Gå til innhold

Hvis noen hadde spurt....

Anbefalte innlegg

Gjest asylum

....om Gerd Liv Valla hadde en somatisk sykdom som feks en hjertelidelse, ville da tråden blitt slettet?

Lurer på hvor det ble av tråden der noen lurte på om hun hadde en psykisk lidelse?

Trodde man skulle kunne snakke åpent om begge disse formene for sykdom nå for tiden?

Eller kan man ikke undre seg om og spørre om noen har en spesifikk psykisk lidelse? Det være seg angst eller personlighetsforstyrrelser, knekte rygger eller hjertelidelser.

Eller var det andre årsaker til at tråden ble slettet?

Hvis tråden ble slettet fordi noen mente GLV ble trakassert er det en annen tråd om Gerd Liv Valla som også burde vært slettet, der det mer eller mindre fremgår at hun er en heks. Mener dette er mer stemplende og usaklig enn å spørre om hun har en konkret psykisk lidelse.

Eller er det enda tabu å snakkke om psykiske lidelser? Det er ikke alle psykiske lidelser som er bare positive. På lik linje med at det ikke er alle somatiske sykdommer som er det heller. Vi lar ikke være å nevne dem av den grunn.

Eller gjør vi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269709-hvis-noen-hadde-spurt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asylum

Vil tro den ble slettet fordi trådstarter ba om det.

Jeg fikk ikke lest hva som kom inn etter hvert, men jeg har arbeidet 15 år innen psykiatrien og jobbet for at psykiske lidelser skal likestilles med somatiske.

I dagens samfunn burde vi kunne stille spørsmål ved om en kjent person lider av dette, på lik linje med om vi kan spørre om kongen har en hjertelidelse (uten at vi visste dette sikkert for noen år tilbake).

Så hvorfor slette tråden da? Vi trenger slike tråder.

hidi, the scorpion

Jeg fikk ikke lest hva som kom inn etter hvert, men jeg har arbeidet 15 år innen psykiatrien og jobbet for at psykiske lidelser skal likestilles med somatiske.

I dagens samfunn burde vi kunne stille spørsmål ved om en kjent person lider av dette, på lik linje med om vi kan spørre om kongen har en hjertelidelse (uten at vi visste dette sikkert for noen år tilbake).

Så hvorfor slette tråden da? Vi trenger slike tråder.

Nei, vi trenger ikke slike tråder!

Noe som heter privatliv, og vi ønsker _ikke_ å gå over de grensene!

Gjest asylum

Nei, vi trenger ikke slike tråder!

Noe som heter privatliv, og vi ønsker _ikke_ å gå over de grensene!

Det er jeg ikke enig i.

Man må få spørre og undre seg, uten at man skal konkludere med at dette er et personangrep eller vondt ment.

Hvis ingen hadde fått lov til å undre seg opp gjennom tidene hadde vi ikke hatt en forutsetning for å forstå eller lære nye ting.

Man må få kunne undre seg over GLV oppførsel og årsak til denne, og særlig med tanke på hva hun skulle representere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...