væske du har mistet. Du kan veie mer pga væskeopphopning, eller grunnet di menstruasjonssyklus som naturlig fører til en endring i vekt og også i apetitt.....

Vekt bruker jeg ikke lenger, ser mer på klærnes "oppførsel" og regner dem som et godt mål. Strammer dem litt passer jeg på i en periode, men er likevel på vakt overfor meg selv. Når jeg tror jeg har lagt på meg (som du) har jeg kanskje faaktisk også plutselig tatt av meg endel..

Din oppfatning er gjerne som en illusjon av hva du tror/vil tro.

En av de ting som har hjulpet meg i kampem mot å la være å spise er det at ved langvarig "sulting" er dette en påkjenning for kroppen, etter en tid blir man satt ned på "lavforbrenning" systemet bryter sammen, er det verdt det?

Mistet nok litt tråden her, men bare svar om du fant noe fornuft her! :)

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til (Anonymous)

Endringer i fettvev, underhud og muskulært vev kan være en del av forklaringen. Det kan også hende at du har "bundet" mer vann i kroppen. Jeg synes du bør oppsøke legen din for en nærmere undersøkelse omkring dette!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...