Jesse26 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 jeg lurer veldig på hva jeg skal gjøre med valg av medisiner. jeg hadde en manisk episode (min første) i fjor vår og ble i den anledning innlagt. hadde vrangforestillinger så den var vel ganske alvorlig. ble satt på zyprexa og har brukt det siden. bruker nå 5mg (trappet ned til det etter eget ønske) og har gjort det i noen mnd. det fungerer bra og har full antimanisk effekt for meg, men tror jeg kanskje har gått opp endel i vekt pga medisinen. jeg diskuterte nylig med. med psykiateren min og vi ble enige om å prøve orfiril 900mg samtidig med en sep. av zyprexa pga vektøkningen. nå er jeg i tvil etter å ha lest bivirkninger og at det med den også kan være mulighet for vektøkning og hårtap. en annen grunn for å slutte med zyprexa er at jeg er redd for risiko for diabetes, leste i en artikkel at det ikke var anbefalt av ledende psykiatere i usa i langtidsbehandlingen og tenker også på risiko for tardive dys. jeg bruker i tillegg cipralex 10mg etter angstproblemer i løpet av en toårs periode. det er jo ikke ideelt for meg, men er veldig redd for å slutte med dem da det har gitt meg en uholdbar angst tidligere. manien kom forresten etter jeg bråstoppet med cipralex, men det kan vel bare være en tilfeldighet?! skal jeg bare holde meg til zyprexa og fortsette med 5 mg av det og håpe at vektøkningen skyldes mer at jeg har vært ganske inaktiv de siste månedene eller at jeg ikke går mer opp nå? psykiateren nevnte også litium, og har skjønt det er ganske standard behandling ved bp1, men jeg har en motvilje mot det av en eller annen grunn og synes det er skummelt å prøve den hvis jeg ikke trenger. jeg sliter noe med å være nedstemt også, men vet ikke om jeg bare skal la det ligge og være fornøyd med at jeg er så stabil som jeg er nå. psykiateren nevnte å bytte til et ad som ikke er ssri etterhvert og nevnte remeron(tror jeg det var), men hva er det beste og burde jeg det når angsten/dep stort sett holdes i sjakk med cip. og jeg i tilegg er "beskyttet" mot mani av zyprexa? ville det vært forsvalig av meg å trappe ned til 2.5 zyprexa som vedlikeholdsdose eller er det for risikabelt for meg? synes det er veldig vanskelig å ta stilling til om jeg skal prøve noe nytt nå eller ikke. veldig takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268580-medisiner-for-bipolar1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Mitt forslag i tidsrekkefølge: 1. Fortsett med Zyprexa 5 mg samtidig som du øker aktiviteten. Se om du kan stabilisere eller redusere vekten. Vektøkningen er forøvrig uavhengig av dose. 2a. Hvis 1 ikke fungerer, vil jeg anbefale overgang til litium heller enn til Orfiril. 2b. Alternativt kan du skifte fra Zyprexa til Seroquel eller Risperdal som har mindre vektbivirkninger. Doseforholdet Zyprexa:Seroquel er 1:40 dvs du kan prøve 200 mg. Jeg vil sterkt fraråde å bytte ut Cipralex med Remeron på denne indikasjon. Dessuten har også Remeron tendens til å gi vektøkning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268580-medisiner-for-bipolar1/#findComment-2171042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse26 Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Mitt forslag i tidsrekkefølge: 1. Fortsett med Zyprexa 5 mg samtidig som du øker aktiviteten. Se om du kan stabilisere eller redusere vekten. Vektøkningen er forøvrig uavhengig av dose. 2a. Hvis 1 ikke fungerer, vil jeg anbefale overgang til litium heller enn til Orfiril. 2b. Alternativt kan du skifte fra Zyprexa til Seroquel eller Risperdal som har mindre vektbivirkninger. Doseforholdet Zyprexa:Seroquel er 1:40 dvs du kan prøve 200 mg. Jeg vil sterkt fraråde å bytte ut Cipralex med Remeron på denne indikasjon. Dessuten har også Remeron tendens til å gi vektøkning. Tusen takk for råd. Kommer nok veldig snart til å rådføre meg igjen. Igjen, takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/268580-medisiner-for-bipolar1/#findComment-2179056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.