Gå til innhold

NHD -depresjon og B12-mangel

Anbefalte innlegg

Gjest Spørsmål
Skrevet

Hei :-))

Jeg skrev et innlegg tidligere om depresjon og vitaminmangel, der du svarte at min kroniske (alvorlig/moderat) depresjon ikke kunne skyldes at B12-nivået lå "i nedre grense av normalområdet"

legen min har sendt inn en blodprøve for å finne ut om kroppen min reagerer som om det er mangel på B12, selv om det ikke er det.

Finnes det slike prøver, eller er det bare noe legen finner på. (?)

Etter at jeg har begynnt med B-12 injeksjoner en gang i uka, sammen med zoloft-behandling, har depresjonen min forsvunnet som dugg for solen.

Nå er jeg friskere enn jeg har være på årevis, og siden jeg begynnte med B-12 har jeg skjeldnere og skjeldnere fallt ned i depresjonsmørket.

Når jeg bare gikk på zoloft fallt jeg ned, i det konsentrasjonen av zoloft gikk ned i blodet, dvs hver dag, etter et visst antall timer.

På grunn av at jeg har en god del å gjøre fremover (jeg skal begynne å arbeide på kirurgisk avdeling) er jeg litt opptatt og avhengig av at jeg er frisk.

Tror du det er forsvarlig å stole på at jeg nå vil holde hodet over vannet, eller må jeg regne med at jeg blir dårlig igjen?

vennlig hilsen

Skrevet

NHD har ikke så tro på sammenheng mellom vitaminer/mineraler og psykiske plager, ettersom jeg har skjønt på hans tidligere svar. Anbefaler deg og stille spørsmålet til Bruset på Alternativt forum. Men du har jo egentlig svaret selv da. Det er tydelig at det sammenheng i ditt tilfelle.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

B12-mangel er en av diffrensialdiagnosene når en pasient er deprimert.

Du kan ha hatt en mangeltilstand (under normalverdien)og nå være på vei opp igjen. Selv om verdiene akkurat har passert nedre normalgrense, vil du sikkert ha nytte av ytterligere tilførsel en stund fremover. Dessuten bør du i fremtiden være oppmerksom på ny mangeltilstand. Har dere funnet ut hvorfor du hadde denne mangelen?

Det er grunn til å tro at du nå kan bli stabilere, men ved all deprjonsbehandling er skjer fremgang i langs en oppadgående "bølgekurve" og ikke langs en rett linje.

Jeg skrev en gang om det i et innlegg kallt noe slikt som "Slik skjer bedring".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

NHD har ikke så tro på sammenheng mellom vitaminer/mineraler og psykiske plager, ettersom jeg har skjønt på hans tidligere svar. Anbefaler deg og stille spørsmålet til Bruset på Alternativt forum. Men du har jo egentlig svaret selv da. Det er tydelig at det sammenheng i ditt tilfelle.

Jeg liker kritikk, men nå synes jeg at du ikke er helt fair mot meg.

1. Jeg har flere ganger skrevet at B12-mangel kan gi depresjon.

2. Jeg har skrevet at jeg mener det er viktig at folk får i seg nok vitaminer og mineraler, men at jeg ikke tror på noen helsegevinst ved tilførsel ut over "nok".

Gjest rota beklager
Skrevet

Jeg liker kritikk, men nå synes jeg at du ikke er helt fair mot meg.

1. Jeg har flere ganger skrevet at B12-mangel kan gi depresjon.

2. Jeg har skrevet at jeg mener det er viktig at folk får i seg nok vitaminer og mineraler, men at jeg ikke tror på noen helsegevinst ved tilførsel ut over "nok".

Unnskyld at jeg har misforstått deg, NHD. Jeg fikk bare det inntrykket når jeg leste det innlegget som "spørsmål" refererte til at han har skrevet tidligere.

Det var godt og høre at det var jeg som har misforstått.

Jeg trodde du skrev at mangel på B-12 kunne "bare" gi symptomer på depresjon, men at du fortalte han at måtte behandle depresjonen som depresjon, og ikke som en B-12 mangel. Jeg sitter på jobben skjønner du, og er vel ikke helt konsentrert i alt jeg leser. Unnskyld NHD, det var ikke meningen og behandle deg unfair.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...