Gå til innhold

Til NHD ;-) Nytt forsøk.

Anbefalte innlegg

Gjest Multippel

Hei NHD

Jeg prøver igjen. jeg fikk en følelse av at jeg forsvant i mengden som kom inn rundt helgen...eller kanskje syns du dette ble for langt? Jeg har prøvd å belyse mange sider på engang.-) og har virkelig prøvd å gjøre det kort.

NHD : En liten beskrivelse

Hei

Jeg vet ikke om du husker forskjell på oss her inne. Du har svart på to innlegg jeg har skrevet. I det ene innlegget gir jeg en beskrivelse av meg og lurer på ADHD. I det andre gir jeg en kort skisse av min eksmann og spør om han er psykopat. I mellom her ligger det jo en masse. Jeg klarer ikke å se forskjell. Jeg kjenner bare hva som skjer med meg. Jeg føler at det å legge innhold inn i vonde følelser og dysfunksjonell væremåte ikke alltid er helt enkelt.

Jeg er nå 38 år gammel. Jeg var 32 år da jeg skilte meg eller retter sagt rømte og fikk hemmlig adresse. Han fant meg og fikk taket på meg enda ettpar tre år.Jeg var 18 år da jeg traff han. Da jeg var 36 startet jeg med det jeg regner som hittil så mye sukseess jeg har klart i denne sammenhengen. Minimum med kontakt...ingen kommunikasjon...ingen diskusjon...JEG BESTEMMER ALT. Dette er ganske vanskelig for meg å gjennomføre. Jeg har hatt lyst så mange ganger å gi meg. Men det kan jeg ikke.

Jeg er egentlig utdannet kunstner på SHKS og SKA så jeg har lang utdannelse. Jeg ble regnet som ganske talentfull tror jeg og ble invitert rett etter Statens kunstakademi av Museet for samtidskunst. Det er en kjempesjanse. Tenk å ha på cvn sin at første utstilling etter SKA var der! Jeg sa ja men trakk meg etterhvert. Jeg fikk ikke tid til å jobbe fordi jeg var alene om barna, pluss og det er kanskje det viktigste...jeg turte ikke. Jeg ble redd.

Jeg har siden sett mine medstudenter gå videre skaffet seg en karriere og fått en plattform og virke på som kunstnere. Jeg har stått bom stille og har kavet med de problemer jeg har hatt.

Det er ikke feil at årevis med både psykisk og fysisk mishandling selvfølgelig har noe med dette å gjøre. Men jeg er slettes ikke sikker på om det er hele svaret.

Her følger en liten kort beskrivelse om hvordan jeg har det:

Jeg er sliten og trett og for tiden helt klart en slags depresjon. Jeg klarer ikke å få gjort annet enn barn og hus. Selv det går litt på halt hold noen ganger. Jeg har søvnproblemer så det kan jo være en forklaring på at jeg er så forferdelig sliten. Jeg har i flere år nå ikke sovet mer en 4 til 5 timer pr. natt. Noen ganger mindre. Jeg har en indre uro i kroppen konstant. Jeg kan fjerne helt ut.Det er to slags fjærnheter...den ene er jeg helt nummen og følelsesløs og blokkert i hodet. Den andre er når jeg dagdrømmer eller tenker. Særlig når jeg står ovenfor ekstraordinære utfordringer som rettsak, får jeg den nummene formen for fjernhet. Etter rettsaken som jeg vant ble jeg så nummen og fjerne at jeg fysisk ikke klarte å høre når folk snakket til meg. Jeg gikk i butikken og klarte knapt plukke varer ned fra hyllene. Jeg kunne bli stående med ett eller annet i hånda og stirre dumt ned på det...hva skulle jeg nå. Jeg var virkelig lost. Men dette er tilstander som går over. Jeg har lav selvtillit. Når jeg er i møter f.eks m skole eller politi så får jeg etterpå en reaksjon av tankekjør som kan vare i flere dager. Det er som om det er for sterkt for meg.Jeg virker jo ikkeforsagt og redd i situasjonene. Hehe når det gjald rettsaken hjalp pappa meg med en liten dose med betablokkere. Når jeg fpr kontroll på hjertet så er jeg helt fantastisk:-). Jeg har en litt dårlig følelse av hvordan jeg er og virker på andre. Min advokat fortalte meg etter at jeg spurte og spurte om jeg hadde sagt det rette...om jeg virket klar...om jeg var troverdig etc. Hun sa: Jeg tror du har et veldig anderledes bilde av hvordan du virker på andre enn det du faktisk gjør. Du er klar, tydelig, ryddig og reflektert. Slik virker du på andre! Det var nesten utrolig! Jeg har fåt høre det av andre også. Du virker så rolig og reflektert...inne i meg er det det salige kaos av følelser.

Jeg føler at livet er en kamp og jeg har stadig nye planer for hvordan jeg skal klare å få til en bedre hverdag det varer svært kort også faller jeg tilbake i en slags zombie tilværelse igjen. Jeg føler det som om jeg har et hyperaktivt hode. Jeg tenker hele tiden og jeg går i ring. De samme temaene må opp og opp igjen. Noe av denne tenkingen er nyttig for jeg har vært nødt til å analysere og å få satt ting på plass særlig i forhold til min eks. Men mye av det er å grave seg selv inn i eller ned i problemer. Jeg har i løpet av to år lagt på meg 20 kg! Hehe nå var utgangspunktet mitt veldig tynt da så jeg er ennå ikke feit men jeg misliker denne nye formen. Jeg har alltid vært tynn. Jeg glemmer og mister oversikten og det er ganske frustrerende når du skal holde orden på løse ark i skolesekkene til tre barn. Barna mine glemmer også så det blir mye og huske på.

Det er naturlig å prøve å forstå hva som er sine egne problemer. Jeg har alltid tenkt at mye av dette kommer av dette forholdet jeg rotet meg inn i som 18 åring. Jeg tror jo også at mye av det er det. Men hva hadde jeg vært og hvor hadde jeg vært uten disse ganske alvorlige skarpene i livet? Jeg aner ikke! Jeg var 18 år da jeg traff han og en 18 åring er ikke så bevisst seg selv iallefall var ikke jeg det. Jeg vet jo at jeg hadde problemer også før jeg traff han.

Jeg var sjenert til noe som grenset til sosial angst. Jeg kunne bli helt stum. Men ikke i alle sammenhenger. Jeg var drømmene og distre. Jeg var aktiv hjemme men på en stille måte, ikke høylytt.Familiens sorte får. Jeg tok i mot kjeft på en måte som må ha vært svært provoserende for mine foreldre. Jeg sto rett opp og ned...stille og hørte på...egentlig hørte jeg ikke...jeg fikk ofte høre: IKKE SE OPP I TAKET! Så gikk jeg etter på uten ett ord. Jeg klarte ikke la være å gjenta de samme "forbrytelsene" igjen senere Nå var vi mange søsken og en forbrytelse kunne være å stjele havregryn i skapet! Eller mer alvorlige ting rote med maling og vhitesprit...lage blandinger eller male huset. Jeg malte engang husethjørnet på barndomshjemmet mitt i knall orange oljemaling...det var ett svartbeisa hus fra før. Jeg har 7 søsken og det er jo nesten ett traume i seg selv :-).Jeg var helt klart det sorte fåret. Jeg var en liten rebell og næret symapati for revlusjonerende bevegelser...hehe jeg var kommunist som 13 åring! Jeg var en lesehest og leste masse vel og merke skjønnlitterære bøker. Jeg leste tung og avansert litteratur da jeg gikk på ungsomskolen. Jeg gjorde det middels på skolen men har sprikene skole resultater som at jeg sprikte mellom 3 og 5 i matte. Mellom 2 og 5 i norsk. Jeg glemte masse også på den tiden. Jeg fikk alltid høre at jeg tenkte så mye. Jeg var jo ett ganske lidenskapelig menneske og kunne ha sterke meninger om ting.Jeg har dysleksi i en mild form. Det har aldri vært vanskelig å lese for meg men jeg hadde en masse skrivefeil. Jeg husker på russeballet det var rett før jeg traff min eks. så hadde jeg en opplevelse hvor virkeligheten forvred seg. Høres kanskje teit ut men jeg var så anspent...og plutselig opplevde jeg det som om jeg nærmest var i syndens bule...latter ble til stygg rå ekkel latter...verden ble fiendtlig...og jeg bare måtte komme meg bort. Venninna mi var rimelig sur på meg da. Hun følte hun måtte hjelpe meg hjem. Jeg tror ikke dette var noe mer alvorlig enn at jeg var veldig redd.

Denne kunnskapen om fortiden har gjort at jeg har tenkt på en ADD. Men jeg syns jo også at jeg kan sitte og lese på nettet om diagnoser, og få det meste til å passe. Jeg forstår at du ikke kan gi meg noen diagnose. Jeg er også klar over at det ene nødvendigvis ikke utelukker det andre. Jeg kan godt ha add og psykiske ettervirkninger av ett langt liv med en som antagelig er en psykopat. Men får du noen tanker om hva dette er. Jeg blir jo føler jeg deprimert av at jeg ikke klarer å ta meg sammen. Jeg har prøvd så lenge nå. Jeg vet at jeg må gjøre noe med det. Hadde ikke jeg hatt en samboer som for tiden tar seg av den økonomiske biten hadde jeg virkelig gått på trynet. Jeg vet at han kan ikke forsette i det uendelige med dette han heller. Eller deter nok ikke det værste for han. Det værste er at jeg er så "tung" om dagen og litt lukket inn i meg selv. Men jeg prøver så godt jeg kan også.

- Multippel

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/266351-til-nhd-nytt-fors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ikke lest alt du har skrevet, men jeg vil anbefalle deg å skrive med

sidetmedord.no

Det er en tjeneste som du kan skrive til som Mental Helse driver.

Jeg klarte ikke å lese det du skrev her, mye fordi jeg er litt susete i hodet.

Da kan du ordne det du skriver og få svar. Du behøver ikke å skrive alt du har på hjertet med en gang, men posjonere ut.

Det er veldig godt. Jeg håper du fremdeles er her og ser etter om noen har svart deg.

Gjest Multippel

Hei.

sidetmedord.no

Da kan du ordne det du skriver og få svar. Du behøver ikke å skrive alt du har på hjertet med en gang, men posjonere ut.

Det er veldig godt. Jeg håper du fremdeles er her og ser etter om noen har svart deg.

Hmmm

kanskje det var ett godt tips det der.

Jeg begynte nok å skrive her først forsi jeg ønsket svar fra NHD.

Så ble jeg vel litt dratt med.

Joda det er godt å få satt ord på ting.

Hvorfor er du susete i hodet?

• 2 uker senere...
Gjest Multippel

Hei.

sidetmedord.no

Hei Magna

Jeg fulgte rådet ditt og har startet en samtale på si det med ord.

Syns det var ett veldig godt råd.

Vi får jo litt mer plass der inne, og lengere svar.

Merker at de gangene NHD har svart meg her så blir jeg litt sånn småfrustret fordi det er så kort og ikke alltid føler jeg at jeg helt har fått svar.

Men jeg forstår jo at dette ikke er forumet for å gå i dybden heller, så det er ok det.

Men tusen takk for tipset!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...