Gå til innhold

Noen som har lyst til å stille en diagnose???

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose

Jeg har endelig klart og bestille legetime.

For å strukturere dette for meg satte jeg opp ett kart.

Med meg selv i midten og med en masse piler inn:-)

1. Trett/energiløs

2. Glemsom

3. Ustrukturet

4: Søvnproblemer

5. Motløshet/håpløshet

6. Motstand

7. Fjerner ut/dissosierer

8. Historie med psykisk og fysisk vold

9. Tankekjør

10.Klare ikke gjonnomføre planer

11.Lav stressmestring

12. Konstant urofølelse

13.Sosila angst

14. Lite tiltakslyst

'*sss* Dette er noe av det jeg sliter med...men er neimen ikke sikker på når det oppsto..

Fortsetter under...

Vel, det ser ut som du sitter med svaret.

Ta med deg dette kartet til legen din. Det er ofte lettere og skrive ned det en tenker, enn å skulle sitte å fortelle hva som en tenker på når en sitter der hos legen med hodet fullt.

Det jeg leser ut i fra hva du skriver, er at det ene problemet tar det andre. Det ser ut som det er problemer som har bygget seg opp over tid.

Det er ikke alltid en klarer å sette fingeren på noe konkret, ofte fordi en ikke ønsker å bruke energi på å kjenne etter. Kroppen vår er en mester til å gjemme på ting. Desverre er det slik at "Hardisken" kan bli full. Da begynner maskinen å skurre.

Jeg tror du trenger hjelp til å få satt ting i system. Ofte hjelper det å sette ord på ting. Du trenger kanskje få ryddet opp i gamle problemer, og gå videre. Kanskje er du ikke flink nok til å sette grenser for deg selv, noe som er veldig selvdestruktivt.

Det er vanskelig å stille en diagnose utifra det du skriver. En kan utifra det du skiver se at du har ett problem, men vi kan ikke vite hva som er årsaken til problemet/problemene.

Håper du får hjelp til å komme videre. Ønsker deg lykke til:)

Gjest Rrose

Vel, det ser ut som du sitter med svaret.

Ta med deg dette kartet til legen din. Det er ofte lettere og skrive ned det en tenker, enn å skulle sitte å fortelle hva som en tenker på når en sitter der hos legen med hodet fullt.

Det jeg leser ut i fra hva du skriver, er at det ene problemet tar det andre. Det ser ut som det er problemer som har bygget seg opp over tid.

Det er ikke alltid en klarer å sette fingeren på noe konkret, ofte fordi en ikke ønsker å bruke energi på å kjenne etter. Kroppen vår er en mester til å gjemme på ting. Desverre er det slik at "Hardisken" kan bli full. Da begynner maskinen å skurre.

Jeg tror du trenger hjelp til å få satt ting i system. Ofte hjelper det å sette ord på ting. Du trenger kanskje få ryddet opp i gamle problemer, og gå videre. Kanskje er du ikke flink nok til å sette grenser for deg selv, noe som er veldig selvdestruktivt.

Det er vanskelig å stille en diagnose utifra det du skriver. En kan utifra det du skiver se at du har ett problem, men vi kan ikke vite hva som er årsaken til problemet/problemene.

Håper du får hjelp til å komme videre. Ønsker deg lykke til:)

Tusen takk!

Jeg har bestemt meg for å la noen proffe få se på dette her nå...og det har tatt meg tid å "tørre" å gjøre det.Jeg kan ikke sitte å se på at live mitt glir forbi...

Gjest dumsnilla

Tusen takk!

Jeg har bestemt meg for å la noen proffe få se på dette her nå...og det har tatt meg tid å "tørre" å gjøre det.Jeg kan ikke sitte å se på at live mitt glir forbi...

Jeg mener at alle disse symptomene kommer pga.en depresjon.

Gjest Rrose

Jeg mener at alle disse symptomene kommer pga.en depresjon.

hmm..jeg tror du har rett i det men klare likevel ikke å skille for meg selv hva som er høna og hva som er egget..men en form for depresjon har jeg kanskje selv om jeg ikke er sånn veldig trist da...bare trett og litt lite glede...

Tusen takk!

Det er mange dyktige mennesker der ute, som er til for at vi skal få det bedre. Håper du ikke må vente alt for lenge for å komme til noen som kan hjelpe deg. Jeg er glad for at du ser at du trenger hjelp til å få sortert ting:) Ofte venter vi for lenge med å søke hjelp.

Ikke gi opp, selv om ikke alt løser seg med en gang. Ting kan ta tid. Ta tiden til hjelp!!

Annonse

Gjest Rrose

Det er i det minste en depresjon.

Ja jeg har også tenkt det...men føler meg ikke direkte trist....selv om jeg kan få plutselige gråtetokt, men det er sjelden da.

Hva kan så legen gjøre for meg? Hvor blir jeg eventuelt henvist? Jeg vet ikke om jeg orker å begynne i terapi igjen, har hold på med det i 6 år, og avsluttet da jeg ikke fikk mer ut av det.

Gjest Jente31

Ja jeg har også tenkt det...men føler meg ikke direkte trist....selv om jeg kan få plutselige gråtetokt, men det er sjelden da.

Hva kan så legen gjøre for meg? Hvor blir jeg eventuelt henvist? Jeg vet ikke om jeg orker å begynne i terapi igjen, har hold på med det i 6 år, og avsluttet da jeg ikke fikk mer ut av det.

Hei (igjen:)

Jeg hadde det omtrent like dan! Jeg var ikke trist/lei meg, så jeg forsto ikke at jeg var deprimert.. Jeg manglet "bare" energi, og innså etter mange år at det var depresjon likevel. Legen hadde altså rett..

Jeg fikk Efexor (antididepressiva), som hjalp meg godt. Energien kom tilbake igjen den! Jeg mistet den i høst igjen, ble på nytt sliten/deprimert, men så økte jeg dosen like før jul, og kreftene har sakte men sikkert tilbake igjen..

Du har ganske mye å stri med du også, så det er ikke noe rart i om du blir deprimert.. Man kan altså bli deprimert uten å føle seg trist.

Klem :-)

Gjest Rrose

Jeg hadde det omtrent like dan! Jeg var ikke trist/lei meg, så jeg forsto ikke at jeg var deprimert.. Jeg manglet "bare" energi, og innså etter mange år at det var depresjon likevel. Legen hadde altså rett..

Jeg fikk Efexor (antididepressiva), som hjalp meg godt. Energien kom tilbake igjen den! Jeg mistet den i høst igjen, ble på nytt sliten/deprimert, men så økte jeg dosen like før jul, og kreftene har sakte men sikkert tilbake igjen..

Du har ganske mye å stri med du også, så det er ikke noe rart i om du blir deprimert.. Man kan altså bli deprimert uten å føle seg trist.

Hei der var du jo:-)

Har tenkt på deg og håpet at ikke noe dramatisk hadde skjedd. Hehe har en litt tendens til å tenke katastrofe noen ganger.

Fint å se deg her igjen.

Så du artikkelen jeg sendte deg?

Tror kanskje at det kan være nyttig for deg. Det er klar i språket og lettlest, og jeg syns den var meget informativ i forhold til mine problemer.

Gjest Rrose

Har du fått sjekket ut om det er noe fysisk som feiler deg? F.eks. stoffskifteprøver. Lavt stoffskifte kan gi flere av de symptomene som du nevner, og en kan bli deprimert av å alltid gå på lavbluss.

hmm...jeg har sjekket om jeg trenger vitaminer og sånn, bare fine verdier.

Når det gjelder stoffskifte så vet jeg igrunnen ikke...men jeg har aldri vært slik at jeg legger veldig lett på meg...har gått litt opp i det siste men det er ikke rart når den fysiske aktiviteten har gått ned...

Jeg tror nok ikke depresjon er min primærdiagnose...jeg tror jeg er deprimert som følge av at jeg ikke klarer de krav jeg stiller meg selv..hehe men hva er først og hva er sist? Klarer jeg ikke fordi jeg er deprimert eller omvendt...

Det er jo fler ting enn bare det å være trett her. Denne urofølelsen gjør at jeg hele tiden må holde hodet i aktivitet for å slippe på sett og vis å være i denne følelsen av rastløshet, uro, angst.

Jeg har svære utfordringer i livet mitt så det er ikke så rart om jeg kolapser litt. Det kan jo være alt blir anderledes når de ytre tingene roer seg. Men egentlig tror jeg ikke det...jeg tror det er noe mer og jeg trenger hjelp til å finne ut av dette.

Gjest Rrose

Kanskje en antidepresiva kan gjøre at jeg får nesa litt over vannet igjen...inntil vi finner helt ut av dette...

Annonse

Gjest Jente31

Hei der var du jo:-)

Har tenkt på deg og håpet at ikke noe dramatisk hadde skjedd. Hehe har en litt tendens til å tenke katastrofe noen ganger.

Fint å se deg her igjen.

Så du artikkelen jeg sendte deg?

Tror kanskje at det kan være nyttig for deg. Det er klar i språket og lettlest, og jeg syns den var meget informativ i forhold til mine problemer.

Takk for artikkelen! Skal lese litt mer senere på den. Ikke noe drastisk har skjedd.. Ikke enda iallfall. Jeg har flyttet ut da..

Den urofølelsen du beskriver ovenfor..Den har jeg og.. En indre uro.. Men det er kansje ikke dumt som Aleksia sier, å å sjekke stoff skifte, jern, osv. Legen kommer sikkert til å ta noen blodprøver!

Slik jeg har lært deg å kjenne hittil, virker du som en dame som har fått utrettet ganske mye her i livet. Du har jo bl.a høy utdannelse?

Men samtidig har du opplevd ganske mye negativt, som også har tatt mye energi, vil jeg tro.

Hva som er høna eller egget er vanskelig å si.Vet ikke.. men grubler du litt mye på akkurat det?

Ellers må jeg si du har vært flink som har tatt dette steget :-)

Gjest Jente31

Kanskje en antidepresiva kan gjøre at jeg får nesa litt over vannet igjen...inntil vi finner helt ut av dette...

Hvis legen foreslår det, ville jeg ikke takket nei jeg, iallefall.

Jeg var også skeptisk til det i begynnelsen. Det tok en stund før jeg sa ja til det.. Og jeg har ikke angret ett sekund!!

Gjest Rrose

Det kan høres ut som noen av symptomene kan komme av kyssesyken. Har du hatt vondt i halsen? Når man blir nedkjørt av en ting, så blusser gjerne andre ting også opp.

:-) Nei jeg har ikke lett for å bli syk og har ikke hatt noen alvorlige infeksjoner på lenge...

Gjest Rrose

Jeg tror jeg er deprimert ja.

Ett eller annet sliter meg ut og det er ikke bare fordi jeg har mye å gjøre.

Nyttig å høre at du hadde det likedan.

Gratulerer med flyttingen!

Gjest Jente31

Jeg tror jeg er deprimert ja.

Ett eller annet sliter meg ut og det er ikke bare fordi jeg har mye å gjøre.

Nyttig å høre at du hadde det likedan.

Gratulerer med flyttingen!

Altså, det trenger ikke bety at det er likedan for deg.. Men uansett håper jeg du finner utav det!

Jeg har lest litt av art. Den var lang :) Skal lese mer etterhvert. Kjenner meg i gjen i noe av det jeg har lest hittil.

Gjest Rrose

Altså, det trenger ikke bety at det er likedan for deg.. Men uansett håper jeg du finner utav det!

Jeg har lest litt av art. Den var lang :) Skal lese mer etterhvert. Kjenner meg i gjen i noe av det jeg har lest hittil.

Den er best å lese om du kan få den printet ut...

Kjedelig å lese så mye på skjerm syns jeg.

Men den er temmelig informativ syns nå jeg. Det er heller ikke i en sånn fagartikkel som blir komplett umulig for meg å lese...men i ett enkelt og klart språk.

Jeg var overbevist om at dette var en psykolog som hadde skrevet det først. Men fant ut etter å ha googla litt at hun var jurist i sosialrett. En dyktig jurist må faktisk ha litt innsikt for å kunne gjøre en god jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...