Gå til innhold

ja da blir det bare å snylte på staten

Anbefalte innlegg

Gjest jente_24_Ida

resten av livet. Feste for skattebetalernes penger :D

Ikke fikk jeg fullført allmennfag pga bipolar lidelse. Fikk medisin og ble frisk, men var da for gammel til å ha rett til å gjøre meg ferdig.

Greit nok så jeg bruker av arven etter min mor og betaler 20.000 kr for en komprimert barne-og ungdomsarbeiderutdanning på privatskole.

Tid for å søke lærlingeplass og jeg ringer inntakskontoret og spørr hvordan jeg skal gjøre det, og om det er noe spesielt jeg skal skrive i søknaden etc.

Får kun beskjed om at jeg slett ikke har rett til noe lærlingeplass, jeg har brukt opp de tre-årene jeg så det så.

La på røret og gråt.

Så nå får det være nok, jeg har prøvd for faen.

Da blir det uføretrygd for meg da :D

Feste og kose meg på statens regning.

Få gjøre ferdig vgs og komme ut i jobb har jeg jo ikke rett til siden jeg er for gammel. Hele 24 år.

GREIT!

Fortsetter under...

Gjest jente_24_Ida

Det er noe som heter attføring, betalt av det offentlige. Uføretrygd kan du glemme.

Ta kontakt med NAV og de hjelper deg videre.

jeg har fått beskjed om at jeg har rett på uføretrygd fordi jeg har fått rehabiliteringspenger i 6 år, samt at jeg har søkt attføring, men ikke fått svar enda, men slik jeg forstod det så ville jeg neppe få det innvilget fordi jeg er under 26 år.

Så nå gidder jeg ikke mer.

Ville fikse det selv jeg, av egen lomme, søke lærlingeplass men får bare en dør slengt i trynet uansett hvorjeg går!!

jeg har fått beskjed om at jeg har rett på uføretrygd fordi jeg har fått rehabiliteringspenger i 6 år, samt at jeg har søkt attføring, men ikke fått svar enda, men slik jeg forstod det så ville jeg neppe få det innvilget fordi jeg er under 26 år.

Ville fikse det selv jeg, av egen lomme, søke lærlingeplass men får bare en dør slengt i trynet uansett hvorjeg går!!

Hvis du er i stand til å jobbe bør du heller velge det, og ikke en livslang tilværelse på utsiden av arbeidslivet med dårlig råd.

Arbeidsgiverne skriker etter arbeidskraft så jobb kan du få nesten på dagen.

Gjest jente_24_Ida

Du får jo ikke uføretrygd. Er du frisk nok til å gå på skole/være lærling, er du også frisk nok til å jobbe. Om det så er i kassa på Rimi, på bensinstasjon osv.

jeg får ikke jobb uansett, har søkt på en del.

Ikke en gang McDonalds vil ha meg, de vil ha 18-åringene så de kan gi lavest mulig lønn.

Hvem vil ansette en med 80 dager fravær fra vgs, som btw ikke er fullført? Og som har null jobberfaring, den eneste erfaringen en praksisplass på noe mentale greier, der attesten også skriver om et enormt fravær?

Uføretrygd har jeg krav på, sier legen min, fordi jeg har gått på rehabiliteringspenger i 6 år. Skole har jeg gått på noen av årene, men med masse fravær i perioder, selv om det bare var et par timer undervisning i uka.

Så jeg har bevis på at jeg ikke fungerer til noe som helst.

At jeg er frisk nå hjelper meg ikke, jeg har ingen bevis på det!

Så du får bli så provosert du vil liksom, bipolar lidelse har ødelagt mitt liv - og jeg synes det er skam at jeg ikke skal ha rett til å få lærlingeplass som alle andre. Det ville jo faktisk løst alt,.

Men inntakskontoret ble like provosert over at jeg våget ringe og høre siden jeg hadde brukt opp de 3-årene jeg så.

Så nå gidder jeg faen ikke mer.

Folk får være takknemlige over at de ikke har greid å ødelegge livet sitt før de var 20. Men det greide jeg- Og jeg pleide være en av de beste i klassen. Før jeg ble syk i hodet

Annonse

Gjest jente_24_Ida

Hvis du er i stand til å jobbe bør du heller velge det, og ikke en livslang tilværelse på utsiden av arbeidslivet med dårlig råd.

Arbeidsgiverne skriker etter arbeidskraft så jobb kan du få nesten på dagen.

vis meg den jobben?????

jeg får INGEN jobb.

har søkt skjønner du :)

så nå får det være det samme

jeg syns jeg enkelt og greit burde fått lærlingeplass jeg. Men det er kun 17-åringer med et perfekt liv som aldri har vært dødssyk som har krav på det.

hidi, the scorpion

jeg får ikke jobb uansett, har søkt på en del.

Ikke en gang McDonalds vil ha meg, de vil ha 18-åringene så de kan gi lavest mulig lønn.

Hvem vil ansette en med 80 dager fravær fra vgs, som btw ikke er fullført? Og som har null jobberfaring, den eneste erfaringen en praksisplass på noe mentale greier, der attesten også skriver om et enormt fravær?

Uføretrygd har jeg krav på, sier legen min, fordi jeg har gått på rehabiliteringspenger i 6 år. Skole har jeg gått på noen av årene, men med masse fravær i perioder, selv om det bare var et par timer undervisning i uka.

Så jeg har bevis på at jeg ikke fungerer til noe som helst.

At jeg er frisk nå hjelper meg ikke, jeg har ingen bevis på det!

Så du får bli så provosert du vil liksom, bipolar lidelse har ødelagt mitt liv - og jeg synes det er skam at jeg ikke skal ha rett til å få lærlingeplass som alle andre. Det ville jo faktisk løst alt,.

Men inntakskontoret ble like provosert over at jeg våget ringe og høre siden jeg hadde brukt opp de 3-årene jeg så.

Så nå gidder jeg faen ikke mer.

Folk får være takknemlige over at de ikke har greid å ødelegge livet sitt før de var 20. Men det greide jeg- Og jeg pleide være en av de beste i klassen. Før jeg ble syk i hodet

Men kjære deg, hvordan har _du_ klart å ødelegge livet ditt?

En bipolar lidelse går vel inn under sykdom, og ikke noe du selv er ansvarlig for, eller hva?

Hei

Det heter så fint at 'alt skal være prøvd' før du får uføretrygd. Kan nesten garantere at du ikke vil få det enda pga din unge alder.

At du har vært på rehabilitering i 6 år betyr ikke at du da får uføretrygd, Staten er nå svært restriktive med å gi uføretrygd til folk under 30 år.

Kan bare si at du får fortsette å kjempe for å komme ut i arbeidslivet og ikke gi opp:-)

Gjest jente_24_Ida

Hei

Det heter så fint at 'alt skal være prøvd' før du får uføretrygd. Kan nesten garantere at du ikke vil få det enda pga din unge alder.

At du har vært på rehabilitering i 6 år betyr ikke at du da får uføretrygd, Staten er nå svært restriktive med å gi uføretrygd til folk under 30 år.

Kan bare si at du får fortsette å kjempe for å komme ut i arbeidslivet og ikke gi opp:-)

har et par venninner som har fått uføretrygd i 20-årene faktisk :S

og det uten å ha prøvd attføring

Annonse

Gjest rullestolbruker

har et par venninner som har fått uføretrygd i 20-årene faktisk :S

og det uten å ha prøvd attføring

Å få uføretrygd i ung alder er ikke noe hyggelig.

Jeg var selv 30, da jeg ble satt utenfor arbeidslivet, og har savnet det å ha en meningsfylt jobb å gå til i disse 25 årene med sykdom og dårlig helse.

Hilsen

Gjest lykke til

ringer dit nå...

Du må ikke gi opp! Du er ung og kan bidra mye med utdanning og senere arbeid. Undersøk om du kan ta voksenutdanning som for eksempel noe innen helse (hjelpepleier og omsorgspleier har fått nytt navn). Jobb ved siden av skolen dersom du må det for å klare deg økonomisk. Det gjør jeg! Søk en helgestilling på et sykehjem og ta ekstravakter når det passer med timeplan og helse. Om du får en fot innenfor kan du gjennom jobbing få kompetanse og de arbeidstimer som trengs for å få fagbrev etter hvert. Du kan også se hos NKI/NKS og folkets brevskole om du finner utdanning der, dersom det ikke går med voksenopplæring. Skriv en søknad på en liten jobb i dag! Om de ikke søker etter folk kan du alikevel gi søknad.

Gjest jente_24_Ida

Du må ikke gi opp! Du er ung og kan bidra mye med utdanning og senere arbeid. Undersøk om du kan ta voksenutdanning som for eksempel noe innen helse (hjelpepleier og omsorgspleier har fått nytt navn). Jobb ved siden av skolen dersom du må det for å klare deg økonomisk. Det gjør jeg! Søk en helgestilling på et sykehjem og ta ekstravakter når det passer med timeplan og helse. Om du får en fot innenfor kan du gjennom jobbing få kompetanse og de arbeidstimer som trengs for å få fagbrev etter hvert. Du kan også se hos NKI/NKS og folkets brevskole om du finner utdanning der, dersom det ikke går med voksenopplæring. Skriv en søknad på en liten jobb i dag! Om de ikke søker etter folk kan du alikevel gi søknad.

har hatt praksis på sykehjem, klarte bare 5 vakter, var helt jævlig...akkurat det yrket passer nok ikke for meg...

vil bli barne-og ungdomsarbeider jeg :o)

ps. hvem tar inn en med min CV? ingen referanser, bare masse fravær og tomme hull. håpløst.

Gjest lykke til

har hatt praksis på sykehjem, klarte bare 5 vakter, var helt jævlig...akkurat det yrket passer nok ikke for meg...

vil bli barne-og ungdomsarbeider jeg :o)

ps. hvem tar inn en med min CV? ingen referanser, bare masse fravær og tomme hull. håpløst.

Du får prøve å tenke mer positivt.

Da anbefaler jeg deg å være ringevikar i barnehage. Du kan møte opp personlig, og så ber de kanskje om søknad. Lever den CV'en du har......

Og all arbeidserfaring er nyttig arbeidserfaring.

Gjest jente_24_Ida

Det er ikke noe å trakte etter uføretrygd.

nei jeg prøver trakte etter lærlingeplass jeg men nå gir jeg faen når jeg bare får dørene smelt i trynet

har overlevd å ikke hatt jobb hele mitt liv så klarer vel 60 år til

nei jeg prøver trakte etter lærlingeplass jeg men nå gir jeg faen når jeg bare får dørene smelt i trynet

har overlevd å ikke hatt jobb hele mitt liv så klarer vel 60 år til

Men har du lyst å være blakk resten av livet og aldri ha råd til det du har lyst til?

Aetat har plikt til å hjelpe deg å finne arbeidspraksis selv om du kanskje ikke akkurat får den plassen du ønsker i første omgang. Jeg håper du treffer et entusiastisk menneske der og ikke en utslitt gubbe som er lei av jobben sin :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...