Gjest Windsong Skrevet 8. mai 2001 Del Skrevet 8. mai 2001 Ble bare så fristet til å si hva jeg mener om betegnelsen "sukkersyke," som jeg også ser at leger bruker en del. Jeg synes det er en veldig misvisende betegnelse, da diabetes er det samme som total el. delvis insulinmangel. Det er ikke en sykdom som gjør en allergisk mot sukker! I dag forstår man mye bedre mekanismen bak hvordan insulinet regulerer blodsukkeret. Derfor er det insulin som er det sentrale med diabetes, ikke at man blir "syk av sukker." Jeg går derfor sterkt inn for å kalle det diabetes, selv om også det egentlig er misvisende. Diabetes mellitus betyr noe sånt som "noe søtt som renner igjennom." Dermed er det bare en beskrivelse på tilstanden som følger av insulinmangel. Så fremt man regulerer blodsukkeret tilfredsstillende med insulin og et fornuftig kosthold (hvor det er lov å ta seg friheter), kan man se seg selv som frisk i dagliglivet. Man blir ikke syk av sukker! Det er ikke meningen å "arrestere" dere som sier sukkersyke, men jeg måtte bare si hva jeg selv mener. Håper spesielt legene får noe å tenke på. Kjenner mange dia. feller som mener just the same. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26811-diabetes-ikke-sukkersyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 9. mai 2001 Del Skrevet 9. mai 2001 Tjaaa Det finnes jo faktisk to sykdommer som heter diabetes: Diabetes mellitus - "sukkersyke" Diabetes insipidus - en sykdom som skyldes mangel på antidiuretisk hormon fra hypofysen, noe som igjen fører til at nyrene skiller ut alt for mye vann. Diabetes-ordet går altså egentlig på sykelig stor vannlating. Sukker står jo sentralt i symptomutviklingen i diabetes mellitus. Blodsukkeret stiger, det kommer sukker i urinen som fører til denne økte vannlatingen. Ved diabetes mellitus type I er det insulinmangel som er årsaken, men ved diabetes type II kan insulinproduksjonen være høy nok, men kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg insulinet skikkelig på grunn av insulinresistens. Det er altså ikke sukkeret som forårsaker diabetes mellitus, det er riktig nok, men sykdommen kan jo med god grunn kalles sukkersyke likevel, fordi sukkeret er en så viktig del av symptomene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26811-diabetes-ikke-sukkersyke/#findComment-109926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.