Gå til innhold

NHD: Hvordan skille ADHD fra psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Gjest Multippel

Hei

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet:-). Det er ikke helt enkelt for meg, da jeg liksom vil garantere meg om at alle nyanser er med.

Likevel her er spørsmålene.

Hvordan skille på en evt. adhd og ettervirkninger av psykisk og fysisk vold?

Jeg mener:

Konsentrasjonsproblemer, søvnløshet, dissosiering, anspenthet, svimmelhet, vondt i mave og vondt i hode er jo tegn en kan få etter slike destruktive forhold.

Trekker en litt fra og legger litt til her så er det en del som sammenfaller.

Jeg og alle mine barn har disse tegnene. De to eldste har opplevd at jeg har fått bank. Dette er en vold som selvfølgelig også omfatter de selv om pappan dems ikke slo dem.

Yngstemann har nok ikke opplevd så mye av dette, likevel han er den som skal utredes.

Jeg vet at jeg må få disse tingen utredet for hele familien på ett tidspunkt hvor muligens det må være en åpenhet rundt hvordan man tilnærmer seg dette.

Likevel så er ikke dette en ødelagt familie. Men jeg harvalgt å bruke mine ressusser først og fremst på det å være mor og følge de opp. Jeg opplever at jeg har større utfordringer enn andre. Barna mine glemmer hva de skal gjøre fra ett sekund til ett annet. Hehe og når mine konsentrasjonsproblemer kommer på toppen, så er dette et kjempe problem. Jeg vet at det de trenger er så mye ryddighet og oversikt rundt seg som mulig.

Jeg kan skrive i det uendelige frem og til bake. Stopper her.

Fortsetter under...

Gjest Multippel

For din del må det viktigste skille være at ADHD er medfødt og at symtomene skal være til stede før en blir 7 år.

Ja og jeg har nok alltid vært det en kaller distre.

Hva barna mine angår syns jeg det er vanskelig å avgjøre pga kaoset disse barna har levd under. Men alle har hatt enormt problemer med konsentrasjonen og det å strukturere seg fra de var små men på ulikt vis.

Ingen av de var urolige som bebyer. Uroen ble mer og mer tilstede etter fylte ett år...

Gjest Multippel

For din del må det viktigste skille være at ADHD er medfødt og at symtomene skal være til stede før en blir 7 år.

Selv om jeg har disse konsentrasjonsproblemene så har jeg likevel klart å lage struktur rundt barna. Jeg skriver lister på alle gjøremål.

Jeg jobber med rutinene og det går fremover.

Likevel føler jeg liksom at jeg sloss med noe som kanskje ikke hadde vært ett så stort problem med rett diagnose og medisinering.

Jeg opplever ungene som svært kreative og ressussterke, likevel føler jeg at de presterer lavere enn det som er deres potensiale. Min ene sønn presterer bra på skolen men jeg har alltid fått høre at han er så smart at han burde prestere helt i topp. Jeg er ikke så opptatt av prestasjonene i seg selv, men jeg syns det er dumt om de ikke får brukt ressussene og mulighetene sine..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...