pille2 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg er en jente på 31 år som har slitt med angst i mange år. Jeg har innimellom hatt noen veldig gode perioder, men føler at angsten dukker opp i ny form hele veien. Jeg ble kvitt dødsangsten min f.eks..jeg fikk så angst for å kjøre bil. Jeg ble kvitt den angsten, så fikk jeg angst for å ta buss, så ble jeg kvitt den-og nå tør jeg ikke reise noen steder. Den angsten jeg strever med nå-er angsten for å bli gal. Derfor holder jeg meg maks en mil i radius rundt byen jeg bor i. Dette er ekstremt vanskelig for min del, da jeg har min nærmeste familie på andre siden av landet. Jeg har unngått å reise på besøk dit det siste halvannet året. Noe som sårer de, og som gjør at jeg får dårlig samvittighet på toppen av det hele. Nå har de begynt å mase om at vi må komme til sommeren, og jeg har allerede begynt å kjenne sommerfuglene. Det er ikke uvanlig at jeg mister 10 kilo i denne perioden pga at jeg gruer meg sånn..og til sist ender det med at jeg trekker meg likevel. Jeg har prøvd kognitiv terapi, og tro meg-jeg skulle mest av alt i verden turt å reise. Fly er utelukket fordi at da er jeg 100% sikker på at jeg mister kontrollen, og i tillegg kan man ikke gå av. Tog er noe av det samme, og det er også båt. Da sitter man igjen med bilen som det eneste alternativet, og for meg innebærer det 24 timer med konstant angst for å bli gal...hyperventilering og alt annet. Har du vært borti lignende tilfeller før, hvor pasienten har blitt bra eller har du noen gode råd? Jeg føler at jeg er en stor egoist inni meg, fordi andre ikke forstår lidelsen min. Jeg har grått uendelig mange tårer pga dette. Håper på svar. - pille2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268299-kj%C3%A6re-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Du har agorafobi. Behandlingen for dette er kognitiv terapi med eksponering. Du er nok nødt til å ta en ny runde med behandling. Om det du er redd for er noe som opptrer sjelden, feks et par flyturer per år, er det ufarlig å medisinere seg med en skikkelig dose Valium feks 10 mg en time før turen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268299-kj%C3%A6re-nhd/#findComment-2168495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pille2 Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 Du har agorafobi. Behandlingen for dette er kognitiv terapi med eksponering. Du er nok nødt til å ta en ny runde med behandling. Om det du er redd for er noe som opptrer sjelden, feks et par flyturer per år, er det ufarlig å medisinere seg med en skikkelig dose Valium feks 10 mg en time før turen. Takk for svar. Nå har jeg midlertid prøvd å reise på en hyttetur og tok da 20 mg vival, og det endte med at vi måtte snu..angsten "tok meg igjen". Jeg går til behandling nå, har gjort det en stund, både enesamtaler og gruppe, men det hele står på "stedet hvil". Men jeg får bare jobbe videre tror jeg...kan jo ikke leve som jeg gjør nå..er jo nødt å treffe familien av og til. Kunne det være en mulighet å få noe som var enda kraftigere enn vival, stesolid og valium i de tilfellene det var snakk om? Fins det? Jeg er en person som er veldig nøye med å ikke ta for mye av medisinene uansett, så det at jeg skulle misbruke noe er helt uaktuelt...har i tillegg ansvar for et barn, så derfor er jeg enda mer nøye på å ikke ta for mye, eller når det ikke trengs. Går på 30 mg Cipralex daglig, og det har nok hjulpet på å ta "toppene". Takker så mye på forhånd for svar igjen om du har tid. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268299-kj%C3%A6re-nhd/#findComment-2169052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.