Gå til innhold

Redd - Behandler i etisk dilemma

Anbefalte innlegg

Nå håper jeg noen kan hjelpe meg litt.

Jeg har fått skikkelig kalde føtter nå!

Jeg har fortalt noe svært sensitivt til en behandler, noe jeg er livredd at skal komme ut.

Vedkommende sa i dag at hun følte seg i et etisk dilemma, og følte hun måtte ta affære pga det jeg hadde fortalt henne om.

Det jeg har fortalt om, har jeg gjort i den tro at det ikke ville komme videre uten at jeg selv ønsket det.

Jeg er usikker på hva behandleren mener med at hun er kommet i et slikt dilemma. Jeg er skikkelig redd for at hun kommer til å foreta seg noe som vil få forferdelige konsekvenser for meg.

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig paranoid av dette, og får de værste tanker om hvilke følger dette vil få.

Kan en behandler virkelig ta skjeen i egen hånd hvis de føler seg i et "etisk dilemma"? Jeg har hørt om nødrett, men da er det jo snakk om "fare for liv og helse".

Kan en behandler definere det som "fare for helse" at jeg er i en destruktiv behandlingsrelasjon på annet hold, eller at at jeg ikke får adekvat behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268269-redd-behandler-i-etisk-dilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Multippel

Hvis du er i en dårlig behandlingsrelasjon.

Kan du ikke bryte behandlingen?

Hvis din behandler føler at hun er i et etisk delemma, etter å ha blitt innviet i noe som må være ganske alvorlig. Kan ikke hun hjelpe deg til annen mer kvalifisert behandling? Kan du ikke snakke med henne om hva du føler og hva du er redd for? Kanskje hun kan hjelpe til med konstruktiv løsning?

Jeg kan ikke juss. For det er vel det dette er....når kan man bryte taushetsplikten.

Skjønner at du har kalde føtter og blir redd av dette.

Men hvis du er utsatt for grenseløs og dårlig behandling, så kan det jo også være viktig at det blir satt en stopper for også av hensyn til andre?

Dette høres ikke greit ut! Høres ut som du hadde trengt litt ekstra støtte nå.

Sender deg en klem

Hvis du er i en dårlig behandlingsrelasjon.

Kan du ikke bryte behandlingen?

Hvis din behandler føler at hun er i et etisk delemma, etter å ha blitt innviet i noe som må være ganske alvorlig. Kan ikke hun hjelpe deg til annen mer kvalifisert behandling? Kan du ikke snakke med henne om hva du føler og hva du er redd for? Kanskje hun kan hjelpe til med konstruktiv løsning?

Jeg kan ikke juss. For det er vel det dette er....når kan man bryte taushetsplikten.

Skjønner at du har kalde føtter og blir redd av dette.

Men hvis du er utsatt for grenseløs og dårlig behandling, så kan det jo også være viktig at det blir satt en stopper for også av hensyn til andre?

Dette høres ikke greit ut! Høres ut som du hadde trengt litt ekstra støtte nå.

Sender deg en klem

Hei Multippel.

Takk for svaret ditt.

Du kommer med gode tanker. Jo, det er viktig at andre ikke utsettes for det samme.

Dette er ingen hyggelig situasjon akkurat, så jeg er glad for den støtten jeg får.

Gjest Multippel

Hei Multippel.

Takk for svaret ditt.

Du kommer med gode tanker. Jo, det er viktig at andre ikke utsettes for det samme.

Dette er ingen hyggelig situasjon akkurat, så jeg er glad for den støtten jeg får.

Hei

Det blir jo litt difust det hele.

Skjønner at du ikke vil si hva du er utsatt for. Men at det er alvorlig.

Husk at du ikke har ansvar ett sted for dette selv. Det MÅ alltid være terapeuters ansvar hva som foregår i behandling.

Du gjør ikke galt i, tvertimot i å snakke åpent om dette.

Du har jo ikke taushetsplikt:-)

Sender deg en støttende tanke!

Jeg kan selv være ganske konfliktredd.

Så jeg føler med deg!

Hei

Det blir jo litt difust det hele.

Skjønner at du ikke vil si hva du er utsatt for. Men at det er alvorlig.

Husk at du ikke har ansvar ett sted for dette selv. Det MÅ alltid være terapeuters ansvar hva som foregår i behandling.

Du gjør ikke galt i, tvertimot i å snakke åpent om dette.

Du har jo ikke taushetsplikt:-)

Sender deg en støttende tanke!

Jeg kan selv være ganske konfliktredd.

Så jeg føler med deg!

Hei, og takk igjen.

Ja, jeg vet at det er litt diffust. Det handler kanskje litt om at jeg er halv-paranoid pga dette.

Jeg vil ikke si så mye om hva dette dreier seg om. Det var jo også et prinipielt spørsmål.

Ja, jeg er enig i at det er behandlers ansvar. Men når man sitter i "deep shit" så tenker man ikke så mye på ansvar.

Jeg er i alle fall lettet over at taushetsplikten er så sterk som det NHD uttrykker.

Gjest Multippel

Hei, og takk igjen.

Ja, jeg vet at det er litt diffust. Det handler kanskje litt om at jeg er halv-paranoid pga dette.

Jeg vil ikke si så mye om hva dette dreier seg om. Det var jo også et prinipielt spørsmål.

Ja, jeg er enig i at det er behandlers ansvar. Men når man sitter i "deep shit" så tenker man ikke så mye på ansvar.

Jeg er i alle fall lettet over at taushetsplikten er så sterk som det NHD uttrykker.

hmmm

Jeg håper du kommer deg ut av det.

Jeg håper du ikke er direkte truet eller noe...

Kanskje kan denne psykologen din hjelpe deg?

En klem og ett lite trykk i hånden fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...