Gå til innhold

lekking av fostervann


Niffi

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet om det går ann å lekke fostervann i svangerskap? Hvilke symptomer gir det, og hvilke konsekvenser vil det ha for barnet? Er det vanlig å ha "vannaktig" utflod?

Veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i alle fall hatt veldig tyntflytende utflod, uten at jeg mistenker fostervannslekkasje av den grunn. Har hørt at det er helt normalt med tyntflytende utflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall hatt veldig tyntflytende utflod, uten at jeg mistenker fostervannslekkasje av den grunn. Har hørt at det er helt normalt med tyntflytende utflod.

Tusen takk for raskt svar, Emin :-)

Niffi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig med vannaktig utflod. Jeg har selv vært "bombesikker" på lekking av fostervann flere ganger dette svangerskapet, men det har nok bare vært utflod.

Dersom du tror du lekker fostervann bør du ta kontakt med sykehuset. Ellers kan du f.eks holde en finger inni skjeden og hoste, så vil det komme mer hvis det er fostervann. Ta på truseinnlegg, og fostervann skal visst lukte ganske annerledes enn underlivet til vanlig gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Åsemor. Vannaktig utflod er veldig vanlig, jeg mistenkte også fostervannslekkasje. Sjekket med å legge dopapir over truseinnlegget og gå med det en stund, men da kom det ingenting.

Ring evt. fødeavdelingen din dersom du er veldig i tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

I mitt tredje svangerskap trodde jeg flere ganger at jeg lakk fostervann. Utfloden var vandig og lukta ikke tiss... Det kan være lurt å høre med jordmor så får du en sjekk sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig med ganske store mengder vannaktig utflod i svangerskapet.

Det å lekke litt fostervann er i seg selv ikke så farlig. Det lages hele tiden nytt. Men du bør i så fall følges opp på sykehus og kanskje legges inn.

Er du i tvil om det er utflod eller fostervann, så ta kontakt med jordmor eller føden for å få en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

.... men det KAN også var forstervannslekkasje...

Jeg trodde bare at jeg hadde tyntflytende utflod, men jeg dro inn til føden for sikkerhets skyld i uke 32. Det viste seg å være for tidlig forstervannsavgang, og jeg ble sporenstrekst lagt inn på Observasjonsposten for gravide med streng beskjed om å ligge stille i sengen frem til fødsel...

Hvor langt er du på vei? Jeg syntes at du skal ringe til føden eller jordmor og be om råd.

Hvis det lekker forstervann er faren for infeksjon og dermed (for tidlig) fødsel til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men det KAN også var forstervannslekkasje...

Jeg trodde bare at jeg hadde tyntflytende utflod, men jeg dro inn til føden for sikkerhets skyld i uke 32. Det viste seg å være for tidlig forstervannsavgang, og jeg ble sporenstrekst lagt inn på Observasjonsposten for gravide med streng beskjed om å ligge stille i sengen frem til fødsel...

Hvor langt er du på vei? Jeg syntes at du skal ringe til føden eller jordmor og be om råd.

Hvis det lekker forstervann er faren for infeksjon og dermed (for tidlig) fødsel til stede.

Hei.

Tusen takk for svar alle sammmen.

Jeg er 25 + 2 på vei (ALTFOR tidlig å føde nå)!!!!

Jeg har endel smerter i magen, og (av alle ting) krampelignende smerter i ryggen (mellom korsryggen og skulderbladene - thoracaldelen av rygg). Dette kommer særlig etter en arbeidsdag. Regner med å bli 100 % sykemeldt fra mandag av.

Men jeg har hatt klar utflod i noen dager nå, og begynte å bli redd for at det er fostervann. Dere som har hatt dette, hadde dere smerter eller andre plager? Kan det føre til at barnet mitt ikke overlever svangerskapet???

Engstelig hilsen Niffi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for svar alle sammmen.

Jeg er 25 + 2 på vei (ALTFOR tidlig å føde nå)!!!!

Jeg har endel smerter i magen, og (av alle ting) krampelignende smerter i ryggen (mellom korsryggen og skulderbladene - thoracaldelen av rygg). Dette kommer særlig etter en arbeidsdag. Regner med å bli 100 % sykemeldt fra mandag av.

Men jeg har hatt klar utflod i noen dager nå, og begynte å bli redd for at det er fostervann. Dere som har hatt dette, hadde dere smerter eller andre plager? Kan det føre til at barnet mitt ikke overlever svangerskapet???

Engstelig hilsen Niffi

Hvis du har den minste mistanke om at du lekker fostervann så ring føden umiddelbart! Ta på deg et bind, jordmor vil ha dette for å sjekke om det er fostervann i det, i tillegg til at de nok sjekker deg nedentil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for svar alle sammmen.

Jeg er 25 + 2 på vei (ALTFOR tidlig å føde nå)!!!!

Jeg har endel smerter i magen, og (av alle ting) krampelignende smerter i ryggen (mellom korsryggen og skulderbladene - thoracaldelen av rygg). Dette kommer særlig etter en arbeidsdag. Regner med å bli 100 % sykemeldt fra mandag av.

Men jeg har hatt klar utflod i noen dager nå, og begynte å bli redd for at det er fostervann. Dere som har hatt dette, hadde dere smerter eller andre plager? Kan det føre til at barnet mitt ikke overlever svangerskapet???

Engstelig hilsen Niffi

Ikke gå og engste deg, ring føden, forklar situasjonen, og så vil de sikkert be deg komme dit for en sjekk.

Jeg var på føden selv for ca en uke siden da jeg syntes det var langt mindre aktivitet/bevegelser de siste dagene, og da fikk jeg målt hjertelyden, samt at de tok en UL for å sjekke at blodgjennomstrømningen i navlesnoren var fin osv.

På UL-skjermen kunne vi se at babyen var langt mer livlig enn hva jeg kunne kjenne, så han lå nok bare med ryggen ut og sparket innover, tenker jeg.

Jeg kunne dra hjem beroliget, det var utrolig godt.

På vei hjem, og videre utover kvelden så var det mer merkbare bevegelser/spark enn jeg hadde kjent på flere dager da, ironisk nok!

Men altså, ikke vær redd for å kontakte føden, de sier at man heller skal komme en gang for mye enn en for lite. Som regel er det ingen grunn til bekymringen man går å bærer på, men noen ganger kan det jo være det, og da kan det være at man får hjelp på veien videre, slik at babyen blir tatt best mulig vare på der inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for svar alle sammmen.

Jeg er 25 + 2 på vei (ALTFOR tidlig å føde nå)!!!!

Jeg har endel smerter i magen, og (av alle ting) krampelignende smerter i ryggen (mellom korsryggen og skulderbladene - thoracaldelen av rygg). Dette kommer særlig etter en arbeidsdag. Regner med å bli 100 % sykemeldt fra mandag av.

Men jeg har hatt klar utflod i noen dager nå, og begynte å bli redd for at det er fostervann. Dere som har hatt dette, hadde dere smerter eller andre plager? Kan det føre til at barnet mitt ikke overlever svangerskapet???

Engstelig hilsen Niffi

Gosj, ring føden!! Høres småskummelt ut altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig. :)

Tusen, tusen takk for gode svar alle sammen.

Har bestemt meg for å ringe fødeavdelingen i morgen. Det er slitsomt å gå å bekymre seg nå, greit å få sjekket om alt ser bra ut!

Ønsker dere en fortsatt riktig god kveld!!!

Niffi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...