Gå til innhold

dette var fryktelig rart!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bipolarII jeg ...visst

Den artikkelen der var direkte tåpelig. Det er det som er ulempen ved undersøkelser som søker å se på èn sammenheng ved å studere talldata. Tar man ikke høyde for alt annet som kan spille inn for utfallet, så kan det bli direkte merkelige resultater. Det her var for meg et bevis på hvor viktig det er å stille krav til forsking i seg selv - på lik linje med hvordan en graderer f.eks. skoleresultater. Noe er bra, annet er middels og noe er igjen svakt og direkte spekulativt.

Det her fikk meg til å tenke på en undersøkelse jeg så en gang i et fagblad som redaktøren hadde tatt inn. Når man så på hvordan studien var gjort, var det masse faktorer som helt klart medførte høye tall på målingene, som var kunstige høye. Feks. hadde de ikke fulgt respondendtene over tid, det kunne likesågodt vært placeboeffekt. Og når man gjorde gjenmålinger, byttet de bare ut respondenter. Da lo jeg godt, skal jeg si deg. Akkurat slik jeg lo nå da jeg så denne artikkelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...