Gå til innhold

Husker du...eller har du glemt det også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe som virkelig plager meg. Jeg husker så lite av min fortid. Ja, i det hele tatt er hukommelsen elendig.

Selv når jeg ser på bilder av steder jeg har vært, så kan jeg ikke klare å få frem minner.

Heller ikke spesielle merkedager har festet seg. Jeg tenker her på slike ting som første skoledag, konfirmasjon, da jeg tok lappen, spesielle dager på videregående, eller viktige ting i nyere tid.

Jeg må jevnlig sjekke i avtaleboken for å huske ting fra i forrige uke, hva jeg har gjort, hvor jeg har vært. Dette er frustrerende og høyst upraktisk. Jeg klarer å henge med på alminnelige trivielle ting, men også her er det mye som glipper.

Jeg lurer på hva dette kommer av. Kan det trenes opp tro, eller endres på noe vis?

Er det andre som også har det slik? Blir glad for tips og forslag.

Melba1365380968
Skrevet

Hei Bibben,

jeg har også en hukommelse som ikke ligner grisen for tiden. Tidligere hadde jeg tilnærmet fotografisk hukommelse, mens nå sliter også jeg med å huske hva jeg nettopp tenkte på. Dette skyldes for min del alt for høy aktivering i nervesystemet...

Jeg er så drittlei av alle disse PTSD-symptomene mine, jeg skulle ønske noen kunne viske dem bort i en fei.

Det er alltid like flaut når jeg glemmer noe som betyr mye for andre, som avtaler og merkedager etc. Jeg kan huske dem i et sekund (etter å ha lest det i avtaleboka mi), for så å glemme dem med en gang. Frustrerende!

Jeg har virkelig ingen tips å komme med, og hvis jeg hadde et tips, så ville jeg sikkert ikke ha husket det...:-(

Skrevet

Hei Bibben,

jeg har også en hukommelse som ikke ligner grisen for tiden. Tidligere hadde jeg tilnærmet fotografisk hukommelse, mens nå sliter også jeg med å huske hva jeg nettopp tenkte på. Dette skyldes for min del alt for høy aktivering i nervesystemet...

Jeg er så drittlei av alle disse PTSD-symptomene mine, jeg skulle ønske noen kunne viske dem bort i en fei.

Det er alltid like flaut når jeg glemmer noe som betyr mye for andre, som avtaler og merkedager etc. Jeg kan huske dem i et sekund (etter å ha lest det i avtaleboka mi), for så å glemme dem med en gang. Frustrerende!

Jeg har virkelig ingen tips å komme med, og hvis jeg hadde et tips, så ville jeg sikkert ikke ha husket det...:-(

Hei Melba,

Ja, vi glemmer de gode tipsene :-)

Men denne overaktiveringen hos deg, hva går det ut på, og hvordan merker du det?

Melba1365380968
Skrevet

Hei Melba,

Ja, vi glemmer de gode tipsene :-)

Men denne overaktiveringen hos deg, hva går det ut på, og hvordan merker du det?

Overaktivering ja, det er vel et av de mest plagsomme PTSD-symptomene jeg har. Jeg er hele tiden stresset eller helt kollapset. Det er akkurat som om kroppen går i høygir helt til den ikke klarer noe mer, så kollapser jeg. Kroppen min tror den fortsatt er i livsfare, og den er hele tiden underbevisst på utkikk etter fare og muligheter til å unnslippe. Sinnsykt slitsomt!

Det skal ingenting til å stresse meg helt ut av proposjoner, bare hverdagslige småting kan ta knekken på meg på en dårlig dag.

Dette gjør også at alle musklene mine er i helspenn døgnet rundt, og jeg slapper aldri helt av. Får ikke sove (uten sovemedisin).

Når jeg er stresset er det en trigger for alle vonde minner fra traumet, og de skaper en indre uro og psykisk smerte som er uutholdelig, og når jeg da kollapser så kan jeg ligge i dyp søvn eller dissosiert i lang tid.

:-(

Skrevet

Overaktivering ja, det er vel et av de mest plagsomme PTSD-symptomene jeg har. Jeg er hele tiden stresset eller helt kollapset. Det er akkurat som om kroppen går i høygir helt til den ikke klarer noe mer, så kollapser jeg. Kroppen min tror den fortsatt er i livsfare, og den er hele tiden underbevisst på utkikk etter fare og muligheter til å unnslippe. Sinnsykt slitsomt!

Det skal ingenting til å stresse meg helt ut av proposjoner, bare hverdagslige småting kan ta knekken på meg på en dårlig dag.

Dette gjør også at alle musklene mine er i helspenn døgnet rundt, og jeg slapper aldri helt av. Får ikke sove (uten sovemedisin).

Når jeg er stresset er det en trigger for alle vonde minner fra traumet, og de skaper en indre uro og psykisk smerte som er uutholdelig, og når jeg da kollapser så kan jeg ligge i dyp søvn eller dissosiert i lang tid.

:-(

Dette hørtes virkelig slitsomt og belastende. Jeg håper inderlig du har gode hjelpere og støttespillere rundt deg, når det stormer som verst.

Det er heller ikke særlig stas å måtte støtte seg til sovemedisin over lengre tidsrom, med den fare for tilvending det medfører.

Når jeg i perioder (heldigvis sjelden) har behov for sovemedisin, har jeg funnet ut av at jeg kan klare meg med mindre dose når jeg (ja, ikke le nå) sover med en varmepute på magen. Det virker beroligende, i alle fall på meg. Jeg nevner det bare som et lite trivielt tips, skjønt det tydeligvis må sterkere lut til i ditt tilfelle.

Jeg ønsker deg i alle fall lykke til, og håper at dine symptomer i fremtiden vil avta i styrke!

Melba1365380968
Skrevet

Dette hørtes virkelig slitsomt og belastende. Jeg håper inderlig du har gode hjelpere og støttespillere rundt deg, når det stormer som verst.

Det er heller ikke særlig stas å måtte støtte seg til sovemedisin over lengre tidsrom, med den fare for tilvending det medfører.

Når jeg i perioder (heldigvis sjelden) har behov for sovemedisin, har jeg funnet ut av at jeg kan klare meg med mindre dose når jeg (ja, ikke le nå) sover med en varmepute på magen. Det virker beroligende, i alle fall på meg. Jeg nevner det bare som et lite trivielt tips, skjønt det tydeligvis må sterkere lut til i ditt tilfelle.

Jeg ønsker deg i alle fall lykke til, og håper at dine symptomer i fremtiden vil avta i styrke!

Takk for det :-) Det håper jeg også.

Varmepute på magen er om ikke annet veldig deilig. Varmt og trygt. Skal ta med meg ei i natt!

Jeg har heldigvis gode støttespillere, som ikke minst hjelper meg å skjønne hvorfor alt dette skjer. Det blir litt tryggere da.

Du får ha ei fin natt!

Gjest Smoking Furious
Skrevet

Jeg husker så og si nada av min bardom,masse svarte hull...sist uke...næ husker ikke så mye fra det heller.

Men vi skal jo leve i nuet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...