Gå til innhold

Panikkangst- Hvor lenge?

Anbefalte innlegg

For en uke siden fikk jeg et angstanfall. Regner med at det er panikkangst- skjelving, hyperventilering, redsel for å dø osv.

Har vært veldig sliten etter dette og er veldig redd for å få et nytt anfall fordi det er så ubehagelig. Hvor lenge varer det før det slipper taket igjen? Andre jeg har hørt om som har det samme kan være helt normale i flere uker og måneder etter et anfall. Men jeg går og knytter meg og er nervøs. Kan ha noen gode perioder i løpet av en dag.

Er det noen som kan dele noen erfaringer om dette med meg?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269287-panikkangst-hvor-lenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) Det er angsten din for nye anfall som gjør at du er urolig, anspent og redd.

For meg tok det tid og få kontroll (til en viss grad) jeg jobbet mye med og overbevise meg selv om at anfallene er forferdelig ubehagelige MEN ikke farlige, jeg fikk fortsatt anfall men klarte og stoppe dem etterhvert ved hjelp av riktig pusting og kontroll av redselen for symptomene.

Jeg snakket mye med fastlegen min i denne perioden, noe som hjalp med utrolig mye.

Lykke til, dette klarer du fint.

Hei:) Det er angsten din for nye anfall som gjør at du er urolig, anspent og redd.

For meg tok det tid og få kontroll (til en viss grad) jeg jobbet mye med og overbevise meg selv om at anfallene er forferdelig ubehagelige MEN ikke farlige, jeg fikk fortsatt anfall men klarte og stoppe dem etterhvert ved hjelp av riktig pusting og kontroll av redselen for symptomene.

Jeg snakket mye med fastlegen min i denne perioden, noe som hjalp med utrolig mye.

Lykke til, dette klarer du fint.

Tusen takk for svar:)

Dagen etter anfallet gikk jeg til lege i panikk og sa at jeg måtte få noe beroligende. Jeg fikk da noen tabletter som heter Citalopram ratiopharm(10mg). Dette er visstnok medisin mot depresjon, noe jeg ikke er plaget med...

Men jeg har kuttet dem ut, uten samråd med legen, fordi jeg ble bare verre av dem. Ble bare mer nervøs. Så nå tar jeg bare sovetabletter ved behov.

Tar du noe form for medisin eller bare samtaler du med legen? Man kan vel komme over dette uten tabletter?

Tusen takk for svar:)

Dagen etter anfallet gikk jeg til lege i panikk og sa at jeg måtte få noe beroligende. Jeg fikk da noen tabletter som heter Citalopram ratiopharm(10mg). Dette er visstnok medisin mot depresjon, noe jeg ikke er plaget med...

Men jeg har kuttet dem ut, uten samråd med legen, fordi jeg ble bare verre av dem. Ble bare mer nervøs. Så nå tar jeg bare sovetabletter ved behov.

Tar du noe form for medisin eller bare samtaler du med legen? Man kan vel komme over dette uten tabletter?

Jeg har klart meg uten medikamenter, men har sobril som akutthjelp. Tror det er ca 8-9 år siden jeg tok en sist, men de virker bra der de ligger i vesken:)

jeg har ikke hørt om de tablettene du fikk, men sett ifra min side så var det fysisk aktivitet, jobbing med egne tanker og redsel samt og forsøke litt hver dag selv om det var vanskelig. Jeg har også en god porsjon selvironi, jeg ler mye av meg selv og redselen min, har hjulpet mye det også.

Angsten du har er faktisk helt normale reaksjoner i kroppen din, men vi som lider av det får det til unormale tider og i ufarlige situasjoner, ofte er det sånn at du må jobbe med tankemønsteret ditt mest av alt, ikke fokuser for mye på symptomer, lettere sagt enn gjort, men du kommer dit etterhvert:)

Et tips til deg på tampen her, kjøp eller lån noen bøker om angst, det er også mye hjelp med en forståelsesfull venninne:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...