Gå til innhold

hvorfor sliter så mange overgrepsofferm med skyld og skam

Anbefalte innlegg

Altså gjør folk som opplever blind vold det også. At de tenker de fortjente å bli slått eller noe sånt.

det er jo helt ulogisk at en selv føler skyld for å å ha opplevd en forbrytelse

forstår det ikke helt.

Har det med at seksualitet er skambelagt og sånt for mange.

Fortsetter under...

Hvis man blir slått ned på gata, tror jeg de fleste føler sinne i ettertid. Blir man voldtatt føler man skyld, fordi det er en krenkelse på det verste!

jeg føler begge deler i forhold til sinne og skyld.

Altså jeg vet sånn rasjonelt det ikke var min skyld og sånt. Likevel så skammer jeg meg og føler skyld.

hidi, the scorpion

jeg føler begge deler i forhold til sinne og skyld.

Altså jeg vet sånn rasjonelt det ikke var min skyld og sånt. Likevel så skammer jeg meg og føler skyld.

Tror voldtekt og tortur er de ultimate ydmykelser...

Gjest sjøstjerna

går så inn på meg det som skjer i oslo nå.Er så tåpelig. Jeg burde bare ta meg sammen og slutte å tulle .

Vet det.

Klart at overgrepsofre er OFRE. De skulle ikke følt på skam- for det ER ikke deres skyld.

Men allikevel sliter flere med skam og skyldfølesle.

Jeg skjønner det heller ikke!

Jeg ble sjenket full og sex-brukt mot min vilje en gang i min ungdom. Tok meg ca 15 år å innse at dette ikke var min skyld. Og ennå vil jeg ikke fortelle om dette til noen i real life.

Annonse

hidi, the scorpion

går så inn på meg det som skjer i oslo nå.Er så tåpelig. Jeg burde bare ta meg sammen og slutte å tulle .

Klart det går innpå deg, hvis du har vært utsatt for det samme! Det er grusomt nok for oss som aldri har opplevd et slikt helvete òg!

Det rammer tilfeldig, så ingen er tryggere enn andre.

Vær sterk du, Deanna, du har enda mindre grunn til å senke hodet enn mange andre!

Vet det.

Klart at overgrepsofre er OFRE. De skulle ikke følt på skam- for det ER ikke deres skyld.

Men allikevel sliter flere med skam og skyldfølesle.

Jeg skjønner det heller ikke!

Jeg ble sjenket full og sex-brukt mot min vilje en gang i min ungdom. Tok meg ca 15 år å innse at dette ikke var min skyld. Og ennå vil jeg ikke fortelle om dette til noen i real life.

ja sånn er jeg og. Eller siden jeg anmeldte måtte jeg jo fortelle det. Men likevel føler jeg skam og skyld selv om de sier jeg ikke bør føle sånn.Og er flau for hendelsen som om jeg har gjort noe galt .Burde ikke føle sånn og det er ikke riktig . Men det gjør jeg da likevel.

Gjest sjøstjerna

ja sånn er jeg og. Eller siden jeg anmeldte måtte jeg jo fortelle det. Men likevel føler jeg skam og skyld selv om de sier jeg ikke bør føle sånn.Og er flau for hendelsen som om jeg har gjort noe galt .Burde ikke føle sånn og det er ikke riktig . Men det gjør jeg da likevel.

Vet det.

Men du er nå _bevisst_ på det.

Og da er du på vei til det bedre. For du vet innerst inne at du ikke trenger føle at det var din skyld.

Gjest XOXOXOxoxooxooxo

Tror det henger sammen med at man benytter en overlevelsesstrategi. Tenk deg f.eks. om du opplever overgrep som lita i ditt eget hjem. Mye "bedre" da å ta skylden på seg selv enn å tenke at overgriperen er ekstremt farlig. Ellers ville en jo ikke klart å holde ut innenfor de livsbetingelsene en levde i. Men i ettertid når en ikke lenger blir utsatt for slikt, klarer en ikke uten terapi å gjøre seg fri fra denne overlevelsesstrategien som engang var livsnødvendig for en, men som nå direkte trykker en ned og er uhensiktsmessig. Jeg føler IKKE skyld og skam lenger takket være en dyktig terapeut. Skylden er plassert på overgriperen, der den hører hjemme. Liker ikke offerbetegnelsen, for den putter folk i en offerrolle. Vi har faktisk en rett til selv å velge hvordan vi vil fortsette å leve våre liv. Vi kan enten fortsette å være ofre resten av livet eller frigjøre oss selv. Jeg har tro på det siste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...