Gå til innhold

Heter det "kom å se" eller "kom og se"?


Gjest Kom & se

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Filifjompen

Her skal du få en enkel regel!

Forandre tid på det første verbet. Forandrer det andre verbet også tid, så er det og.

Komme og se. Kom og så. Har kommet og sett.

Eks på når det skal være'å', hvor det andre verbet ikke endrer tid: Like å lese. Likte å lese. Har likt å lese.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kom & se

Det er som de andre sier "og".

Det er Å foran et verb og OG mellom to :)

"Det er Å foran et verb og OG mellom to."

"Se" er et verb, men "kom" er ikke noe verb, det er "å komme" som er et verb. Derfor så stemmer ikke det du skriver med at det skal være "og" mellom to verb...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kom & se

Kom og se!

Mener jeg :)

Men de kom for _å_ se på det nye huset.

Vet du hvorfor det er ordet "for" som avgjør om det blir "å" eller "og"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er Å foran et verb og OG mellom to."

"Se" er et verb, men "kom" er ikke noe verb, det er "å komme" som er et verb. Derfor så stemmer ikke det du skriver med at det skal være "og" mellom to verb...?

Kom er et verb samme hvilken tid det står i. Her er kom imperativ. Det heter også kom i imperfektum/fortid (tror det har skiftet navn siden jeg gikk på skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor det er ordet "for" som avgjør om det blir "å" eller "og"?

Det er nok ikke for som avgjør det. Det heter også: De kom til å se noe som ikke var ...

Her er jo å et infinitivsmerke. Å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er Å foran et verb og OG mellom to."

"Se" er et verb, men "kom" er ikke noe verb, det er "å komme" som er et verb. Derfor så stemmer ikke det du skriver med at det skal være "og" mellom to verb...?

Allid interessant å se folk uttale seg skråsikkert om ting de ikke har greie på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kom & se

Allid interessant å se folk uttale seg skråsikkert om ting de ikke har greie på:-)

Jeg skrev med et ? til slutt, så det var et ? til Pontiac.

Er slett ikke skråsikker, da hadde jeg vel ikke postet innlegget mitt fra starten av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...