Gå til innhold

Støtte til transport

Gjest Vennine

Anbefalte innlegg

Gjest Vennine

Jeg har ei vennine som har svært store angstplager. Hun er så hardt ramma at hun knapt greier å komme seg ut av huset. Hun har nå omsider greid å komme seg til behandling hos en psykiater som hun greier å gå til samtaler hos. Det er et stort framskritt at hun greier å gå i behandling hos noen, da hun har veldig sterk sosial angst og problemer med å få tillit til behandlere.

Hun har ikke førerkort eller bil, og er derfor nødt til å ta offentlig kommunikasjon for å komme til psykiateren. Dette er et stort problem fordi hun med jevne mellomrom ikke ser seg i stand til å ta t-banen pga angst. Dermed blir hun nødt til å avlyse mange timer, og behandlingen blir utsatt/forstyrret. Er det mulig for henne å søke om noen annen form for transport, f.eks drosje?

Hun har omsider kommet seg på rehabiliteringstrygd etter å ha mottatt sosialstønad en lang stund. Hun var student da hun ble syk, så hun får et veldig lite beløp (rundt 4000 kr..?). Meningen er at hun skal komme seg over på yrkesretta attføring etterhvert, men det ser vanskelig ut. Hun har vanskelig for å møte på trygdekontor og andre offentlige kontor pga angsten. Er det mulig for henne å søke stønad til transport f.eks drosje for å komme seg til slike møter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det kan godt tenkes at hun har rett på å få dekker drosje til psykolog- og legebehandling. Dette må vurderes medisinsk.

Det kan også tenkes at hun har rett på grunnstønad til drosjeutgifter i forbindelse med reise til off.kontor, butikk, og andre dagligdagse gjøremål, hvis hun har ekstrautgifter til disse formålene på mer enn kr 523 pr mnd.

med ekstrautgifter menes differansen mellom det hun faktisk har i utgifter og det hun ville hatt i utgifter hvis hun var frisk. Bor hun i Oslo vil jeg anta at månedskort på sporveien regnes som "normal utgift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at hun har rett på å få dekker drosje til psykolog- og legebehandling. Dette må vurderes medisinsk.

Det kan også tenkes at hun har rett på grunnstønad til drosjeutgifter i forbindelse med reise til off.kontor, butikk, og andre dagligdagse gjøremål, hvis hun har ekstrautgifter til disse formålene på mer enn kr 523 pr mnd.

med ekstrautgifter menes differansen mellom det hun faktisk har i utgifter og det hun ville hatt i utgifter hvis hun var frisk. Bor hun i Oslo vil jeg anta at månedskort på sporveien regnes som "normal utgift".

I følge mitt trygdekontor er det månedskort + "et par-tre taxiregninger" (dvs miminmum kr 200) som regnes som "normale" transportutgifter hvis man ikke har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

I følge mitt trygdekontor er det månedskort + "et par-tre taxiregninger" (dvs miminmum kr 200) som regnes som "normale" transportutgifter hvis man ikke har bil.

"Et par tre taxiregninger" hadde jeg protestert kraftig på... Greit nok når man skal på fest, men guddbedre...

Buss. (punktum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...