Gå til innhold

NHD - pls svar.....Borderline

Anbefalte innlegg

Hei. 1) Jeg er en dame på 40 år som nesten hver dag helt fra ungdomsårene har opplevd tomhetsfølelse, depresjon og irritablitet spesielt om morgenen og uka før mensen. Jeg tar Fluanxol 0,5 mg hver dag og synes dette hjelper til å komme meg over "kneiken" om morgenen. Det fyller meg med ro og konsentrasjon til å ta fatt på dagens oppgaver. Tror du jeg har borderline? Er det mulig at en slik liten dose hjelper meg til å få en bedre dag, eller er det bare det at "troen er strerk nok"? Uka før mensen føler jeg alle utfordringer overdimensjoneres og jeg tåler nesten ikke at noen snakker til meg denne uka, da jeg er veldig irritabel. Er det noen medisin jeg kan ta disse ukene, eventuelt burde jeg ta Fluanxol to ganger om dagen disse ukene? 2) Mitt andre problem er at kjæresten min har fått diagnosen borderline, han skal begynne med medisiner nå. Jeg opplever han som emosjonelt ustabil og umoden. Jeg føler også at han ofte ikke ser mine behov eller forstår min situasjon i forholdet. Vi bor ikke sammen og jeg føler meg litt redd for å flytte sammen med han. Han er veldig sex-fixert, noe jeg synes er veldig slitsomt, da jeg også jobber fullt og har to barn. Han prater også veldig mye om sex og kommer stadig tilbake til dette emnet. Han blir eksempelvis veldig verbal aggressiv hvis vi ikke har hatt sex på to dager og beskylder meg for å være frigid og ikke villig til å gjøre noe for forholdet. Når dette ikke hjelper begynner han å "true" på "spøk" at han skal gjøre det slutt, at han skal være utro etc. eksempelvis hvis jeg påpeker at sex 1-2 ganger i uka er helt normalt, går han helt av skaftet. Andre ting han kan starte krangel om er hvis jeg vil gjøre andre ting enn han, eksempelvis fortsette å se på tv hvis han vil legge seg (eller omvendt). Da kan han begynne å kjefte helt ukontrollert og det varer i flere timer. Det er akkurat som om han kommer seg inn i en verbal aggressiv spiral han ikke kommer ut av.Jeg har også barn som bor hjemme hos meg og de kommenterer også at han er veldig kranglete. Tror du noe av dette vil bli bedre hvis han får medisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267198-nhd-pls-svarborderline/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ut fra det du skriver, betviler jeg at du har borderline. Men du kan kanskje ha noen trekk.

Jeg har sett slike små doser Fluanxol væe til hjelp for mange med tilsvarende problemer. Det er intet å tape på å forsøke x 2 i periodene med mest PMS-plager. Ellers er SSR best dokumentert mot PMS-plager.

Det høres langt verre ut med kjæresten din. Jeg betviler at medisinering kan ha avgjørende betydning for han. På den annen side er det absolutt intet å tape på å prøve medisinering. Vil han ta det?

Ut fra det du skriver, betviler jeg at du har borderline. Men du kan kanskje ha noen trekk.

Jeg har sett slike små doser Fluanxol væe til hjelp for mange med tilsvarende problemer. Det er intet å tape på å forsøke x 2 i periodene med mest PMS-plager. Ellers er SSR best dokumentert mot PMS-plager.

Det høres langt verre ut med kjæresten din. Jeg betviler at medisinering kan ha avgjørende betydning for han. På den annen side er det absolutt intet å tape på å prøve medisinering. Vil han ta det?

Ja han vil begynne med medisiner.Og han er helt enig i at han har et problem. Han blir veldig lei seg etter at han har startet en krangel og han innser hvor mye fryktelig han sier til meg.Men så blir han sint for en liten ting igjen og da gjentar det hele seg.For meg er dette nå eneste håp for å kunne fortsette forholdet. Det virker som om han blir sint og aggressiv hver gang han oppfatter det jeg sier som en avvisning. Og jeg har lagt merke til at han tolker nesten alt jeg sier som en avvisning, og at jeg bruker veldig mye tid på å snakke med han for å hjelpe han med å tolke det jeg sier på riktig måte. Noen ganger orker jeg ikke hjelpe han med å tolke samtalen og da ender det ofte opp med at han starter en kangel. Jeg føler hele tiden jeg må sette grenser for han og vi bruker mye tid på å diskutere det som jeg oppfatter som hans urimelige krav til meg i forholdet. Eksempelvis blir han sur hvis ikke jeg vil gi han tungekyss når vi er ute blant folk. For meg er dette et urimelig krav og jeg blir ganske sjokkert når han da beskylder meg for å være frigid etc og i tillegg ødelegger helga for det. Jeg føler han ønsker at jeg skal oppføre meg som om jeg er 14 år og at han har samme mentalitet rundt kjærlighet og sex som en tenåring. Tidligere ble han også sint for at jeg var ute å reiste i jobben og ringte meg under reisene og skrek i telefonen etc. Dette har har han sluttet med etter mye "terapi" fra min side innså han at det var en del av jobben min. Men jeg innser at han er veldig umoden i måten å oppfatte en beskjed /samtale på. Jeg synes ofte at samtalen ender på et slags tenårings-nivå, hvor det jeg sier blir tolket negativ og som en avvisning og at jeg må hele tiden forsvare min måte å oppføre meg som en voksen.Ofte ender det også med at han sitter å snakker om sine sexsuelle fantasier om meg, noe som jeg synes er direkte pinlig og barnslig. Ellers så vil vanlige planlegginger av ferie og fridager ofte føre til aggressiv atferd da han synes jeg er provoserende når jeg kommer med forskjellige forslag. Han unnskylder dette i ettertid med at han føler seg så stresset av å planlegge. Han sover også veldig dårlig og bruker dette også som unnskyldning til å kjefte løs på meg for små ting som han synes er provoserende. Jeg har forklart han at det å være i dårlig humør fordi han sover dårlig ikke gir han rett til å være aggressiv mot meg. Og det er han selvfølgelig enig i når han får tenkt seg litt om, men neste gang skjer det samme igjen. Mitt spørsmål er om det finnes noen medisiner som vil roe ned han, slik at jeg får slutt på alle de aggressive fremstøtene mot meg? Har du noen forslag til eventuelle medisiner som kan hjelpe? Føler dette er nå mitt eneste håp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...