Gå til innhold

bryst/limfekreft igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest værsåsnill

hei,

sviggerina mi hadde bryst kreft i 96/97 og da hadde hun kun en liten klump som ble fjernet fra brystet, mens lymfeknutter ble ikke "smittet". Hun fikk også strålbehnadling og cellegift men fullførte ikke alt sammen fordi hun ble så dårlig at de måtte stoppe alt.

Nå i mars/april ble det igjen oppdaget et lite klump i brystet(men nå på andre siden) og i armhullen.Hun ble operert igjen og det viste seg nå at det som var i brystet er ikke kreft(altså benign), mens KUN ETT av fire lymfeknuttene som de har tatt er malign. Legen tror at det kan vurderes som metastase av "adenokreft" (eller noe sånt..beklager men jeg husker ikke riktig diagnose, det var omtrent som: "Adenocarcinuma metastasoum lymphanom".

Kan dere forklare det litt mer for meg fordi jeg og mannen min er veldig,veldig bekymret!!!Er det mulig at det er snakk om metastasen selv om hun gikk hele tiden regelmessig til kontrol(blodprøve som ofte tas når det gjelder kreftceller er også 22) og er det fremdeles mulighet til å bekjempe dette? Vær så snill og svar meg...hun er bare 33 år gammel!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26774-brystlimfekreft-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Adenocarcinom er kreft som kommer fra kjertelvev. nesten all brystkreft er adenocarcinom fordi det kommer fra melkekjertlene, men det finnes adenocarcinom i mange andre kroppsorgan også.

Det du beskriver er en metastase - spredning - til en lymfeknute. Spørsmålet er om det er kommet en ny kreftsvulst i det andre brystet (som ikke ble funnet i den prøven som ble tatt) eller om det må ses på som fjernspredning fra det andre brystet. Behandlingen og utsiktene vil være forskjellig. Det er fortsatt mye som kan gjøre behandlingsmessig hos din svigerinne. Jeg forstår at dere er bekymret, men jeg kan dessverre ikke gi noe sikkert svar om hvor farlig dette er for henne og hvor stor sjanse hun har for å bli helbredet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26774-brystlimfekreft-igjen/#findComment-109928
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...