Gå til innhold

Vival før MR hjalp ikke...hva nå?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni

15 mg vival i forkant av MR fungerte ikke. Fikk ikke pratet med legen etterpå, de tar kontakt senere. Hva i all verden skal skje nå? Doble dosen med vival, eller bare droppe undersøkelsen?

Jeg som var bekymret for at jeg ikke skulle kunne kjøre dagen etter...Jeg er bare såvidt bittelitt døsig nå, 3 timer etter inntaket. Er jeg "immun" uten å ha tatt sånt før? Da jeg gikk på Surmontil en periode, så tok jeg 300 mg uten at det syntes i blodprøvene (bare små spor av stoffet). Mens Efexor derimot, der lå jeg rett ut og kastet opp i 12 timer etter 37,5 mg. Sprøtt, det der.

Pokker så vanskelig det skulle være å få tatt den undersøkelsen, da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267439-vival-f%C3%B8r-mr-hjalp-ikkehva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caloni Makaroni

17

• Dorthe

10

• hidi, the scorpion

6

• Gyda

2

Mest aktive i denne tråden

Caloni Makaroni

Hvis det er veldig viktig å få tatt den MR-prøven (og det er det vel, siden du må gjennom den), så går det an å få gjort det i narkose.

(Det gjorde de med datteren min på ett år.)

Ja, jeg har hørt at det gjøres... Men da må det vel være ekstremt viktig. Men så tenker jeg at dersom de nå sier at "Å? Synes du det var så fælt? Da dropper vi det", at hva var vitsen i utgangspunktet da? Må jeg gå og lure på om det skulle være noe likevel, resten av livet?

Gjest mandolina

Ja, jeg har hørt at det gjøres... Men da må det vel være ekstremt viktig. Men så tenker jeg at dersom de nå sier at "Å? Synes du det var så fælt? Da dropper vi det", at hva var vitsen i utgangspunktet da? Må jeg gå og lure på om det skulle være noe likevel, resten av livet?

Vi, overlevde da før også da det ikke var MR undersøkelser, ikke så lenge siden det.

Du kan vel få gjort testene på den "gammeldagse" måten da.

Det er bare det at MR undersøkelsene er mye mere nøyaktige og forteller mere om tilstanden til det som blir undersøkt.

Hilsen

Jeg har blitt droppet fra flere undersøkelser fordi jeg ikke har turt å ta dem uten neddoping. Og de er VONDE og jeg har tatt dem før så det nytter ikke å si til meg at de er litt ubehagelige.

Men antagelig har de ikke synes at det var så viktig likevel. Og jeg har overlevd uten :o)

Caloni Makaroni

Vi, overlevde da før også da det ikke var MR undersøkelser, ikke så lenge siden det.

Du kan vel få gjort testene på den "gammeldagse" måten da.

Det er bare det at MR undersøkelsene er mye mere nøyaktige og forteller mere om tilstanden til det som blir undersøkt.

Hilsen

Hvordan undersøker man om det skulle befinne seg noen ulumskheter i hodet på "den gamle måten"? (Jeg har vært på CT og røntgen fra før, samt gjennomgått sånn typisk nevrologisk test)

Annonse

Caloni Makaroni

Jeg har blitt droppet fra flere undersøkelser fordi jeg ikke har turt å ta dem uten neddoping. Og de er VONDE og jeg har tatt dem før så det nytter ikke å si til meg at de er litt ubehagelige.

Men antagelig har de ikke synes at det var så viktig likevel. Og jeg har overlevd uten :o)

Jeg lever vel over selv :)

Jeg trodde jo ikke at jeg skulle på MR sånn i utgangspunktet, men nå som jeg har prøvd to ganger, og det har gått rett til h**, så er det litt pussig om legen bare skal si at "nei, det er jo ikke så farlig". Da kunne de heller sagt det i utgangspunktet ;)

Jeg lever vel over selv :)

Jeg trodde jo ikke at jeg skulle på MR sånn i utgangspunktet, men nå som jeg har prøvd to ganger, og det har gått rett til h**, så er det litt pussig om legen bare skal si at "nei, det er jo ikke så farlig". Da kunne de heller sagt det i utgangspunktet ;)

Jeg er enig i at det er merkelig. Jeg har blitt droppet opp til flere ganger for samme undersøkelse fordi jeg bl.a er kjemperedd.

Jeg skulle bl.a ta biopsi av skjoldbrukskjertelen for en kreftprøve. Da jeg så den strikkepinnen de kom med så begynte jeg å grine og da ble jeg kastet ut men beskjed om å komme tilbake en gang jeg ikke var så barnslig.

hidi, the scorpion

Hvordan undersøker man om det skulle befinne seg noen ulumskheter i hodet på "den gamle måten"? (Jeg har vært på CT og røntgen fra før, samt gjennomgått sånn typisk nevrologisk test)

Jeg var nettopp til MR-undersøkelse av hodet. Hva er det som skremmer deg slik?

Jeg er enig i at det er merkelig. Jeg har blitt droppet opp til flere ganger for samme undersøkelse fordi jeg bl.a er kjemperedd.

Jeg skulle bl.a ta biopsi av skjoldbrukskjertelen for en kreftprøve. Da jeg så den strikkepinnen de kom med så begynte jeg å grine og da ble jeg kastet ut men beskjed om å komme tilbake en gang jeg ikke var så barnslig.

For et helse(u)vesen vi har!

Herregud for en beskjed å få.

hidi, the scorpion

Og en har ikke sjanse til å svare igjen, fordi man er så utrolig sårbar i slike situasjoner...

For noen år tilbake ble jeg behandlet omtrent like nedverdigende av en fysioterapaut, da ringte jeg legen umiddelbart etterpå, og blåste ut min frustrasjon. Han svarte bestemt at slik skal ikke helsepersonell oppføre seg!

Jeg ble så glad for de ordene...

Caloni Makaroni

Oi...det kan ikke ha vært spesielt hyggelig! De to gangene jeg har vært på MR nå har jeg møtt på så sympatiske mennesker, at det var nesten så jeg begynte å grine av bare det :)

For et helse(u)vesen vi har!

Herregud for en beskjed å få.

Jeg er like barnslig enda for jeg har ikke turt å prøve en gang til.

Jeg synes Ullevål har blitt utrolig sære, det har sikkert noe med at de skal holde budsjettet og derfor ikke har råd til annet enn det aller billigste.

Annonse

Caloni Makaroni

Jeg var nettopp til MR-undersøkelse av hodet. Hva er det som skremmer deg slik?

God gammeldags klaustrofobi...Trodde jeg skulle takle det, men jeg har ikke sjans, ganske enkelt. Panikkanfall, hyperventilering, ukontrollert skjelving...I dag var jeg der inne i over et minutt (wuhu!), men de tok meg ut igjen, og sa at det gikk ikke an å ta bilder av meg når jeg skalv så fælt, så vi måtte finne en annen løsning..

Og en har ikke sjanse til å svare igjen, fordi man er så utrolig sårbar i slike situasjoner...

For noen år tilbake ble jeg behandlet omtrent like nedverdigende av en fysioterapaut, da ringte jeg legen umiddelbart etterpå, og blåste ut min frustrasjon. Han svarte bestemt at slik skal ikke helsepersonell oppføre seg!

Jeg ble så glad for de ordene...

Når jeg blir redd så stopper alle ord opp eller så blir jeg sinna. Og sinna vil jeg helst ikke bli fordi jeg sier mye mer enn jeg mener og da blir det i hvert fall ikke av noen ting.

Man bør være sånn passelig ydmyk men jeg synes det er vanskelig.

Først en kjempeklem og klapp på skuldra fordi du var drittøff og la deg inn i trommelen selv om du var redd! :-)

Som jeg sa, så merket jeg ikke stort da jeg tok 10 mg Vival heller - jeg som trodde jeg ville være rimelig utslått, siden jeg ikke pleier å bruke slike medisiner. Kanskje noen av oss har litt mer gjenstridige nerver enn andre? ;-p

Jeg håper de klarer å løse dette på en måte som du syns er ok!

Det var utrolig kjipt at det skulle gå sånn, men ikke glem at du var kjempeflink i dag da! :-)

Oi...det kan ikke ha vært spesielt hyggelig! De to gangene jeg har vært på MR nå har jeg møtt på så sympatiske mennesker, at det var nesten så jeg begynte å grine av bare det :)

MR er faktisk en av de tingene jeg synes er helt greit å ta. Men jeg kan godt skjønne at folk får klaustrofobi inne i trommmelen og særlig hvis de skal ha maske på samtidig.

Og der har alle vært hyggelige også. Kanskje fordi de er vant med at folk misliker undersøkelsen.

Caloni Makaroni

Først en kjempeklem og klapp på skuldra fordi du var drittøff og la deg inn i trommelen selv om du var redd! :-)

Som jeg sa, så merket jeg ikke stort da jeg tok 10 mg Vival heller - jeg som trodde jeg ville være rimelig utslått, siden jeg ikke pleier å bruke slike medisiner. Kanskje noen av oss har litt mer gjenstridige nerver enn andre? ;-p

Jeg håper de klarer å løse dette på en måte som du syns er ok!

Det var utrolig kjipt at det skulle gå sånn, men ikke glem at du var kjempeflink i dag da! :-)

De sa det på MR-senteret også, at de fleste ville vært ute av døra for lengst, men jeg lå fortsatt på benken og ville prøve en gang til. Men det hjalp ikke, gitt ;)

Nervene våre er nok litt mer gjenstridige enn andres, ja. Vet ikke riktig hva som bør gjøres med oss, jeg ;)

Caloni Makaroni

MR er faktisk en av de tingene jeg synes er helt greit å ta. Men jeg kan godt skjønne at folk får klaustrofobi inne i trommmelen og særlig hvis de skal ha maske på samtidig.

Og der har alle vært hyggelige også. Kanskje fordi de er vant med at folk misliker undersøkelsen.

Ja, det er vel ikke så sjelden at folk "freaker ut" der, nei. Jeg sliter jo med det "buret" over hodet, jeg. Selv når jeg ikke er i trommelen...

Gjest mandolina

Det kommer an på hva du mener med uhumskheter.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...