Gå til innhold

NHD- anklager og manipulasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Tryllekunstnerpiken

Jeg har en vennine som ofte, når vi møtes vil prate om vanskelige ting. Jeg sliter med meg selv og sier til henne at jeg ikke er i stand til det. Da får jeg gjenntakende anklager mot meg, som går på min person. Dette føler jeg er svært sårende og nå har jeg bestemt meg for å kutte ut denne vennen.

Han er selv under utdannelse og har sagt at han synes jeg er flink osv som har klart å gjennomføre en lang utdannelse og fått meg jobb. Dette synes jeg er koselig å høre. Men i neste omgang, dersom jeg ikke er enig, eller mottakelig for hans argumenter/meninger, så får jeg høre at jeg synes jeg selv er så smart og flink og har veldig høye tanker om meg selv. Dette sårer, for jeg mener jo egentlig bare å belyse saken fra ulike vinkler.

Jeg vil egentlig bare prøve å se saken fra utsiden, men personen oppfatter det som en krenkelse at jeg ikke automatisk er enig med han. Dersom jeg ser ting fra en annen synsvinkel, så får jeg anklager om at jeg tror jeg er så smart, osv.

Er trøtt og lei av denne relasjonen og vil nå kutte ut. Hvilke sjanser tror du er det for at denne personen klarer å bli frisk????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269730-nhd-anklager-og-manipulasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sannsynligheten avhenger av hans selvinnsikt og evne og vilje til å gjøre noe med det.

I praksis vil jeg tro at sannsynligheten er liten. Du forteller ingenting om at denne væremåten er noe han beklager eller ønsker å endre - jfr gårsdagens store nyhetssak.

Gjest Tryllekunstnerpiken

Sannsynligheten avhenger av hans selvinnsikt og evne og vilje til å gjøre noe med det.

I praksis vil jeg tro at sannsynligheten er liten. Du forteller ingenting om at denne væremåten er noe han beklager eller ønsker å endre - jfr gårsdagens store nyhetssak.

Personen kom med personangrep på meg, sier jeg er patetisk/syk osv. Jeg ville diskutere saken på en måte som nyanserte det vi snakket om, at det ikke er svart-hvitt. Men personen tenderer til å tenke veldig svart-hvitt, og hvis jeg sier noe for å se sakens andre sider, får jeg gjentatte anklager mot meg. Og uansett hvor mye jeg prøver å overbevise denne personen at jeg bare vil hun godt, så føler jeg at hun mistenkeliggjør meg hele tida for å være i mot henne, osv.

Har også opplevd å få nattlige sms´er der hun kan skrive svært krenkende ord til meg. Sier hun blir provsert av meg, når jeg sier hun ikke må være så svart hvitt. Føler at denne personen manipulerer også. Hun kan få med seg andre mot meg, og få det til at jeg er en tosk, dum osv. Hun er veldig sterk.

Hun sier også at dette er bare meg, og det må folk forholde seg til.

Jeg har mange flere eksempler på hennes oppførsel.

Jeg sliter selv, og etter at hun da hadde trakassert meg på fredag og fått flere med seg, endte jeg på legevakta.

Jeg har vært borti manipulerende personer før, og dette er siste gangen. Jeg har vokst opp i ustabile forhold og sliter selv. Da trenger jeg ikke å bli mint på hvor "patetis" og dum jeg er.

Og noen ganger kan hun virke så åå ydmyk og da har hun BARE godt å si om. Og så sier jeg noe som ikke passer henne og jeg blir plutselig angrepet.

Dette orker jeg aldri mer, jeg kutter henne ut fra og med idag.

Hva kan feile henne? Har du noen formening om det Kjære NHD?

Takknemlig for svar :).

Personen kom med personangrep på meg, sier jeg er patetisk/syk osv. Jeg ville diskutere saken på en måte som nyanserte det vi snakket om, at det ikke er svart-hvitt. Men personen tenderer til å tenke veldig svart-hvitt, og hvis jeg sier noe for å se sakens andre sider, får jeg gjentatte anklager mot meg. Og uansett hvor mye jeg prøver å overbevise denne personen at jeg bare vil hun godt, så føler jeg at hun mistenkeliggjør meg hele tida for å være i mot henne, osv.

Har også opplevd å få nattlige sms´er der hun kan skrive svært krenkende ord til meg. Sier hun blir provsert av meg, når jeg sier hun ikke må være så svart hvitt. Føler at denne personen manipulerer også. Hun kan få med seg andre mot meg, og få det til at jeg er en tosk, dum osv. Hun er veldig sterk.

Hun sier også at dette er bare meg, og det må folk forholde seg til.

Jeg har mange flere eksempler på hennes oppførsel.

Jeg sliter selv, og etter at hun da hadde trakassert meg på fredag og fått flere med seg, endte jeg på legevakta.

Jeg har vært borti manipulerende personer før, og dette er siste gangen. Jeg har vokst opp i ustabile forhold og sliter selv. Da trenger jeg ikke å bli mint på hvor "patetis" og dum jeg er.

Og noen ganger kan hun virke så åå ydmyk og da har hun BARE godt å si om. Og så sier jeg noe som ikke passer henne og jeg blir plutselig angrepet.

Dette orker jeg aldri mer, jeg kutter henne ut fra og med idag.

Hva kan feile henne? Har du noen formening om det Kjære NHD?

Takknemlig for svar :).

Hun har noek en borderline pf.

Jeg tror det er best å holde seg borte fra henne.

Hun har noek en borderline pf.

Jeg tror det er best å holde seg borte fra henne.

Mener du, NHD, at vi som er type borderline,er så manipulerende at vi ikke trenger kontakt med andre?? Skjærer du nå alle over en kam?? Syns dette var vel tøfft og leitt å lese...

PÅ vegne av meg selv og andre ,med usabil p.f.,av type "borderline"!!

Mener du, NHD, at vi som er type borderline,er så manipulerende at vi ikke trenger kontakt med andre?? Skjærer du nå alle over en kam?? Syns dette var vel tøfft og leitt å lese...

PÅ vegne av meg selv og andre ,med usabil p.f.,av type "borderline"!!

Les svaret mitt en gang til. Der står det: "Jeg tror det er best å holde seg borte fra henne."

Hvor står det noe generelt om personer med borderline?

Annonse

Les svaret mitt en gang til. Der står det: "Jeg tror det er best å holde seg borte fra henne."

Hvor står det noe generelt om personer med borderline?

Beklager NHD.Ved nøye gjennomlesing er jeg enig med deg Uffamei ja,var nok vel rask på "avtrekkeren";og gikk i forsvar helt unødvendig.

Skal lese innlegg nøyere heretter.

Ydmyk hilsen..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...