Gå til innhold

utgis legemidler uten veiledning?

Anbefalte innlegg

Gjest en som undrer på dette

Jeg ser ofte spørsmål her inne om folk som lurer på hvordan de skal bruke medisinene, opptrapping, nedtrapping, doser, bytte preparat osv. Blir det gikk ut resepter på legemidler uten veiledning, eller er det det at folk vil ha en second opinion?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/267712-utgis-legemidler-uten-veiledning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette står det vel svært sjelden mye om i pakningsvedlegget, kanskje fordi folk ikke skal gjøre slikt selv, men konsultere lege. Men min erfaring er at allmennlegene har svært dårlige kunnskaper om slikt. Mye står i legenes felleskatalog (som ligger åpent på nett). Henvisning til psykiater ville kanskje vært lurt når legen ikke vet, men slikt tar ofte lang tid. Ved å spørre her kan man få en viss peiling i alle fall.

Gjest en som undrer på dette

Dette står det vel svært sjelden mye om i pakningsvedlegget, kanskje fordi folk ikke skal gjøre slikt selv, men konsultere lege. Men min erfaring er at allmennlegene har svært dårlige kunnskaper om slikt. Mye står i legenes felleskatalog (som ligger åpent på nett). Henvisning til psykiater ville kanskje vært lurt når legen ikke vet, men slikt tar ofte lang tid. Ved å spørre her kan man få en viss peiling i alle fall.

Jeg er klar over at det ikke står på pakningsvedlegg, men jeg trodde virkelig at legen skrev ut en brukerveiledning. Du har nok rett i at de ikke har nok kompetanse på dette, men da bør de vel som du sier, konsultere psykiater. Det er for dårlig at dette skal være opp til brukeren å finne ut av.

hei.

Jeg fikk muntlig beskjed av legen om hvordan jeg skulle bruke medisinen men når man virkelig blir REDD hjelper det å spørre andre her inne om deres erfaring,det har gitt meg mer ro mange ganger.

Er henvist både til psykiatriker og psykolog jeg,ventetid hos psykiatriker og psykologen jeg skal ha er sykemeldt så man må jo bare vente.

Jeg er klar over at det ikke står på pakningsvedlegg, men jeg trodde virkelig at legen skrev ut en brukerveiledning. Du har nok rett i at de ikke har nok kompetanse på dette, men da bør de vel som du sier, konsultere psykiater. Det er for dårlig at dette skal være opp til brukeren å finne ut av.

Nå snakker vi altså kun om de som stiller spm om medisiner.

Noen mulige grunner til å skrive slike innlegg: enten at saken er for "liten" til å bestille time hos fastlege, eller at det haster, eller at man vil ha noe håndfast å komme med når man snakker med legen (av typen; jeg tror jeg vil øke, jeg tror denne medisinen kunne passet meg etc).Noen vil ha erfaringer fra andre som bruker samme medisin. Og noen lurer på om legen tar feil, og vil ha second opinion.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...