Gå til innhold

Leger og rett diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose
Skrevet

Jeg har bestilt legetime med en rekke difuse plager som sliter meg helt ut.

NHD svarte at det minst måtte være en depresjon. Hva om det er en underliggende årsak til depresjonen? Vil legen være i stand til å finne ut av dette?

Jeg har noen mistanker selv men spekulerer så mye på dette at det går helt i ring.

Bør jeg si til legen hva jeg mistenker å be om en henvisning til DPS (er det ikke det det heter?)

Jeg er redd for å bli tråkkende i utkanten med diagnose depresjon om det egentlig er noe annet som burde være behandlet først.

Dette er litt frustrerende syns jeg med å hendvende meg til en lege. jeg aner ikke hva slags kvalifikasjoner han har på dette området.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke så viktig for depresjonsbehandlingen om det er "noe underliggende" eller ikke. Uansett kan du vel fortelle om dette i løpet av samtalene.

Gjest Rrose
Skrevet

Det er ikke så viktig for depresjonsbehandlingen om det er "noe underliggende" eller ikke. Uansett kan du vel fortelle om dette i løpet av samtalene.

Joda...det høres fornuftig ut dette..

Jeg begynner bare å bli rimlig utålmodig. Jeg orker ikke tanken på å bli for lenge inne i et system.

Og det er litt vansklig dette at jeg ikke helt stoler på kvalifikaasjonene til legen i slike sammenhenger.

Gjest mcmcmc
Skrevet

Jeg begynner bare å bli rimlig utålmodig. Jeg orker ikke tanken på å bli for lenge inne i et system.

Og det er litt vansklig dette at jeg ikke helt stoler på kvalifikaasjonene til legen i slike sammenhenger.

Hvorfor en slik skepsis? Har du prøvd?

Gjest Rrose
Skrevet

Hvorfor en slik skepsis? Har du prøvd?

Nei, men pappa er lege...jeg vet at han ikke har så mye peil på psykiske ting...men han er kirurg da...og ikke en sånn fastlege som hele tiden forholder seg til slike problemstillinger.

Må bare innrømme atjeg syns det hadde vært godt å få komme til ekspertisen med det samme.

Slike symtomer jeg har kan være så mangt og meget...

Gjest mcmcmc
Skrevet

Nei, men pappa er lege...jeg vet at han ikke har så mye peil på psykiske ting...men han er kirurg da...og ikke en sånn fastlege som hele tiden forholder seg til slike problemstillinger.

Må bare innrømme atjeg syns det hadde vært godt å få komme til ekspertisen med det samme.

Slike symtomer jeg har kan være så mangt og meget...

Og nettopp derfor har vi allmennleger, fordi slike ting kan være i flere medisinske retninger. Dumt å dra rett til spesialist i f.eks psykiatri, dersom årsaken er lavt stoffskifte....

Gjest Jente31
Skrevet

Hei!

Hva om du forteller legen din at du mistenker at det kan ligge bakenforliggende ting, kansje i tillegg til depresjon? Og be om å få komme til utredning.. ? Si også at du tenker mye på dette.. ?

Av erfaring er det ikke bra å gå å gruble så mye på det. Det også kan gjøre deg (mer)deprimert.

Gjest Jente31
Skrevet

Hei!

Hva om du forteller legen din at du mistenker at det kan ligge bakenforliggende ting, kansje i tillegg til depresjon? Og be om å få komme til utredning.. ? Si også at du tenker mye på dette.. ?

Av erfaring er det ikke bra å gå å gruble så mye på det. Det også kan gjøre deg (mer)deprimert.

ps. jeg har selv fått det rådet, at noen leger er gode på samtalebehandling, andre ikke..

Jeg personlig synes ikke min lege er god på dette.

Men han er legen min, og er der for å hjelpe meg, så jeg bare må åpne meg så godt jeg kan og stole på at han kan jobben sin osv.. Kansje er han bare ikke flink til å vise det!

Vet ikke. Men noen ganger må en gjøre det som er ubehagelig, for å komme videre...

*støtteklem*

Gjest melmøll
Skrevet

Hvis legen ikke strekker til er det hans/hennes oppgave å sende deg videre til spesialist.

(jeg har mange ganger lurt på hvorfor man må ha henvisning til gynekolog. Hva står det i henvisningen? Bekreftelse på at man er kvinne? :-)

Men når det gjelder psykisk sykdom kan det være greit å også forholde seg til legen, det er jo der du får medisiner og sykemeldinger.

Håper du finner en lege du kan prate med. Jeg lette lenge, ikke gi opp du!

*klem*

Gjest Rrose
Skrevet

Og nettopp derfor har vi allmennleger, fordi slike ting kan være i flere medisinske retninger. Dumt å dra rett til spesialist i f.eks psykiatri, dersom årsaken er lavt stoffskifte....

.du har rett i det...det er bare det at jeg tror det krever ganske mye kompetanse for å sikte rett når det gjelder psykiatriske diagnoser som sikker alle andre diagnoser...hva vet almennlegene om disse tingene? Jeg vet om flere som har først fått en diagnose for senere å få en annen diagnose og da er det faktisk ekspertisen som uttaler seg. At jeg lider av lavt stoffskifte tror jeg ikke noe på, men regner med at slike prøver er noe legen eventuelt tar som vanlig sjekk.

Jeg forstår at det er legen som administrere medisiner, men det er faktisk helt ny kunnskap for meg. Jeg forstår at vi har for få psykiatere til å følge opp alle og en hver som sliter og at derfor må almennlegene gjøre det isteden...og de har jo også nok å gjøre.

Det hadde bare vært greit å finne ut av tingene litt fort....det er det hele:-)...og få rett behandling raskt istedenfor etter fler år som jeg kjenner mange eksempler på...

Dessuten liker jeg ikke helt å være så privat med legen. Det er bare slik jeg er. Men jeg forstår at jeg bare må følge det systemet som er.

Gjest Rrose
Skrevet

Hvis legen ikke strekker til er det hans/hennes oppgave å sende deg videre til spesialist.

(jeg har mange ganger lurt på hvorfor man må ha henvisning til gynekolog. Hva står det i henvisningen? Bekreftelse på at man er kvinne? :-)

Men når det gjelder psykisk sykdom kan det være greit å også forholde seg til legen, det er jo der du får medisiner og sykemeldinger.

Håper du finner en lege du kan prate med. Jeg lette lenge, ikke gi opp du!

*klem*

Tusen takk!

Jeg har jo bestillt time. Jeg kjenner ikke legen fra før og er spent på kjemien.

Nei jeg kan ikke gå og se livet mitt gli forbi.

Så noe må jeg gjøre!

Jeg gir ikke opp!:-)

Gjest Rrose
Skrevet

Hei!

Ja, jeg tror jeg bare forteller om mistanken min med det samme...

Jeg syns jo ikke det er noe gøy å ta feil, og liker ike tanken på å nesten bli klasifisert som hypokonder eller noe...men herregud. Best å få mistanken avkreftet eller bekreftet og depresjonene kan man behandle likevel som NHD sa.

Jeg skal prøve å ikke gruble så mye...men det er jo litt naturlig og da...at vi ønsker oss en forklaring.

Jeg syns det er undelig å ville så mye og få så lite til.

Nå får jeg til endel også da.

kanskje jeg ikke klarer å skryte nok av meg selv:-)

Skrevet

"Det er ikke så viktig for depresjonsbehandlingen om det er "noe underliggende" eller ikke."

Mener du dette generelt eller kun i forhold til denne personen?

I noen tilfeller er det vel svært viktig å ta tak i det underliggende? F.eks. kan personer som er deprimert etter å ha opplevd tap av syn, hørsel, førlighet etc. ha langt større effekt at hjelp til å mestre sin nye hverdag enn AD og terapi.

Jeg mener Drammens Tidene for en tid tilbake hadde et grelt eksempel på at dette hadde blitt fullstendig feil.

mvh

Gjest Rrose
Skrevet

"Det er ikke så viktig for depresjonsbehandlingen om det er "noe underliggende" eller ikke."

Mener du dette generelt eller kun i forhold til denne personen?

I noen tilfeller er det vel svært viktig å ta tak i det underliggende? F.eks. kan personer som er deprimert etter å ha opplevd tap av syn, hørsel, førlighet etc. ha langt større effekt at hjelp til å mestre sin nye hverdag enn AD og terapi.

Jeg mener Drammens Tidene for en tid tilbake hadde et grelt eksempel på at dette hadde blitt fullstendig feil.

mvh

Veldig godt poeng!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...