Gå til innhold

Blodpropp

Anbefalte innlegg

Gjest betenksom

Hei!

Jeg er gravid og skal på en 3 1/2 Times flytur i sommer og jeg er gravid, jeg vil da være i min 26-27 uke av graviditeten. Jeg lurer litt på om dette med graviditet og det å få blodpropp i fly, er det vanlig at det skjer?Er det vanligere at det skjer gravide enn andre?Eller er det skjelden at det skjer noe?Er litt redd for akkurat dette, og håper du kan hjelpe meg.Jeg er 28 år og min far har hatt endel problemer med hjerte og kar sykdommer,tenkte jeg skulle nevne dette hvis det er av betydning. Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26680-blodpropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Betenksom.

Det er sjelden at noen får proppdannelse i en ben/lår-vene i løpet av en såpass kort flytur.

Gravide har noe øket sjanse, men et tur som du beskriver er ikke på noen måte betenkelig.

Et godt råd ved lengre flyreiser er at man står opp med jevne mellomrom, går litt omkring i kabinen, driver litt fotgymnastikk, opp og ned på tærne, osv.. Men - din 3,5 times tur (for en ellers frisk, gravid kvinne) betyr ikke noe i denne forbindelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26680-blodpropp/#findComment-109555
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest småredd

Hei. Jeg er ganske bekymret for tiden. Jeg har isjias og en utglidning i ryggen og av den grunn dårlig blodsirkulasjon. For 2-3 mnd siden var jeg på to lengre flyreiser, da jeg kom hjem igjen fikk jeg smerter i leggen, de har jeg enda, det er som en slags krampefølelse Den siste tiden har jeg følt at hele venstre siden er blitt "nummen", det prikker til og med i hodet på venstre side. Jeg røyker og bruker p-pilen Diane. Jeg er 25 år. Kan dette være blodpropp? Vil jeg da plutselig falle om? Jeg er ganske bekymra, men vegrer eg for å gå til lege, er redd for å virke hypokondrisk.

Blir veldig takknemlig for raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26680-blodpropp/#findComment-112249
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei. Jeg er ganske bekymret for tiden. Jeg har isjias og en utglidning i ryggen og av den grunn dårlig blodsirkulasjon. For 2-3 mnd siden var jeg på to lengre flyreiser, da jeg kom hjem igjen fikk jeg smerter i leggen, de har jeg enda, det er som en slags krampefølelse Den siste tiden har jeg følt at hele venstre siden er blitt "nummen", det prikker til og med i hodet på venstre side. Jeg røyker og bruker p-pilen Diane. Jeg er 25 år. Kan dette være blodpropp? Vil jeg da plutselig falle om? Jeg er ganske bekymra, men vegrer eg for å gå til lege, er redd for å virke hypokondrisk.

Blir veldig takknemlig for raskt svar.

Svar til Småredd.

Hvis du har reell ischias (tidlig for en kvinne på 25), gir det ikke nedsatt sirkulasjon i bena. Derimot vil den følelsen du har av nummenhet og smerter i leggen kunne forårsakes av trykk på de nerverøtter som danner nervene nedover i bena.

Imidlertid vil det ikke kunne gi samme fenomèn oppover i bryst og hode.

Det synes derfor nødvendig at du konsulterer din lege om disse plagene.

Blodpropp er det neppe, men det bør vurderes ved en grundig undersøkelse. Det er ingen grunn til å vegre seg for å ta din situasjon og plager opp med din lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26680-blodpropp/#findComment-112339
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...