Gå til innhold

Lav sosial intelligens, eller hva er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt familiemedlem

En i min nærmeste familie har alltid oppført seg slik at andre blir lei eller såret. H*n føler seg ofte misforstått, men som jeg ser det er det ofte h*n som misforstår vanlige sosiale normer. H*n er svært nærtagen, men går ikke av veien for å fornærme andre. Slik h*n snakker høres det ut som om h*n ser ned på andre folk. Jeg er sliten og lei av at vi andre i familien må finne oss i alt dette. Noen ganger kan det være frisktende å utelukke h*n, fordi vi vil ha det fredelig og hyggelig. Får h*n greie på at h*n har blitt holdt utenfor blir h*n veldig lei seg. Hva får en voksen person til å tro at h*n kan oppføre seg akkurat som det passer en, uten at det får konsekvenser? Er det riktig at familie skal finne seg i alt?

Fortsetter under...

sammfunnskritiker

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1171991020' post='3539631]

Høres ut som en viss person som jeg jobber med. :/

Lav sosial intelligens, hva er dette, bør familien respektere eller stoppe en slik atferd?

Jeg mener helt bestemt at man langt på vei "bør respektere" ulikheter. Jeg syns det er greit å sette grenser for seg selv. "Når du oppfører deg slik og sånn, eller svarer meg slik, samarbeider på denne måten", greier ikke jeg å forholde meg til deg. Derfor er det nok best at vi to ikke holder kontakter/ er sammen i de og de settingene.

Men å oppfordre til kollketiv boikott, gjennom kontakter i familien syns jeg er HELT på trynet. Du får stå for dine valg og dine konfrontasjoner- så får resten av familien det evt gjelder, ta sin del.

Om familien spiller etter hans pipe, dvs. går på tærne for ham, lar være å sette ham på plass, samt trøster eller forsøker å bligjøre når han surmuler, bidrar dere kollektivt til problemet.

Ville det være mulig å si at når du oppfører deg slik eller slik, vær meget konkret og tydelig, orker vi rett og slett ikke ha noe med deg å gjøre?

Går det an å bli enige om et kollektivt reaksjonsmønster som følges til punkt og prikke til denne adferden?

Har dere vurdert å tjuvfilme når han er til stedet for så å gi han filmen i etterkant. Så får han seg kanskje noen aha-opplevelser.

Etter mitt syn er ikke sosialt samvær med familien en rettighet uten krav og plikter. Det må være lov å si at nå orker vi ikke mer av deg.

Om han så oppdager at han har blitt utestengt synes jeg det kan være greit å forklare ham hvorfor i stedet for å komme med bortforklaringer og unnvikende svar. "Du oppfører deg rett og slett slik at vi ikke orket å ta deg med denne gangen."

Hvilke innfallsvinkler man velger kommer selvsagt an på årsaker til den elendige oppføreselen og vedkommendes evne til å forstå og gjøre noe med det.

Ofte er det effektivt å behandle folk som de barnene de oppfører seg som.

mvh

Gjest oppgitt familiemedlem

Om familien spiller etter hans pipe, dvs. går på tærne for ham, lar være å sette ham på plass, samt trøster eller forsøker å bligjøre når han surmuler, bidrar dere kollektivt til problemet.

Ville det være mulig å si at når du oppfører deg slik eller slik, vær meget konkret og tydelig, orker vi rett og slett ikke ha noe med deg å gjøre?

Går det an å bli enige om et kollektivt reaksjonsmønster som følges til punkt og prikke til denne adferden?

Har dere vurdert å tjuvfilme når han er til stedet for så å gi han filmen i etterkant. Så får han seg kanskje noen aha-opplevelser.

Etter mitt syn er ikke sosialt samvær med familien en rettighet uten krav og plikter. Det må være lov å si at nå orker vi ikke mer av deg.

Om han så oppdager at han har blitt utestengt synes jeg det kan være greit å forklare ham hvorfor i stedet for å komme med bortforklaringer og unnvikende svar. "Du oppfører deg rett og slett slik at vi ikke orket å ta deg med denne gangen."

Hvilke innfallsvinkler man velger kommer selvsagt an på årsaker til den elendige oppføreselen og vedkommendes evne til å forstå og gjøre noe med det.

Ofte er det effektivt å behandle folk som de barnene de oppfører seg som.

mvh

I familien vår er holdningen slik at problemer man overser blir borte. Alle vi andre har måttet danse etter denne personens pipe. Selv er jeg faktisk litt redd, ettersom jeg vet at h*n har et problem med å takle sitt sinne. Jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd hvis jeg hadde gjort som du sa og tjuvfilmet! Noen ganger har vi sagt ifra om ting alle sammen. Men h*n er ikke intressert i å høre på oss. Det er vanskelig å si om han ikke klarer å forstå, eller om h*n driter i hvordan andre reagerer. Men jeg synes det er litt rart om h*n ikke bryr seg, for som jeg sa så viser h*n ofte at h*n er såret over at h*n blir utelukket. Vi kan forklare hvorfor, men det hjelper ikke. H*n vil bare fortsette og si det samme om og om igjen uten å høre på det vi har sagt. Nesten som om h*n føler at alle er imot h*n. Alle er fiender.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...