Gjest selje Skrevet 9. mai 2001 Del Skrevet 9. mai 2001 Fikk virus (antakelig)for tre og en halv uke siden, ettersom den tok til med bronkitt og jeg sto på reisefot (jobbreise i by)- ga legen meg en toukers Klacidkur. Hosten forsvant, men i to uker nå har jeg gått med hovne og vonde kjertler i halsen. Det kan jo ikke være streptokokker etter så lang antibiotikakur - men spørsmålet er egentlig:Hvor lenge kan man gå slik å hangle med en virus? Jeg har ikke hatt feber, men kjenner meg halvlvalm og dårlig. Teoretisk sett - hvor lenge kan kjertlene holde seg forstørretog ømme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26857-halsesyke-i-evigheter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 Kjære selje, Kjertlene inneholder celler som medvirker til utvikling av immunreaksjon og andre forsvarsmekanismer i organismen. Når de blir stimulert av en infeksjon produseres det nye celler og cellene blir aktivert. Eventuelle nedbrytningsprodukter fra lokale infeksjoner samles også opp der i første omgang. Reaksjon med hevelse og ømhet kommer følgelig etter at infeksjonen er kommet igang, og forsvinner også etter at infeksjonen er overstått. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lenge etter det er normalt å ha hovne og ømme kjertler, men det er mer uker enn dager. Etter f. eks. kyssesyke (mononukleose) kan man ha hovne kjertler i mange uker, evt. mndr uten at det er noe galt med det. Klacid er et preparat som inneholder en slektning av erytromycin, som er klart effektivt mot streptokokker. Og mot fleratllet av bakterier som kan være medvirkende i infeksjoner i luftveiene. Man kan også få luftveissymptomer av virusinfeksjoner og da har antibiotikabehandling har svært lite å gjøre fra eller til. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26857-halsesyke-i-evigheter/#findComment-111064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.