Gå til innhold

NHD. Kan du utdype det du skrev her?

Anbefalte innlegg

"Før en kaster av seg offer-rollen, kan en ikke komme seg ut av elendigheten.

Derfor mislykkes også narkotikapolitikken i Norge. De narkomane har forført politikerne til å tro at de er offer."

Ok, Norsk narkotikapolitikk = nulltoleranse. Og grunnen til at vi ikke har fått bukt med all narkotika er at denne tydeligvis homogene gruppen rusmisbrukere har "forført" (lobbyet? tvilsomt) politikerne til å tro at de er et offer.

Jeg har selv lang erfaring fra rusmiljø. Er nå rusfri, men hentet mange kloke erfaringer derfra.

Det jeg kan garantere deg er at svært mange tyngre misbrukere faktisk _er_ et offer. Ikke offer for rusens determinisme ,noe slikt eksisterer ikke, men offer for et hjelpeapparat som ikke fungerer.

Det er ikke noe problem å kutte ut noen form for narkotika. Problemene kommer etterpå.

Svært mange ender opp i et liv i rus grunnet inkompetanse hos psykiatrien. Når man har slitt i en årrekke med psykiske problemer, for så å bare bli klubbet ned i psykiatrien er det ikke så lett. Jeg tror ikke det eksisterer en bransje med fler narcissister.

Selv var jeg relativt heldig. Jeg hadde lettere kontakt med to behandlere selv før jeg ble henvist til en narcisst av en psykopat/psykiater, så jeg visste at de ikke utgjorde 100% av gruppen. Men svært mange er ikke så heldig som meg, og ender opp i fanget til de verste "behandlerene" på første time.

Klage, sier du? Man vil ikke tro hvor mye kameraderi det er i bransjen. Klager man, er man bare en vanskelig pasient, og man er enda verre ute enn man var.

Jeg orker ikke skrive så mye om dette. Kjenner jeg blir så sint. Jeg vet om enkeltbehandlere som, hevet over alle tvil, har ødelagt en handfull mennesker som jeg kjenner/har møtt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269755-nhd-kan-du-utdype-det-du-skrev-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Ikke offer for rusens determinisme ,noe slikt eksisterer ikke, men offer for et hjelpeapparat som ikke fungerer."

Her bekrefter du min påstand.

Det er alltid de andre/samfunnet/hjelpeapparatet sin skyld.

Gjest Bak ei vindusrute

"Ikke offer for rusens determinisme ,noe slikt eksisterer ikke, men offer for et hjelpeapparat som ikke fungerer."

Er faktisk enig i deg her, NHD. Det er først når en velger å ta ansvar for eget liv, at en klarer å komme seg videre.

MEN ..for å komme dit, trenger en ofte gode hjelpere.

Det er ikke alltid en klarer å se sine egne feil og mangler. Ei heller egen styrke og muligheter.

Først gjennom familieterapi, med bla. speiling. og tre psykologer til rådighet, klarte jeg å se meg selv:)

Hei.

Er i grunn enig med deg.

Blir litt provosert jeg også.

Som om alle narkomane satt og så på seg selv som ofre og syns synd på seg selv og skyldte omstendighetene!

Makan til tull.

Tror det er de færreste narkomane som tenker slik.

Og det kan da umulig være selvforskyldt at et stort virvar av byråkrati ikke fungerer??

Men leger, psykiatere, behandlere og andre i samme posisjon som NHD her, liker visst å tro det er sånn det er.

Ansvarsfraskrivelse kalles det.

"For det er jo naturligvis pasientens egen skyld at det går galt, i hvert fall ikke vår. Dermed basta."

Ansvarsfraskrivelse.

hidi, the scorpion

Hei.

Er i grunn enig med deg.

Blir litt provosert jeg også.

Som om alle narkomane satt og så på seg selv som ofre og syns synd på seg selv og skyldte omstendighetene!

Makan til tull.

Tror det er de færreste narkomane som tenker slik.

Og det kan da umulig være selvforskyldt at et stort virvar av byråkrati ikke fungerer??

Men leger, psykiatere, behandlere og andre i samme posisjon som NHD her, liker visst å tro det er sånn det er.

Ansvarsfraskrivelse kalles det.

"For det er jo naturligvis pasientens egen skyld at det går galt, i hvert fall ikke vår. Dermed basta."

Ansvarsfraskrivelse.

Det er da de narkomane som selv begynte med stoff? Akkurat som at jeg begynte å røyke, faktisk er mitt eget ansvar! Kan ikke godt skyve det over på andre... Tror det var det NHD mente i svaret sitt.

Så narkomane skal få skylden for at byråkratiet ikke fungerer som det skal også?

Jeg syns holdningene dine heller minner om ansvarsfraskrivelse.

Og altfor enkelt for deg å si som aldri har vært i en slik situasjon.

Å stå fast i en uoversiktlig byråkratimølle, har da heller ikke noe med å føle seg som et offer å gjøre?

Det er bare forbaska irriterende og frustrerende!

Så hvorfor dra inn betegnelsen "offer"...?

Annonse

Det er da de narkomane som selv begynte med stoff? Akkurat som at jeg begynte å røyke, faktisk er mitt eget ansvar! Kan ikke godt skyve det over på andre... Tror det var det NHD mente i svaret sitt.

Jeg trodde det var alt byråkratiet man ofte ender med å gå seg vill i det ble snakket om her jeg.

Beklager til alle hvis jeg har misforstått.

For naturligvis har man ansvar for egne valg man tar i livet.

Skulle bare mangle. Nytter ikke å skylde på andre der.

Så er enig med deg der.

Nå har mange av de narkomane tatt det valget i en alder av 12-13 år. Ofte (men ikke alltid) etter å ha blitt mishandlet hjemme, kastet ut, plassert i fosterhjem etter fosterhjem...

Alt er ikke svart/hvitt her i livet. Det er ikke slik at et valg alltid er bevisst og spesielt ikke når man må ta alder med i beregningen.

hidi, the scorpion

Nå har mange av de narkomane tatt det valget i en alder av 12-13 år. Ofte (men ikke alltid) etter å ha blitt mishandlet hjemme, kastet ut, plassert i fosterhjem etter fosterhjem...

Alt er ikke svart/hvitt her i livet. Det er ikke slik at et valg alltid er bevisst og spesielt ikke når man må ta alder med i beregningen.

Jeg tror vel neppe NHD hadde barn i tankene, da han svarte, men det vet jeg ingenting om...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så narkomane skal få skylden for at byråkratiet ikke fungerer som det skal også?

Jeg syns holdningene dine heller minner om ansvarsfraskrivelse.

Og altfor enkelt for deg å si som aldri har vært i en slik situasjon.

Å stå fast i en uoversiktlig byråkratimølle, har da heller ikke noe med å føle seg som et offer å gjøre?

Det er bare forbaska irriterende og frustrerende!

Så hvorfor dra inn betegnelsen "offer"...?

Så du mener at byråkratiet er årsaken til narkomani.

Da har vi ulik virkelighetsforståelse.

Så du mener at byråkratiet er årsaken til narkomani.

Da har vi ulik virkelighetsforståelse.

Nei, det mener jeg ikke.

Var ikke det jeg sa heller.

Tror du misforstod meg, eller at jeg misforstod deg i utgangspunktet.

Får legge til at norsk ikke er morsmålet mitt, jeg er russisk, så det hender jeg misforstår språklige uttrykk og betydninger av enkelte ord på norsk.

Gjest Zokratez

NHD skrev: "Her bekrefter du min påstand.

Det er alltid de andre/samfunnet/hjelpeapparatet sin skyld."

selvfølgelig er det ikke det. men i tilfelle man er narkoman er det faktisk lovene i norge, og måten de blir håndhevet på som bærer mye av årsaken til problemene. på de fleste områder i den vestlige verden er man opptatt av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. i norge er man mest fokusert på å føre krig mot de narkomane istedenfor å ta i bruk de tiltakene som fungerer best i mesteparten av vest-europa.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...