Gå til innhold

P-piller over lengre tid

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har gått på p-piller i fire år nå og har hørt at det er lurt å ha et opphold etterhvert. Jeg har en venninne som har strevd med å få barn i tre år etter å ha brukt pillen i ni år. Jeg har også hørt om flere som har fått beskjed om at ikke de kan få barn fordi de har gått på pillen altfor lenge. Bør jeg ha et opphold? I så fall hvor lenge? Hva slags andre prevensjonsmidler kan jeg da bruke i mellomtida? Det er jo litt risikabelt å bruke kondom som eneste prevensjonsmiddel over lengre tid. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26649-p-piller-over-lengre-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke farlig

Det er ikke p-pillene i seg selv som gjør at noen ikke blir gravid etter pilleslutt, men p-pillene "dekker over" andre problemer (du ha regelmessig syklus selv om du kanskje ikke hadde hatt det uten pillene). Så problemene hadde vært der uansett, men du hadde kunnet behandle de raskere når du hadde sett at du ikke fike mensen regelmessig.

Det er ikke sunt med pauser i pillene, de fleste alvorlige bivirkninger av pillene kommer rett etter man starter på disse (første gang eller etter en pause). Så man skal ikke ha pauser innimellom for helsens skyld.

Men hvis du er usikker på om syklusen din osv er normal, kan du jo slutte med pillene, og vente med å begynne igjen tl du har hatt noen normale sykluser, for å sjekke at alt er ok.

For å sjekke om alt er normalt, kan du jo ikke bruke noen annen hormonbasert prevensjon (sprøyter, hormonspiral). Vanlig spiral kan også endre blødningene, så det er heller ikke lurt når du skal observere om du har normal mens. Så pessar og kondom er jo de eneste midlene som ikke forstyrrer. Kondom er ganske sikkert, hvis dere bruker de helt nøyaktig, og hele tiden.

Legg inn spørsmålet ditt til gynekolog-forum, det er der legen svarer på slike spørsmål.

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Ini

Det finnes såvidt meg bekjent ingen sikre holdepunkter for å ta "en pause" i bruk av p-piller hvis de fungerer bra og tolereres uten bivirkninger. Det er riktig at enkelte bruker lang tid på å få tilbake menstruasjon etter å ha sluttet, samt kan ha problemer med å bli gravid. Imidlertid finnes den motsatte gruppen også som blir gravid på "første forsøk". Hvis dette ikke er klart nok ber jeg deg diskutere dette videre med legen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...