Gå til innhold

Depresjon og psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest Lenovo

Er ei jente på 28 år.

I høst fikk jeg endel søvnproblem (problem med å sovne, våknet tidlig), gråt mye og følte meg utslitt. Fikk diagnosen depresjon av fastlegen. Har ikke hatt psykiske problem før, og det er ikke noen i familien som har det.

Etter et par måneders sykmelding fikk jeg Remeron av legen. Sluttet på dette etter en mnd, det var liten effekt og jeg gikk mye opp i vekt. Men hadde ikke søvnproblemer når jeg gikk på Remeron.

Fikk da Cipramil 20 mg. Søvnproblemene er tilbake. Jeg er ikke trist lenger, men føler meg likgyldig.

Det har ikke skjedd noe store endringer i livet mitt, så legen tror det er biologisk (?) depresjon.

Han vil henvise meg til psykolog, men er det noen hjelp i når det er kjemien i hjernen som er i ubalanse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/268936-depresjon-og-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolarII jeg...visst

Hva med en psykiater? Er det en biologisk depresjon, så er det vel veldig lite å nøste opp i av gammel guffe som du trenger å få bearbeidet. Blir du deprimert slik mer en èn gang, kan det godt være en depresjon i det bipolare spekteret som blir kalt: unipolar. Dvs. at man bare svinger nedover, altså blir deprimert og ikke oppover i hypomani/mani.

En psykiater kan hjelpe deg i forhold til medikamenter, det er ikke noe psykologer er skolert i i det hele tatt. At du er flatet ut følelsesmessig, er jo ikke bra. Om du ikke opplever en gang slike normale svingninger som alle mennesker opplever i livet sitt så betyr det kanskje at du er på helt feil medikament? Ev. at dosen 20 mg er for høy for deg. Noen opptar medisiner bedre i kroppen/blodet enn andre. Og så vidt jeg vet er 10mg det som er oppgitt som standarddosen for den medisinen du er satt på nå.

Å leve et liv helt uten å kunne kjenne følelser, det er det jo ikke meningen at vi skal. Medisiner skal snarere hjelpe oss til å ikke falle ned i dypets dal og det mørke melankoliske. Kan du f.eks. ikke reagere om en nær venn av deg dør, ved å føle noe som helst tristhet, er det unormalt. Likedan om du ikke er i stand til å føle glede om f.eks. et menneske du setter pris på ringer deg etter lang tid eller f.eks. at du vinner et pengebeløp i et lotteri.

Hva med å snakke om å trappe ned noe på dosen eller prøve en annen medisin?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...