nelia Skrevet 8. mai 2001 Del Skrevet 8. mai 2001 Jeg har tidligere i år blitt fortalt at jeg har "begynnende Bekterevs" (hadde god beveglighet) og lurte på hva som ligger i det. Det som ellers plager meg er brystsmerter i venstre side (innerste del av venstre side) ved pusting (helst gjesping o.l.) Er litt bekymret og lurte på om det kanskje var en sammenheng? Og hvor lenge skal man ta antiinflammatoriske preparater? Det ser ut til å hjelpe, så slutter jeg , og dermed kommer plagene tilbake (rygg spesielt) Brystsmertene begynte i slutten av april. Og tilslutt, er jogging bra? Håper på svar, men antar jeg tar en tur til legen i begynnelsen av neste uke dersom dette varer ved. Mvh, - nelia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26815-bekterev-og-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 8. mai 2001 Del Skrevet 8. mai 2001 Jeg har ikke denne diagnosen selv, men har en del av symptomene og har genet. Røntgenbildene viste ingenting... Men jeg har lest litt om sykdommen, og det er det første du også må gjøre: Skaff deg mest mulig informasjon og oppsøk revmatismegruppa i kommunen din, de har veiledere som selv har sykdommen og kan gi mange råd i forhold til trening og plager. Men: Jogging er IKKE bra, vet jeg. Svømming eller vanngymnastikk er vel det beste, da får du ikke tunge belastninger, men det gir både kondisjon og styrketrening. En annen ting jeg vil anbefale er å søke på Norsk Revmatikerforbund, der kan du bestille en god treningsvideo og et informasjonshefte om sykdommen. Trening og atter trening er den beste medisin, men start forsiktig. Mange strekkøvelser er også gode. Ettersom du har fått diagnosen har du rett på gratis fysioterapitimer. Hvor gammel er du foresten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26815-bekterev-og-brystsmerter/#findComment-109843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 9. mai 2001 Del Skrevet 9. mai 2001 Smerter i brystkassen er et svært vanlig symptom ved Bekterevs. De sitter i brusken som forbinder ribbeina med brystbeinet, og i der små leddene som forbinder ribbeina med ryggraden. Disse symptomene styrker absolutt det at Bekterevdiagnosen er riktig. Det er nok dessverre en riktig observasjon at betennelsesdempende medisiner bare virker mens man tar dem, og at plagene så har en tendens til å komme tilbake. Sykdommen kan også gå i svingninger. medikamentene kan ha bivirkninger (særlig de eldre preparatene). De fleste kan bruke disse medikamentene i dårlige perioder og holde opp i gode perioder. Dette bør du sikutere nærmere med legen din. Fysisk trening er noe av det viktigste man kan gjøre for å holde er bekterev i sjakk. Ved Bekterev har man økt fare for senebetennelser. Jogging på hard asfalt kan være hardt for senene i beina. Du bør ellers kunne få nærmere råd om trening hos fysioterapeut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26815-bekterev-og-brystsmerter/#findComment-109917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nelia Skrevet 9. mai 2001 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2001 Jeg har ikke denne diagnosen selv, men har en del av symptomene og har genet. Røntgenbildene viste ingenting... Men jeg har lest litt om sykdommen, og det er det første du også må gjøre: Skaff deg mest mulig informasjon og oppsøk revmatismegruppa i kommunen din, de har veiledere som selv har sykdommen og kan gi mange råd i forhold til trening og plager. Men: Jogging er IKKE bra, vet jeg. Svømming eller vanngymnastikk er vel det beste, da får du ikke tunge belastninger, men det gir både kondisjon og styrketrening. En annen ting jeg vil anbefale er å søke på Norsk Revmatikerforbund, der kan du bestille en god treningsvideo og et informasjonshefte om sykdommen. Trening og atter trening er den beste medisin, men start forsiktig. Mange strekkøvelser er også gode. Ettersom du har fått diagnosen har du rett på gratis fysioterapitimer. Hvor gammel er du foresten? jeg er 27, fikk første symptomer da jeg var 26. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26815-bekterev-og-brystsmerter/#findComment-109947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.